Inställningar Janfire NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JohanKD
Entusiast!

Inställningar Janfire NH

Inlägg av JohanKD »

Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med inställningarna på min Janfire NH-brännare.

Jag kör med Booforssjöpellets och det finns ingen märkning när det gäller volymvikt eller energivärde. Jag kör nu med defaultinställningen (volymvikt 675 och energivärde 4.8).

Kan någon hjälpa mig att få rätt värde? Jag har ingen bra våg och energivärdet vet jag inte hur jag kan räkna ut.

När jag sotar pannan är den full av ”kletigt” sot. Tidigare när jag hade en Janfire flex-a så fick jag en grå fin aska och den ”kändes” bättre. Min installatör tror att det feta sotet beror på att jag har fel värden på volymvikt och energivärde. Så, är det någon som vet hur jag skall ställa in pannan?

PS. Jag läst i en annan tråd att det är bättre att köra på högre effekt, jag har nu gått upp till 9 kw (från 6), kan det göra att det blir bättre?
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Hej,
jag får ta och svara på mitt eget inlägg :-)
jag ringde till Booforssjö, jepp de var kvar efter 16.00 en fredag, och fick uppgifterna. Energivärde 4.8 och viktvolym på 640-660.

Men jag ville ju ha volymvikt, eller? Är det samma sak? På brännaren står det volymvikt men det jag fick var alltså vikt/volym. Men siffran jag fick verkar ju rimlig.

Om det nu är så att jag fick rätt värde och sänker (från 675) till låt oss säga 650, betyder inte det att det matas MER pellets? Jag antar att jag vill att det skall matas MINDRE pellets då det verkar gå lite för fett redan nu? Luften kan jag väl inte reglera?

Jag hade inga problem tidigare med luften i pannrummet med min flex-a.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Viktvolym eller volymvikt är sak samma.

Om du sänkar volumvikten matas det in mer pellets, helt riktigt.

Jag körte på 6KW under en större del av sommaren och jag fick en del sot, jag har nu höjd till 12KW och läget ser lite bättre ut.

Jag har numera min dragbegränsare till att öppna vilket inte har hän under sommaren på 6KW, draget i skorstenen har helt enkelt varit för dåligt.

Mitt råd är alltså att stega upp till 12KW, jag har testat 6, 9, 12 och 15KW och att värma upp enbart VV utan tappning och det går åt exakt lika mycket pellets.

Du kan även testa att sota pannat, köra 12KW (eller vad du nu har tillgängeligt, 15 kanske) och se sotbildningen sedan, blir det en del kan du trimma viktvolumen UPP (och strunta i det "riktiga" värdet) till du få upp draget i skorstenen när vintaren kommer.

jag har fått information om att enstaka har varit tvungen att ställa fläkten till 25% i 6KW-läget under sommaren för att få nog luft igenom, helt enkelt för att draget i skorstenen var för lågt under den varma sommaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Tack för svaret Icecap,
Är det fler där ute som har problem med sotet i sin NH-brännare? Det känns som om detta borde kunna lösas för mig då jag inte ahde några problem med min Flex-a.

Jag har nu ökat effekten till 9 kw, får se om det räcker.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Skriv svar