Roslagsbrännaren - bra??

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det är då inget jag behöver kännas vid iaf..

Inte helt oförbrända men halvbrända far ut vid hög fläkt på den varianten. ( thermia )
Men det visste du väl redan.

Inte för att det har någon större betydelse vare sig det ena eller det andra men när du ändå tog upp ämnet kan vi ju passa på och nämna det.

Mvh
Senast redigerad av elvis den tis 26 sep, 2006 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Krister skrev:Aha... Så hur är då Värmebaronens Viking Bio jämfört med Roslagsbrännaren? De ligger ju i ungefär samma prisklass.

De som har värmebaronen brukar vara nöjda men den har vissa detaljer som är "eftermarknadintensiva". Typ- fläkt, roster, tändelement.

Inga stora grejer men Kanske irriterande. De som haft med värmebaronen att göra har fått ett schysst bemötande i största allmänhet.

Värmebaronen är mer avancerad i sina funktioner men Roslag har "gött stål" och väger lite granna samt har en lösmonterad Siemens PLC styrning istället för ett billigt okapslat kretskort monterat på brännaren.

Den ena är sketenkel med därmed följande begränsningar och den andra lite mer avancerad men inte lika gedigen i material. (sönderbrända brännarrör inte helt ovanligt efter nåt år på Värmebaronen)

Svårt val men man kan inte få både det ena och det andra i den prisklassen. Dock bränner bägge pellets och sparar pengar omgående samt funkar hyffsat i allsköns mindre lämpliga pannor.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

För ordningens skull: Både brännarrör och roster räknas som förbrukningsartiklar vad det beträffar Viking Bio :wink: .
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Thomas_P skrev:För ordningens skull: Både brännarrör och roster räknas som förbrukningsartiklar vad det beträffar Viking Bio :wink: .
Betyder det att man hellre bör välja en roslagsbrännare om man skall hålla underhållskostnaderna nere?

Står själv inför valet av brännare om nu min gamla Parca Binett från 1963 duger att sätta en brännare i. Är inte Vikingen bättre om man vill undvika rökgasexplosioner? Läste om ngn i forumet som fick en rejäl brand orsakad av en rökgasexplosion. Som tur var hade han pannrummet i en annan byggnad än den han bodde i men de flesta har det ju inte så.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tror inte det handlar om några jättesummor, men visst blir det pengar på lång sikt. Det handlar väl om en bedömning av verkningsgrad och underhållskostnad. Kolla på råd och röns tester och gör en överslagsräkning om vilket som blir bäst för dig.

Mvh
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag borde kunna priserna på brännarrör och roster, men har inte lagt det på minnet. Röret ligger väl på 5-600 och byts cirka varannat år om jag inte minns fel (rätta mig någon). Roster räknar man ett om året och det kostar ett par hundralappar, max 250:- tror jag.

Roslagsbrännaren eller någon annan måste väl också ha förbrukningsartiklar? En del har ju rör i gjutjärn vilket håller bättre men brännarkopp eller vad som nu används håller väl inte i evigheter?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Det är då inget jag behöver kännas vid iaf..

Inte helt oförbrända men halvbrända far ut vid hög fläkt på den varianten. ( thermia )
Men det visste du väl redan.

Inte för att det har någon större betydelse vare sig det ena eller det andra men när du ändå tog upp ämnet kan vi ju passa på och nämna det.

Mvh
Nä det har jag inte märkt nått av iaf.. Nu har jag iof bara 30% fläkt o då far det inte ut nått..
Sen om det far ut nån liten bit som istort sätt är uppbrunnen gör det mindre än om det hoppar ir hela pelletsar.. 8)
Även om dom brinner upp i pannan så blir då inte de nån optimal förbränning på dessa.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Thomas_P skrev:Jag borde kunna priserna på brännarrör och roster, men har inte lagt det på minnet. Röret ligger väl på 5-600 och byts cirka varannat år om jag inte minns fel (rätta mig någon). Roster räknar man ett om året och det kostar ett par hundralappar, max 250:- tror jag.

Roslagsbrännaren eller någon annan måste väl också ha förbrukningsartiklar? En del har ju rör i gjutjärn vilket håller bättre men brännarkopp eller vad som nu används håller väl inte i evigheter?
Så vitt jag förstått av min rosslagsbrännare går det ej att byta brännarrör eller roster då dessa är en och samma klump (ihopsvetsat) i starkt material, så jag tror ej att det ens kommer att behövas.

skulle vara fläckt samt tändningen som skulle behövas bytas nångång fast en fläckt borde väl hålla? tändelement är ju lite si och så med.

var någon som tyckte att Vikingen var mer "avancerad" medan rosslagen var mer "prisvärd"? bara lite nyfiken på vad vikingen har som gör den mer avancerad.

Brr snart vintern här, tur att pelletspallarna står beredda i källaren=P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skakis
Frö

Inlägg av Skakis »

Hej på er alla !

Min gamla Roslagsbrännare som jag köpte begagnad och som visade sig vara riktigt gammal går mycket fint. Det skulle ju bli en hel del sot men efter 14 dagars drift är pannan fortfarande näst intill helt ren.
Hur ofta sotar ni era pannor och hur mycket sot blir det!

Jag är en helt nöjd med min gamla roslagsbrännare som jag köpte för 7500:-

Hälsningar

Skakis
Skriv svar