Vilken sida ska jag elda i?
Vilken sida ska jag elda i?
Jag är på väg att skaffa en pelletsbrännare till min panna som är en Nibe Combi VX från -98. Ska jag montera brännaren på oljesidan eller vedsidan? Om jag sätter den på vedsidan ska den då sitta uppe eller nere? Finns det någon brännare som är mer lämplig för min panna?
/
Markus
/
Markus
Det beror väl på vilken typ av brännare man skaffar sig, uppåtbrinnande eller framåtbrinnande, eller? Känns som en framåtbrinnande skall sitta i oljedelen och en uppåtbrinnande i veddelen. Bara filosoferar men det finns ju experter här de rycker säkert in snart 
WB

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Det är nog inte mest effekt du ska ha, det handlar nog snarare om verkningsgrad, jag vet inte hur bra det är med din panna, den är ju "modern", om jag skulle sätta en pelletsbrännare i vedsidan på min 265:a så skulle rökgaserna i stort sett gå rätt ut i skorstenen, fullkomligt meningslöst.
Men om du har vettiga rökgasvägar i veddelen så har du ju fördelen att där är mera askutrymme, men i de flesta pannor verkar det som om man ska sätta pelletsbrännaren på samma plats som eventuell oljebrännare satt/kan sitta.
Men om du har vettiga rökgasvägar i veddelen så har du ju fördelen att där är mera askutrymme, men i de flesta pannor verkar det som om man ska sätta pelletsbrännaren på samma plats som eventuell oljebrännare satt/kan sitta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Du får sätta en rökgastermometer i rökröret ut från pannan (om du har dragbegränsare så måste den sitta innan den), en rökgastermometer kostar runt 100:- (Clas Ohlson eller liknande).
Vilken temperatur du ska ha beror på din skorsten, standardmallen brukar vara 80 grader + 5 grader för varje meter skorsten, men det viktiga är att du håller kondensen borta från skorstenen och då brukar det vara (om jag minns rätt) 70 grader en meter ner i skorstenen (så du får pallra dig upp på taket med stektermometer med lång givare eller liknande).
Men om du går på 80+5/meter skorsten och lägger på 20 grader så har du ett ungefärligt värde, man brukar hamna någonstans runt 130-160 grader.
Men det är givetvis bättre att ligga lite för högt än för lågt, då riskerar du ingen kondens, du minskar bara verkningsgraden lite.
Vilken temperatur du ska ha beror på din skorsten, standardmallen brukar vara 80 grader + 5 grader för varje meter skorsten, men det viktiga är att du håller kondensen borta från skorstenen och då brukar det vara (om jag minns rätt) 70 grader en meter ner i skorstenen (så du får pallra dig upp på taket med stektermometer med lång givare eller liknande).
Men om du går på 80+5/meter skorsten och lägger på 20 grader så har du ett ungefärligt värde, man brukar hamna någonstans runt 130-160 grader.
Men det är givetvis bättre att ligga lite för högt än för lågt, då riskerar du ingen kondens, du minskar bara verkningsgraden lite.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Lärjunge!
Jag antar att det är en sån här panna du har.

Jag hade en sådan i mitt förra hus och mina pelletsplaner var långt framskridna, men blev avbrutna då vi istället köpte ett annat hus.
Men jag kan ju dela med mig av mina planer i alla fall.
Tanken var att montera en Thermia Bequem brännare i den nedre luckan på vedsidan. I samråd med André här på forumet kom vi överrens om att det torde vara bästa lösningen att elda pellets i denna panna. Den har faktiskt hyffsad verkningsgrad på vedsidan och samtidigt finns det gott om utrymme för aska och till på köpet är ju vedsidan i denna panna fantastiskt enkel att sota.
Alternativ två är ju en frammåtbrinnande brännare i oljesidan. Detta fungerar ju då lika bra liksom alla andra som eldar i "systerpannan" nibe city. Dock lite krångligare att sota. och möjligtvis kortare mellan sotningarna.
Kör på!

Jag hade en sådan i mitt förra hus och mina pelletsplaner var långt framskridna, men blev avbrutna då vi istället köpte ett annat hus.
Men jag kan ju dela med mig av mina planer i alla fall.
Tanken var att montera en Thermia Bequem brännare i den nedre luckan på vedsidan. I samråd med André här på forumet kom vi överrens om att det torde vara bästa lösningen att elda pellets i denna panna. Den har faktiskt hyffsad verkningsgrad på vedsidan och samtidigt finns det gott om utrymme för aska och till på köpet är ju vedsidan i denna panna fantastiskt enkel att sota.
Alternativ två är ju en frammåtbrinnande brännare i oljesidan. Detta fungerar ju då lika bra liksom alla andra som eldar i "systerpannan" nibe city. Dock lite krångligare att sota. och möjligtvis kortare mellan sotningarna.
Kör på!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ved delen är i stort sätt likadan som i min panna o rökgaserna blir mellan 140-175° beroende på brännar effekt.. Vid 15 kW ca 145° med ny sotad panna..
Oljedelen har inte så stort askutrymme..
Funderade själv på en Nibe combi tidigare just för att det vore lätt at skifta mellan ved/pellets men på nibe nämde/avråde dom detta pga askutrymmet vilket inte är bra i oljedelen..
Eftersom att rökkanalen börjar i botten på ved delen så blir det likvärdigt askutrymme oavsett brännar typ.. Snarare mindre med en framåtbrinnande då askan åker längs in i pannan..
Oljedelen har inte så stort askutrymme..
Funderade själv på en Nibe combi tidigare just för att det vore lätt at skifta mellan ved/pellets men på nibe nämde/avråde dom detta pga askutrymmet vilket inte är bra i oljedelen..
Eftersom att rökkanalen börjar i botten på ved delen så blir det likvärdigt askutrymme oavsett brännar typ.. Snarare mindre med en framåtbrinnande då askan åker längs in i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag satte in min Roslagsbrännare på oljesidan men det var inte lyckat. En hel säck pellets om dygnet gick det åt. Nu har jag flyttat över den till ved sidan och nu räcker en säck i tre dagar. Pannan är en gammal focus panna ca 15-16 år gammal kanske till och med äldre inte vet jag för jag köpte den beg. och betalade 5000:- för 12år sedan.
Skakis
Skakis
-
- Ungskog
NIBE Combi VX
HELA vintern gick åt till att testa mig fram.... Nedre veddelen är enda alternativet...Tro mig...Uppåtbrinnande Jag har skickat ett privat mess till killen han kan ju klistar in det här om han vill......
Nibe Combi 100 VX -96 Torsbyugnen TB 160 -97
(Hög Förbrukning) Stort hus
(Hög Förbrukning) Stort hus