Tillverka stålskorsten?

gäst
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 01:01
Ort: Uppsala

Tillverka stålskorsten?

Inlägg av gäst »

Hej, jag har sökt forumet efter svar och hittade "rekommendationer" på att inte ge sig in på sådant, för att "1 hus om dagen brinner pga detta"?

Men denna länk som jag också hittade beskriver ju det, och det ser väldigt bra ut:
http://www.triken.se/kakelugnspannan/ka ... pannan.htm

Det jag undrar är: Varför skulle det vara fel eller "farligare" att tillverka en egen skorsten av t.ex. syrafast rostfritt än att köpa en färdig om allt görs korrekt? Vad sotaren säger är väl en annan sak, någon som vet?
Dom färdiga är ju helt sjukt dyra, rostfria stålrör kan man ju köpa på skroten för en billig penning. Kanske går det att använda någon gammal ihålig lyktstolpe från vägverket? 8)
Fast dom är väl kanske inte syrafast rostfria?

Speciellt om man drar skorstenen genom väggen och utanför fasaden upp till taknock. Vad är fördelen med att isolera den vs att inte göra det?

Synpunkter, för eller emot? Jag förstår ju iofs att man gärna vill försvara sitt handlande om man pyntat 10-20000:- på en "fabrikstillverkad". :roll:
Men blir extra svårt att motivera om man köper en kamin för 3000:-.

Finns det något exempel på någon som t.o.m byggt sin egen braskamin, gärna med vattenmantling, som blev både snygg och bra?
/ mvh
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

Klart att man kan tillverka en egen skorsten i syf-rf om man vet vad man gör,särskilt om man tänker svetsa expl påstick,skarva mm. i övrigt finns ju regler att hämta på nätet vad gäller normer som isol, vägggenomföring,schakt,etc. lyktstolpar o annt (skit) är nog ej att rekommendera ej heller från skroten såvida man inte vet kvalliteten o att materialet är felfritt.
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Syrafast stål kostar ordentligt! Och att handla det på skroten kan du inte, du måste sannolikt kunna bevisa att det är rätt ståltyp.

Så glöm "billig peng på skroten", du kan ha världens tur såklart men planera inte efter det.

Men resten kan man nog göra, precis som ub skriver är det bara att sätta sig in i reglerna, välja rätt materialer och är duktig på att svetsa. Sannolikt ska den tryckprovas också.

Så ska jag vara ärlig är jag tveksam till hur mycket man sparar men visst, det blir nog billigare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
gäst
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 01:01
Ort: Uppsala

Jo rören är märkta.

Inlägg av gäst »

Jag har varit och kollat, och på rören står stålkvaliteten tryckt/inpräntat.
Jag skall ta reda på vad det betyder, men syrafast rostfritt var det sa han.
De såg jättefina ut och jag skulle få dom för "nåra" hundringar om jag ville.
Enda risken är väl att dom kommer från Tjernobyl, får väl ta med mig geigermätaren? 8)

Men vad tror ni om att köra oisolerat på utsidan av fasaden? Ca 7,5 meter blir det om man avslutar 1 m äver nock.

Och finns det någon som tillverkat en braskamin efter eget huvud?
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Jo rören är märkta.

Inlägg av BG »

gäst skrev:Jag har varit och kollat, och på rören står stålkvaliteten tryckt/inpräntat.
Jag skall ta reda på vad det betyder, men syrafast rostfritt var det sa han.
De såg jättefina ut och jag skulle få dom för "nåra" hundringar om jag ville.
Enda risken är väl att dom kommer från Tjernobyl, får väl ta med mig geigermätaren? 8)

Men vad tror ni om att köra oisolerat på utsidan av fasaden? Ca 7,5 meter blir det om man avslutar 1 m äver nock.

Och finns det någon som tillverkat en braskamin efter eget huvud?
Det är nog ingen bra ide att köra oisolerat 7 meter . det kyler rökgaserna innuti röret å det blir troligtvis massor av kondens innuti , om du inte hade tänkt att köra med en duktigt HÖG rökgastemperatur ut från pannan.
Kan vara risk att du får ett riktigt vackert lager med tjära som rinner ned och bildar en svart avslutning på röret där uppe oxå.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Jag tror nog att man bör isolera röret för att unvika kondensvatten, men skall du nu ge dig på detta som iochförsig inte är nåt fel,så måste du kunna svetsa RF på rätt sätt när det gäller såna här prylar(finns många som tror dom kan) behärska en tigsvets till fullo, inga pipes,oxider,diken,skit i fogen använa, rotgas/skyddsgas inne i röret,etc.
(naton eller argon) går med pinne ochså om man är duktig på det i RF tunngods,etc. 8)
MVH:UB.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här finns allt man behöver veta för att bygga en egen skorsten..
http://www.umesotning.se/?expand=1&page ... bpageID=35
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
gäst
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 01:01
Ort: Uppsala

Tack pågar.

Inlägg av gäst »

Det är stålsort 17457 114,30x1,5 jag får 10 m (3x3,3) för 1000:- det sista han har om jag vill. Vad tror ni är det för klent?

Jag tänkte svetsa med pinne.
gäst
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 01:01
Ort: Uppsala

Isoleringsidé

Inlägg av gäst »

Tack för länken, vad tror ni om att isolera som föreskrivet och sen trä över vanliga spirorör som ytterrör? 8) Eller annat förslag?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

ub skrev:8) Jag tror nog att man bör isolera röret för att unvika kondensvatten, men skall du nu ge dig på detta som iochförsig inte är nåt fel,så måste du kunna svetsa RF på rätt sätt när det gäller såna här prylar(finns många som tror dom kan) behärska en tigsvets till fullo, inga pipes,oxider,diken,skit i fogen använa, rotgas/skyddsgas inne i röret,etc.
(naton eller argon) går med pinne ochså om man är duktig på det i RF tunngods,etc. 8)
MVH:UB.
Det behöver ju inte vara så noga i en skorsten..
Kör med pinne o beta svetsen så du får bort oxiderna.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) jjjjjjjjo det behöver vara noga i en skorsten betning tar utanpåliggande oxider men ej det du redan möljt in.
och kör du pinne så har stopp/uppstart av bågen en stor betydelse för föorening i badet,vid pinnbyt/ ny uppstart skall det göras en urslipning o starter på ett speciellt sätt för att unvika föroreningar stoppen likaså fö att elliminera pipes, man vill ju ej riskera att demontera 7,5 meter pipa pga svetsfel.,
(som sagt det fins många som kan)
PS: tvätta av med aceton innan svetsning.
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Isoleringsidé

Inlägg av André »

gäst skrev:Tack för länken, vad tror ni om att isolera som föreskrivet och sen trä över vanliga spirorör som ytterrör? 8) Eller annat förslag?
Ja det går bra med ett spirorör som ytterrör vilket snarare är ett måste enligt sotaren här.. Det är ett skydd för isoleringen..

Jag är lite tveksam till att gods tjockleken 1,5 mm blir godkänt..
Slå en signal till sotaren han borde ju veta.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
gäst
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 01:01
Ort: Uppsala

Ok grabbar!

Inlägg av gäst »

Jag skall höra med sotaren.
Tack så länge! :wink:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

ub skrev:8) jjjjjjjjo det behöver vara noga i en skorsten betning tar utanpåliggande oxider men ej det du redan möljt in.
och kör du pinne så har stopp/uppstart av bågen en stor betydelse för föorening i badet,vid pinnbyt/ ny uppstart skall det göras en urslipning o starter på ett speciellt sätt för att unvika föroreningar stoppen likaså fö att elliminera pipes, man vill ju ej riskera att demontera 7,5 meter pipa pga svetsfel.,
(som sagt det fins många som kan)
PS: tvätta av med aceton innan svetsning.
MVH:UB
Haha ja vill man krångla till det och tror att det har någon betydelse så kan man ju vara jätte noga..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) om man inte vill krångla till det för framtiden så görman som så! din haha attityd visar att du är i praktiken väldigt okunnig på området gällande RF, expl: sv-fogens baksida, allså inne i röret, kommer att angripas av korrotion om man inte använt skyddsgas även om det är RF.
pipes o diken vill man undvika liksom framtida sprickbildningar ellerhur?!!
det handlar inte om att krångla till det.Materialets egenskaper bestämmer prosseduren,sen får man väl ha hur mycket amatörmässiga genvägstankar man vill om det om man så vill,men man kan ju vara hygglig nog att inte gå ut med dom till andra som om det saknar betydelse. (7,5 meter rör på utsidan,kan bli en viss röresepåfrestning)
Alla har vi mycket att lära,, A-H lite mer just nu!!

MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Skriv svar