Har någon provat Agrol värmepellets?

cjansson
Späd planta

Har någon provat Agrol värmepellets?

Inlägg av cjansson »

Har precis fått pelletsbrännaren installerad, verkar fungera bra så här långt. Fick med 26 säckar pellets (Såbi) vid installationen. Skall såsmåningom beställa 4 pall men vet ej vilket märke jag skall välja. Det billigaste jag hittills sett är Granngårdens (Lantmännen) egna märke Agrol. Har någon provat detta? är det bra kvalitet?

Priset jag fått är 2.59 kr/kg inkl. hemleverans.
Såbi (Neova) kostar 2.66 KR/kg

/Christer
Janfire Flex-a i en CTC 1100 40KW -99, Danfoss Automatik, 90mm insattsrör
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har för mig att Agrol ägs av lantmännen och att Agrol köpt SBE Svenskt Brikett Energi.
Inte hört något negativt om SBE men många här på forumet har varit missnöjda med Såbi, åtminstone förra-hösten vintern.

Borde finnas nån SBE eldare som säkert kan ge dig mer info.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har kört med SBE-bulk i över 4 år men tycker att deras kvalitet har varierat från gång till gång, både upp och ner.... Just nu är det Laxå pellets i förrådet och det var ungefär samma kvalitet som SBE, kanske lite mindre damm. Men detta gäller bulk hur deras säckkvalitet är har jag inga erfarenheter av.

Det känns som om kvaliteten överlag har blivit sämre. När jag började med pellets -98 så var det mycket renare och hårdare pellets som man fick när man beställde bulk. Idag är den mycket mera dammig och lite mjukare. Vilket inte passar mitt luftmatningssystem speciellt bra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag kör med Agrol, men har bara varit pelletseldare sedan den 7:e juni i år. Jag har på den tiden eldat upp ett 30-tal säckar. Någon nämnvärd erfarenhet finns alltså inte. Men för att nämna något så har jag ibland sett att folk pratar om spån och elände i säckarna och det är något som jag aldrig har märkt av. En arbetskamrats granne var irriterad över att pellets dammar, det har jag inte heller märkt av.

Någon sa att i fjol när det var pelletsbrist så var Agrol en av få som gick att få tag på. Jag tror att Agrol tillhör toppskiktet när det gäller kvalitet, men även priset tillhör toppskiktet... Jag har resonerat som så att om jag skulle vakna en natt i januari och upptäcka att jag har +12 grader i huset så skulle jag ångra bittert att jag var snål när jag köpte pellets. Om det sen är rätt eller fel resonerat kan säkert diskuteras till domedagen...

Jag beställde nyligen 4 pallar. De kommer när som helst och kommer att kosta mig cirka 8600:- och en jäkla massa arbete när det ska ner i källaren, men det är en annan femma :wink:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

köpte 4 pall från norrlands trä, betalade 2100:-/ton fritt levererat. bästa pelletsen jag haft. :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Agrol är definitivt de bästa pellets jag har provat. Betydligt högre energiinnehåll än t.ex. Såbi.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
andersh
Frö
Kontakt:

Inlägg av andersh »

Har eldat c:a 20 säckar agrol, mindre spån och lite hårdare än än såbi.
Exonom A20, EcoTec D1
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Jag har inte provat deras pellets men jag har eldat deras bricketter.
Första sändningen jag fick var suverän, svensktillverkad. :D
Andra sändningen var katastrof, polsktillverkad.
Jag fick tillbaka hälften av pengarna pga den urusla kvalliten.
Bricketterna var inte pressade tillräckligt bra utan de föll sönder och sedan troligtvis beroende av detta så brann de skit dåligt. Fick nästa elda dubbelt så mycket varje gång för att fylla acktanken som med de svensktillverkade. :evil:
Så om jag skall köpa pellets av dem någon gång så skall jag kräva att den är svensktillverkad.För deras usla polska skit vill jag aldrig mer veta av. :twisted:
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har kört SBE pellets i ett år, har inte kört nått annat så jag kan inte jämföra med nått, men jag är mycket nöjd med kvaliteten. Då jag hämtade själv i deras fabrik i Sexdrega och packade i egna säckar så vet jag inte hur mycket bôs det brukar vara i säckar eller bulk.
En annan här i byn köpte först lite såbi men bytte till SBE och tyckte att SBE var klart mycket bättre.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Thomas
Fröträd

Inlägg av Thomas »

sunliner skrev:köpte 4 pall från norrlands trä, betalade 2100:-/ton fritt levererat. bästa pelletsen jag haft. :lol:
Om jag räknade rätt så blir priset inkl frakt 1747 kr/pall.
Har du kvar telefonnr till din återförsäljare?
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

990 kg/pall,15 kg/säck,lite lagom vikt att bära i källartrappan
Du har PM oxå Thomas :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

chp76 skrev:Jag har inte provat deras pellets men jag har eldat deras bricketter.
Första sändningen jag fick var suverän, svensktillverkad. :D
Andra sändningen var katastrof, polsktillverkad.
Jag fick tillbaka hälften av pengarna pga den urusla kvalliten.
Bricketterna var inte pressade tillräckligt bra utan de föll sönder och sedan troligtvis beroende av detta så brann de skit dåligt. Fick nästa elda dubbelt så mycket varje gång för att fylla acktanken som med de svensktillverkade. :evil:
Så om jag skall köpa pellets av dem någon gång så skall jag kräva att den är svensktillverkad.För deras usla polska skit vill jag aldrig mer veta av. :twisted:
Vi har ingen polsk pellets, bara svensktillverkad
Baxibrännare i en Focus PE 20
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Som jag sa, B R I C KE T T E R!!! EJ PELLETS!!!!!
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

chp76 skrev:Som jag sa, B R I C KE T T E R!!! EJ PELLETS!!!!!
Läs din sista rad!!!!!!!!!!!!!!!!!
Baxibrännare i en Focus PE 20
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Jag blir så trött på sega människor. :evil:

Som jag både sa och skrev, OM JAG SKALL KÖPA PELLETS AV DEM SÅ SKALL DEN VARA SVENSKTILLVERKAD.
Och nu ett FÖRTYDLIGANDE TILL DIG salomon.
BRICKETTERNA SOM JAG KÖPTE VAR FRÅN POLEN OCH VAR REN SKIT!
Sedan om de tillverka pellets i polen eller ej kan ej jag veta, men OM de gör det så skulle jag ej ta emot det ävon om de kastade den polske skiten efter mig. :twisted:

Hängde du med nu då?????
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Skriv svar