Fylla förråd med dammsugare
Fylla förråd med dammsugare
Jag har kommit över en tryckuftsdriven ejektordammsugare som jag tänkte använda till att fylla mitt veckoföråd med.
Kom sedan att tänka på risken för statiskelektrisitet med gnistbildning och brand som följd.....
Nån som har erfarenhet av hur man gör?
Kom sedan att tänka på risken för statiskelektrisitet med gnistbildning och brand som följd.....
Nån som har erfarenhet av hur man gör?
Det går lika bra med slang som har en flertrådig kopparslinga. Kör själv med 26 meter sådan. Ska du ner under marken är det bara att lägga den i 110mm avloppsrör. Oftast får du ett högre ljud i plåtrören. Men se till att du får det ordentligt jordat. Om man utnyttjar plåtrören så går det bra att använda slangen på mer svårdragna ställen.
Här hittar du tillbehör du kan behöva:
http://www.lajac.se
Här hittar du tillbehör du kan behöva:
http://www.lajac.se
Senast redigerad av Karla1 den ons 06 sep, 2006 20:15, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Gallringsobjekt
Att suga pellets kräver ganska mycket luftflöde kan man skapa detta mha. en ejektor? Att den skapa undertrycket tvivlar jag inte på, men luftflödet behövs oxo. Om man kopplar ejektorn till en fet tank att skapa stor volym vakuum i så kanske det funkar...
Hur matar du in pellets? via en skruv i "storförrådet"? eller dammsuger du stor-säck?
Jag håller själv på med en liknande lösning men med "vanlig" dammsugarmotor.
Hur matar du in pellets? via en skruv i "storförrådet"? eller dammsuger du stor-säck?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
hade tänkt att jag skulle fylla ett "mellanförråd" först sedan fylla veckoförrådet därifrån eller fylla veckoförrådet från vanliga säckar så att jag skulle slippa lyfta dom......
Tänkte att jag skulle bygga att ganska högt förråd som tar liten yta, men som i gengäld är så högt att det går ända upp till taket i källaren.
Om jag så att säga suger i pelletsen så behöver jag inget utrymme upptill för att hälla i säckarna!
Tänkte att jag skulle bygga att ganska högt förråd som tar liten yta, men som i gengäld är så högt att det går ända upp till taket i källaren.
Om jag så att säga suger i pelletsen så behöver jag inget utrymme upptill för att hälla i säckarna!
Har väldigt liten plats för stor säck så det blir nog från småsäckar, till att börja med i alla fall.
"Mellanförrådet" kommer att bestå av småsäckar till att börja med.
Eftersom jag ändå har en ejektor sug som jag dessutom kommer att använda till att suga aska med så tänkte jag att det kanske funkar att suga pellets med den också....
"Mellanförrådet" kommer att bestå av småsäckar till att börja med.
Eftersom jag ändå har en ejektor sug som jag dessutom kommer att använda till att suga aska med så tänkte jag att det kanske funkar att suga pellets med den också....
-
- Ungskog
Har du provat med dammsugar ejektor?Lager skrev:Att suga pellets kräver ganska mycket luftflöde kan man skapa detta mha. en ejektor? Att den skapa undertrycket tvivlar jag inte på, men luftflödet behövs oxo. Om man kopplar ejektorn till en fet tank att skapa stor volym vakuum i så kanske det funkar...
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
-
- Pannrumstomte!
Nej, då missuppfattar du mig helt, för denna slang används och är framtagen för vakuumsugsystem för transport av pellets. Windhager, Hertel Energy, Clean Burn, Ulma med flera använder samma slang. Säljs av Dunlop som exempel. Man måste gjorda slingan i varje ände som exempel vid cyklonen och som jag har en fristående vakuummotor så sitter andra änden av jordslingan där. Har gjort tester med lösa delar och korta slangar för att se vad som händer, det räcker med korta sekunder och du ser blåa gnistor direkt i slangen om den är ojordad. Har helt enkelt en ökande effekt på statiskt ju högre hastighet pelletsen har.Shakespeare skrev:Icke sa nicke! Om inte plasten är avledande så blir ytan likväl laddad.Karla1 skrev:Det går lika bra med slang som har en flertrådig kopparslinga. Kör själv med 26 meter sådan.
mvh
Det lajac säljer är rörsystem för detta, med speciella kopplingar vid skarvar mm. Slangen jag använder är också slät inuti. Du kan se bilder på mitt system på http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... t_2006.pdf, där jag gjort en liten rapport om detta.
-
- Pannrumstomte!
Karla1,
OK. Om den är speciellt framtagen för ändamålet så får man ju förutsätta att den fungerar. Jag tolkade det som att man kunde ta vilken slang som helst med inbakad koppartråd.
Jag har ingen erfarenhet av pelletstransport, däremot av ESD i elektronikproduktion, principerna är desamma. Har man ett isolerande plastskikt som inte är avledande så kan man rycka oss elektroner från ytan. Dessa laddningar går inte att jorda bort på något sätt eftersom plasten isolerar. Jag tror att dessa slangar är tillverkade i något material som kan leda bort laddningarna till koppartråden. Det behöver inte vara mätbart med en vanlig multimeter, laddningarna byggs upp långsamt och det räcker med att materialet är svagt avledande för att hindra att det uppstår gnistor. Med hög luftfuktighet har man tex inga problem med statisk elektricitet, luftens fuktighet räcker för att leda bort den. Jag har för mig att en vanlig pappkartong är esd-godkänd ända ner till 20% rel.luftfuktighet, och när vi pratar elektronik så kan så små nivåer som 30V vara skadliga. Synliga gnistor som uppstår tex när man går ur bilen eller drar av sig ylletröjan ligger på tiotals kV. Jag antar att det krävs synliga gnistor för att antända pelletsdamm?
mvh
OK. Om den är speciellt framtagen för ändamålet så får man ju förutsätta att den fungerar. Jag tolkade det som att man kunde ta vilken slang som helst med inbakad koppartråd.
Jag har ingen erfarenhet av pelletstransport, däremot av ESD i elektronikproduktion, principerna är desamma. Har man ett isolerande plastskikt som inte är avledande så kan man rycka oss elektroner från ytan. Dessa laddningar går inte att jorda bort på något sätt eftersom plasten isolerar. Jag tror att dessa slangar är tillverkade i något material som kan leda bort laddningarna till koppartråden. Det behöver inte vara mätbart med en vanlig multimeter, laddningarna byggs upp långsamt och det räcker med att materialet är svagt avledande för att hindra att det uppstår gnistor. Med hög luftfuktighet har man tex inga problem med statisk elektricitet, luftens fuktighet räcker för att leda bort den. Jag har för mig att en vanlig pappkartong är esd-godkänd ända ner till 20% rel.luftfuktighet, och när vi pratar elektronik så kan så små nivåer som 30V vara skadliga. Synliga gnistor som uppstår tex när man går ur bilen eller drar av sig ylletröjan ligger på tiotals kV. Jag antar att det krävs synliga gnistor för att antända pelletsdamm?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Här finns en hel del slangar att välja mellan.
http://www.hydroscand.se/catalogues/pro ... slang1.pdf
http://www.hydroscand.se/catalogues/pro ... slang2.pdf
http://www.hydroscand.se/catalogues/pro ... slang1.pdf
http://www.hydroscand.se/catalogues/pro ... slang2.pdf
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok