Hur ser man att en panna är slut?

Månsken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 01:29

Hur ser man att en panna är slut?

Inlägg av Månsken »

Har en gammal panna fån kombipanna ADSO -61. Fortfarande fungerande ok men murningen rasat keramik el dyl inne hos brännaren spruckit.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Ingen helt lätt fråga, men om pannan har hål i sig så systemvattnet läcker ut ur den så är den helt klart sönder.

Om det är plåt så går det ju att svetsa, men frågan är om det är meningsfullt. Om det är gjutjärn så vet jag inte om det går att laga.

Läcker varmvattenberedaren (visar sig genom att expansionskärlet pinkar vatten) så går den antingen att byta eller ersätta med en plattvärmeväxlare inkopplad i två "hål".

Raserade murningar går att bygga upp igen, om det behövs. Min panna ska ha tegelmurar runt oljebrännaren, men har det inte, och verkar inte behöva det.

Jag är nog av den uppfattningen att talet om havererade pannor är kraftigt överdrivet för att skrämma folk att köpa nya pannor, VP, eller installera FJV.
Det förkommer, men ser man marknadsföringen så kan man tro att en panna lever i 10 år. De flesta pannor i drift är nog 20 år eller mer.
Dessutom så verkar det snarare vara så att det är ganska nya pannor som spricker. Efter 30 år så är väl värmespanningarna i materialet utlöpta.
Månsken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 01:29

Inlägg av Månsken »

Nej den läcker inte på något vis det är åldern som inger respekt. Vad sätter man in för pelletsbrännare i den nu sitter en Beo 10 V.
pal
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 22 apr, 2006 17:09
Ort: Stockholms län.

Inlägg av pal »

Min panna är från 1965 .
Bytte ut en Beo 10 mot en KMP PX 21 i samma lucka,funkar bra.

m.v.h pal
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har för mig att det var någon här på forumet som körde med pelletsbrännare i en panna från -39....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Min panna är från -83 och funkar bra. Det mest ekonomiska är troligen att hålla tummarna och köra tills den rasar, vilket kan ske i morgon eller om 20 år. Det är nästan alltid varmvattenberedaren som är den svaga punkten, enligt VVS-installatörerna. Och den går ju att byta utan att byta hela pannan.
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Min panna är från -83 och funkar bra. Det mest ekonomiska är troligen att hålla tummarna och köra tills den rasar, vilket kan ske i morgon eller om 20 år. Det är nästan alltid varmvattenberedaren som är den svaga punkten, enligt VVS-installatörerna. Och den går ju att byta utan att byta hela pannan.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Och den går ju att byta utan att byta hela pannan
Låter inte enkelt och hur får man tag på en ny?
Eller är de standardiserade sedan 1800-talet eller?
(Min panntillverkare finns inte längre...thermia köpte upp resterna tror jag)
Noll koll mumintroll.... :?:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Lager skrev:
Och den går ju att byta utan att byta hela pannan
Låter inte enkelt och hur får man tag på en ny?
Eller är de standardiserade sedan 1800-talet eller?
(Min panntillverkare finns inte längre...thermia köpte upp resterna tror jag)
Noll koll mumintroll.... :?:
Mycket enkelt, plugga den gammla och häng dit en separat på sidan, alt en acktank med vv. :D
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Min panna bytte farsan beredare i för ca 25 år sedan.
Den beställdes då från dagens exoterm. Det var en "konstig" variant av kamfläns med en massa "måsvingar".

Pannor med kamflänsberedare går nog att fixa med en "standard" från rinkabyrör, samma för de med riktig beredare. Annars så finns ju platt VVX.
Månsken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 01:29

Inlägg av Månsken »

Svåra beslut nu har jag övergett tanken på att behålla den gamla pannan med tanke på Grönlandsisen och dylikt. Är nu inne på ved igen tycker Pellets har stigit alldeles för mycket sista åren, oroveckande. :shock:
Månsken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 01:29

Inlägg av Månsken »

Har nu bestämt mig efter mycket velande för en bergvärmepump, Thermia Diplomat TWS 10.
Tack för all hjälp
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Då får du berätta hur det går med värmepumpen, hoppas du blir nöjd.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Erik skrev:Om det är plåt så går det ju att svetsa, men frågan är om det är meningsfullt. Om det är gjutjärn så vet jag inte om det går att laga.
Joho, gjutjärn går att fixa.... men det är väl som vanligt antar jag att folk sparkar bakut när det är annat än vanlig svartplåt som skall fixas....samma mad alu!


Har fixat husena till turboagg. när de spruckit utan några förkunskaper. (vanligt på gamla 99-or)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Månsken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 sep, 2006 01:29

Inlägg av Månsken »

Läste på ett annat forum att gjutjärnspannorna håller minst 50 år troligen 100 år. Så är man händig så...
Skriv svar