Dessa sotare!

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag kan speca Alingsås kommun där räddningstjänsten godkänner Heta arbeten för egensotning.
Handläggaren från räddningstänsten gör ett personligt hembesök för att se att man klarar av uppgiften.
I samband bedöms anläggningens komplexitet och om den är lämplig för egensotning med personens kunskap och fysiska förmåga.
Man får vid hembesöket redogöra hur sotningen är tänkt att gå till samt hur man tänkt lösa säkerheten vid takarbete.

Detta måste väl anses vara ett synnerligen lämpligt förfarande.
Det finns många som har kunskaper om hur sotning kan ske ur ett säkert perspektiv utan att ha gått en 4-timmars kurs.
Givetvis är det mycket lättare att sota en ex. en olje eller pelletspanna med en rostfri slang i än att sota en äldre fasighet med fem sex kakelugnar som eldas frekvent och kanske mynnar i flera skorstenar som rentav sitter på ett brant plåttak.

Då är det väl bra att myndigheten bedömmer fall till fall och anger att sota själv är ett exempel på en utbildning och att man ser till anläggningens komplexitet.

Jag och flera bekanta är nöjda med att ha tillstånd att sota själva med heta arbeten som grund.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
fredda88
Ungskog

Inlägg av fredda88 »

Jag har skickat ett mail till den som har hand om sotningstillstånden i min region, DalaMitt. Jag återkommer med svar om det räcker med Heta arbeten kurs här.
Vedolux 40UB, 1st 3000l ack
Baxi TVA
6st Arsite AR-815 paneler
Deltasol BS Plus styrning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

elvis skrev:Jag kan speca Alingsås kommun där räddningstjänsten godkänner Heta arbeten för egensotning.
Handläggaren från räddningstänsten gör ett personligt hembesök för att se att man klarar av uppgiften.
I samband bedöms anläggningens komplexitet och om den är lämplig för egensotning med personens kunskap och fysiska förmåga.
Man får vid hembesöket redogöra hur sotningen är tänkt att gå till samt hur man tänkt lösa säkerheten vid takarbete.

Detta måste väl anses vara ett synnerligen lämpligt förfarande.
Det finns många som har kunskaper om hur sotning kan ske ur ett säkert perspektiv utan att ha gått en 4-timmars kurs.
Givetvis är det mycket lättare att sota en ex. en olje eller pelletspanna med en rostfri slang i än att sota en äldre fasighet med fem sex kakelugnar som eldas frekvent och kanske mynnar i flera skorstenar som rentav sitter på ett brant plåttak.

Då är det väl bra att myndigheten bedömmer fall till fall och anger att sota själv är ett exempel på en utbildning och att man ser till anläggningens komplexitet.

Jag och flera bekanta är nöjda med att ha tillstånd att sota själva med heta arbeten som grund.
Ja det är ju en jäkla skilnad om sotaren kommer ut och visar dig.
Att bara ha heta arbeten funkar alltså inte..
Jag skulle tro att det spelar mindre roll om du har heta arbeten eller inte.
Det räcker nog med att söka och kunna visa att man kan sin anläggning
Sotaren lär ju inte ha jobbat gratis när han är ute och kollar dig heller.

fredda88 Jag gick kursen i Leksand
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ja det är ju en jäkla skilnad om sotaren kommer ut och visar dig.
Att bara ha heta arbeten funkar alltså inte..
Jag skulle tro att det spelar mindre roll om du har heta arbeten eller inte.
Det räcker nog med att söka och kunna visa att man kan sin anläggning
Sotaren lär ju inte ha jobbat gratis när han är ute och kollar dig heller.
Nämnde jag sotaren någonstans ?
Jag har bara Heta Arbeten, sotningverktyg och en fallskyddssele med 20m rep. That´s it !
Handläggaren från räddningstjänsten gör ett besök och inspekterar anläggningen och bedömer om man är kapabel att sota själv.

Som bekant är myndigheters handläggning av myndighetsärenden kostnadsfri.

Jag tycker detta är ett strålande exempel på hur en myndighet kan tolka en förordning utan att krångla till det i onödan.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ja vist är det kanon om det funkar så.

Men hade dom verkligen heta arbeten som ett krav?
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo, heta arbeten var ett krav istället för sota själv kursen.

Anledningen är väl att man ex: förstår hur aska kan vara brandfarlig även om den ser "död" ut. (finns fler än en på forumet som eldat upp sin "sotis"). Man förstår hur brand uppstår och hur man kväver brand genom att stänga luft tillförsel osv.

Dock var det så att man måste kunna redogöra för hur man ska sota sin egen panna och rökgångar samt att man redogörde för hur man för anteckningar om sotningstillfällena.

Egentligen finns det säkert fler utbildningar som kan likställas med sota själv. Kan tänka mig att ex. maskinister på större fartyg har lämplig kunskap då sotbränder inte är ovanligt i fartygsskorstenar.

Själv fick jag vetskap om detta med Heta arbeten och sotning av en kurskollega som jag gick Heta arbeten med på Bränningen i Stenugnsund.
Hade varit intressant att minnas var han var ifrån, finns säkert nån på forumet som bor i samma kommun och hade kunnat bli lycklig.

Dock har jag förstått att inte särskilt många villaägare intresserat sig för att sota själva. Men det är väl som med att byta däck på bilen, en del har haft bil i 20 år och skulle ändå aldrig våga sig på det.

Mvh
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag har försökt tipsa flera att gå kursen men dom säger att det är bra om sotarn kommer och tittar till skorstenen..

Men det kommer han ju och gör i alla fall då man måste göra en brandskydds kontroll varannat år :(

Tycker det är rätt sjukt med brandskyddskontrollen.
vad för fel kan dom upptäcka när dom skickar ner sin kamera?
En provtryckning däremot kan upptäcka om skorstenen är o tät..
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har aldrig haft någon brandskyddskontroll så jag vet inte vad som innefattas men en provtryckning kanske vore en lämplig åtgärd, I synnerhet för de som har murad skorsten och kanske till och med sågspån på vinden. Inte helt ovanlig kombination.

Det mest korkade jag varit med om är en god vän som hade sotaren hemma tre eller fyra gånger om året för att han småeldade lastpallar och kartong / reklam i sin CTC 265 kombipanna. Elpatronen gick 99% av tiden. Jag fick till slut övertygat honom om att lägga ner det där.
Det gick ytterligare nån månad och så fick han se elräkningen på mitt hyreshus. Typ 4500 Kwh för både huset och min lägenhet.
Nu är han glad ägare till en Nibe City för 2000 spänn och en begagnad Janfire. Installerat å klart har han en värmeanläggning för ca: 18000 kr inkl rör och ny cirkpump.
Eftersom han hade vatteburen el så var han inte berättigad till bidraget men är nu helnöjd med sin blygsamma investering och sina låga värmekostnader. Dessutom sotar han nu själv för han har heta arbeten i jobbet, förstod hur värmeanläggningen är uppbyggd samt var och hur han ska sota och bor dessutom i "rätt" kommun.

Mvh
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Jaha, det verkar vara krångligt på sina håll att få sota själv. Norrköpings kommun, Brandförsvaret, kör med typ rannsakningsmetoden. Det behövdes inga kurser eller intyg om heta arbeten osv, vilket jag ändå innehar. Man fick skriftligen intyga vilken anläggning man har (panna, skorsten), att man har "erfoderlig kunskap om eldstaden och tillkommande anordningar för att kunna utföra rengöring på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt, har fysiskt förmåga att arbeta på tak, förbinder sig att följa rengöringsfrister samt att dokumentera rengöring. Dokumenten ska vid begäran visas upp för kommunen"
Sedan fick man några info.broschyrer gällande branskydd, sotning osv.

Enkelt va?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Min Brandskyddskontroll kostade 1100 Kr
Det skall göras en brandskyddskontroll av alla eldstäder.

Man filmar rökkanalerna tittar på skorstenen genom hela huset.Uppe på vinden mm. Detta skall göras varannat år för ved pellets pannor.

Snacka om onödigt! Varannat år!!

Detta måste ju vara ett sätt för sotarna att ta igen lite pengar dom förlorar på folk som sotar själv...

Jag fick inte sätta i en spiskasset i min öppna spis då jag hade isolering liggande mot skorstenen upp på vinden....
Jøtul I 520 FL
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Andreas Hansson skrev:
Min Brandskyddskontroll kostade 1100 Kr
Det skall göras en brandskyddskontroll av alla eldstäder.

Man filmar rökkanalerna tittar på skorstenen genom hela huset.Uppe på vinden mm. Detta skall göras varannat år för ved pellets pannor.

Snacka om onödigt! Varannat år!!

Detta måste ju vara ett sätt för sotarna att ta igen lite pengar dom förlorar på folk som sotar själv...
Ja det är det.
När en riksdags majoritet tröttnade på sotarnas monopol på sotning, och under motstånd drev igenom "fri" sotning kom det här istället.
Kunskapen om regler varierar definitvt starkt mellan olika sotare, men det är en ganska konstig ordning att myndighets utövning sker av en icke myndighets person, och utan att du kan välja vilken ackrediterad person du vill.
Skulle ju kunna ha med det att göra att sotarna var de första att bilda fackförening.
Bra på att skaffa sig speciella rättigheter har de varit i alla fall.

Lite fånigt det där med sotningskurs.
De flesta askar ju ur sin panna/spis utan ngn kurs. För att inte tala om alla puckon som förpestar grannarnas luft.
Det enda rimliga vore att kräva en kurs om skorstenar och eldning för alla som innehar eldstäder, oavsett typ.
Saknar man den kursen så får man inte elda, och vill/kan man inte ta kursen så får man visa upp ett service avtal med ackrediterat företag (ungefär som med oljetanken).
Kursen anordas då av ackrediterat valfritt företag.
Skriv svar