Roslagsbrännaren - bra??

kaison
Späd planta

Roslagsbrännaren - bra??

Inlägg av kaison »

Jag står i bregrepp att byta olja mot pellets. Har en Nibe City VX olja/el panna, från 2002. Enligt Nibe bör jag ha en brännare med framåtriktad låga.

Jag har tittat lite på roslagsbrännaren. Finns det några erfarenheter angående denna? Det verkar ju vara ett bra pris och minimalt installationskrångel.

Mvh
Kai
tarra
Frö

Inlägg av tarra »

Jag har kört med roslagsbrännaren i två år i en eryl dubbelpanna från -72.
Har haft problem med tändelementen, dom håller ca två månader.
Roslagsbrännare i en eryl från -72
Benke
Frö

Inlägg av Benke »

Har kört roslagsbrännaren i en Gustavsbergspanna från -64 i nu 6 mån.
utan några som helst problem.
fmty
Frö

Roslagsbrännaren

Inlägg av fmty »

:oops: Roslagsbrännaren är nog den sämsta affären man kan göra.samtliga i produktionen är uppbrända efter ca 3-5 månaders användning,brännkammaren håller inte måttet.Tändrören håller inte måttet,har ni tur håller dom 3-5 månader.Brännaren är brandfarlig.Ej P-märkt.Ingen vet var den tillverkas."Företagaren" är under lupp.
Roslagsbrännaren är inget att rekommendera.

EDIT 30/8:
Vid kraftigt negativa påståenden som detta måste de även vara väl underbyggda. Alltså - förklara även VARFÖR ni anser att en viss sak är dålig och kasta tex inte ur er saker som 'Brännaren är brandfarlig' utan att förklara varför. Alltså - ta detta inlägg med en stor nypa salt!
/Admin
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Ajaj det lät illa..
Ett tips kanske kan va att du tittar på Viking B16 den har framåtbrinnande låga.
Jag har kört med en sån i snart ett år i en panna med liten brännkammare. Kolla deras sida www.pelletseldning.nu
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Re: Roslagsbrännaren

Inlägg av Andreas Hansson »

fmty skrev::oops: Roslagsbrännaren är nog den sämsta affären man kan göra.samtliga i produktionen är uppbrända efter ca 3-5 månaders användning,brännkammaren håller inte måttet.Tändrören håller inte måttet,har ni tur håller dom 3-5 månader.Brännaren är brandfarlig.Ej P-märkt.Ingen vet var den tillverkas."Företagaren" är under lupp.
Roslagsbrännaren är inget att rekommendera.
En på jobbet har kört med en sådan i 2år utan problem.Så du har fel!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Torgny Björk
Ungskog

Roslagsbrännaren

Inlägg av Torgny Björk »

- har nyss köpt en roslagsbrännare, - gillar idén och enkelheten.
Skulle bli mycket förvånad om den brinner upp på ett par månader....
Tändelementen kan nog mycket riktigt vara den svagaste länken, något som delas med fler brännare.

P-märkning kostar pengar, kanske inte alla är beredda att P-märka om
EU-lagstiftning tar över...

Konsumentverkets test av R-brännaren dömde inte ut den och den uppfyllde där kraven på bakbrandskydd etc. Brännare blir dock varm, det är riktigt, därför sitter all styrelektronik i separat styrlåda på vägg/panna.

Hur många brännare fungerar om styrkretsarna pajar ?
Torgny B Stockholm
Roslagsbrännare-panna Aquator från -64
Vämepump luft/luft
HET
Prima virke

Re: Roslagsbrännaren

Inlägg av HET »

Torgny Björk skrev:P-märkning kostar pengar, kanske inte alla är beredda att P-märka om
EU-lagstiftning tar över...
Jag har ingen erfarenhet av Roslagsbrännaren men skulle absolut inte köpa den, eftersom den inte är P-märkt. Det finns ju inga garantier att den klarar eventuell EU-lagstiftning.
Senast redigerad av HET den fre 14 okt, 2005 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Torgny Björk
Ungskog

Avd pajkastning

Inlägg av Torgny Björk »

Om inte om..........- kanske Roslagbrännaren "klarar" P-märkning, men valt att inte betala 100.000 för att konstatera ngt man redan vet...

Framtiden får utvisa..........- håller den ett år är den intjänad för min del !

(Värmer även upp med luftvärmepump + kamin så jag står inte och faller med pelletseldningen, valde därför en billig och enkel brännare)
Torgny B Stockholm
Vämepump luft/luft
Torgny Björk
Ungskog

replik Roslagsbännaren

Inlägg av Torgny Björk »

- bad tillverkaren om en kommentar, - kommer här:

Hej !
Bra att även jag få se sådana saker.
Man har tydligen ännu en gång blandat ihop oss med en
otillåten kopia som tillverkas, dem använde till att börja med
även vårt skyddade namn.
Vad det gäller företaget Roslagsbrännaren så finns inget att
granska varesig från myndigheter eller andra.
Troligtvis gäller det företaget som tillverkar kopian.
Vi har tillverkat brännaren under många år och skulle nog ha slutat om det vore sådana problem, med tanke på 2 års garanti.
För övrigt är det lite skumt när man skriver anonymt.

Hälsn: Bosse
Torgny B Stockholm
Vämepump luft/luft
Skakis
Frö

Inlägg av Skakis »

Hej!

Tack, Bo Andersson med personal!
Jag köpte en begagnad pelletsbrännare på nätet och råkade ut för en skojare. Brännaren var i toppskick och bara två år gammal enligt säljaren. Vi möttes på en bensinstation han fick sina 7500 och jag fick en kartong. När jag packade upp den så blev jag bestört, datorn var bortplockad och allt i en förfärlig röra. Jag viste inte ens vad det var för fabrikat på den men lyckligtvis så fanns instruktionerna med och där såg jag att det var en Roslagsbrännare.
Jag blev mycket väl bemött och oavsett hur den än var så lovade fabriken att dom skulle hjälpa mig.
En semesterdag åkte jag till fabriken i Östhammar och blev också där mycket väl bemött. Kaffe med dopp tillsammans med personalen var en självklarhet där. Sorgerna är nu glömda och modellen som slutade att tillverkas för fyra år sedan går perfekt.

Hälsningar
Skakis
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har stött på flera roslagsbrännare.
Och tro det eller ej men de fungerar.

Jag tycker inte de verkar hålla sämre kvalitet än många andra i samma prisklass. Skulle nästan våga uttala mig om att den har potential att hålla längre än vissa framåtbrinnande.

Jag tycker den är ett vettigt val för de pengarna och det ändamålet.
Nämligen släng in i den pannan du har och spara pengar NU.

Klart att den inte kan vara lika optimal som mer avancerade produkter.
Men den kostar inte mycket och vem som helst som klarar av att byta tändstift och luftfilter på en bil klarar också av att installera den.

Men givetvis bygger man inte en ny anläggning med ny skitdyr panna ihop med en roslagsbrännare. Men det är heller inte dess primära syfte.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

Tycker roslagenbrännaren verkar vettig, sköter om en sådan som sitter i en byggdegård, vanlig liten villamodell på brännaren så den får gå på fullspett nästan hela tiden.
Sattes in förra sommaren, eldas med barkpellets, ser ut som ny i brännarhuvudet än iaf.
Det går åt många ton pellets i den byggnaden, blåser rakt igenom typ.
Super fin att justera med siemens LOGO plc.
Torgny Björk
Ungskog

Roslagsbrännare, - nöjd kund

Inlägg av Torgny Björk »

Tips till alla med relativt nya Roslagsbrännare, kollla hur många rader PLC-programmet har 13 st eller 15.

15 bör det vara, 13 radersprogrammet har en "bugg" och fungerar sämre, försök få uppgradering utan kostnad...?

Jag fick min PLc uppgraderad utan extra kostnad när jag ändå lagade ett bränt relä, 13 radersprogrammet startar inte fläkten då och då för uraskning vid underhållsfyr, mm.

Perfekt brännare för min gamla panna !
Torgny B Stockholm
Vämepump luft/luft
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Införskaffade en Rosslagsbrännare den sista feb 2005.
var lite orolig i början eftersom det var svinkalt och jag ej har El-patron i våran gammla CTC 265 (instalerad i oljedelen)

har fungerat felfritt sedan dess stoppat 3ggr pga slut på pellets i föråd samt sista gången ville jag se hur länge jag kunde köra utan att aska ur var nära 2mån då det stoppade och tror att det berode på pelletsen var slut.

Har kört med underhållsfyr under den kalla tiden och det har fungerat felfritt och tändelementet har hållt bra under sommaren. fick ju med ett extra ifall om att och det var bara att ringa till tillverkaren så skickade dem nya under garanti tiden.

Var nog den bästa investering jag gjort på länge och intjänad på max 2år om inte pellets skenar iväg.

Att tillägga är att svärfar satte in en samtidigt och det fungerar felfritt där med samt en granne har kört 1år längre med sin.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar