Bilder från mitt förrådsbygge.

duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Jag går i samma tankar som du och har oxå tänkt bygga ett förråd med plan botten. Det jag undrar över är hur du fäster/monterar skruven invändigt i förrådet?

För att lösa problemet att kombinera sneda väggar med hög fyllnadsgrad kommer jag att sätta in en extra botten som är tvådelad och ledad.
En lös botten med gångjärn på varje sida om skruven som går hela vägen ut till väggen. Där skarvar jag dit ytterligare en bit med gångjärn och denna bit sätter jag öglor på med en vajer/rep som ger mig möjlighet att utfrån höja upp botten till en V-form när förrådet börjar bli tomt...

Vad tror ni om det?
Samma princip som Janfire's Pellistore fast den använder väl tryckluftskuddar i kanterna?

Sen blir det nog inte bulkfyllning, utan tratt utifrån. Jag har nära till hämtningsstället och det blir billigare i lösvikt än hemkört med bulk. Får dessutom pelletsen dammsugen från spån vid fyllning av kärra/säckar.
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av UlfBr »

Hej,
Jag fick mycken hjälp från den som levererade och installerade pelletsanläggningen, tex att montera skruven.
Montören har använt ett plaströr som har en diameter något större än skruven. Detta plaströr har han sedan fixerat vid en regel med slangklämmor. Regeln är sedan fixerad i väggen och golvet.
Fördelen med detta är att det går att lyfta ut skruven utan att man får problem med att det finns pellets i förrådet.

Vad gäller dina planer med höjbar botten så är jag mycket intresserad av detta. Jag har faktiskt startat en länk i detta forum map detta.
Jag är helt inne på dina funderingar. Vad jag är frågande inför är att pellets väger ganska mycket. Min erfarenhet är att om det är en helt plan botten och förrådet är ca 2 m brett så kommer skruven att gå torrt när det är ca 1m nivå pellets i förrådet. Frågan vilken kraft som behövs för att orka lyfta den mängden pellets? Jag har inte räknat på detta, kanske du har?
Hursomhelst så är pelletsen snart slut så om jag skall göra en botten enligt din fundering så är det nu jag måste ta beslut.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

UlfBr skrev:Montören har använt ett plaströr som har en diameter något större än skruven. Detta plaströr har han sedan fixerat vid en regel med slangklämmor. Regeln är sedan fixerad i väggen och golvet.
Fördelen med detta är att det går att lyfta ut skruven utan att man får problem med att det finns pellets i förrådet.
Jag har tyvärr lite svårt att visualisera hur du menar. Har du någon bild på detta eller kan du göra en enkel skiss?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
UlfBr skrev:Montören har använt ett plaströr som har en diameter något större än skruven. Detta plaströr har han sedan fixerat vid en regel med slangklämmor. Regeln är sedan fixerad i väggen och golvet.
Fördelen med detta är att det går att lyfta ut skruven utan att man får problem med att det finns pellets i förrådet.
Jag har tyvärr lite svårt att visualisera hur du menar. Har du någon bild på detta eller kan du göra en enkel skiss?
Hmmm ja hur går skruven att bara lyfta ur o vad är det då som tätar runt skruven/förrådet?

Jag har då tätat där med byggsilicon i massor för annars skulle de blivit mycket damm i pannrumet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sedan gäller det också att man har lika mycket fritt utrymme utanför förrådet (bakom skruven) som skruven är lång in i förrådet.

Annars så går det absolut inte att "dra" ut skruven ur sitt plaströr.

Denna lösning skulle då i allafall inte fungera hos mig eftersom jag har gjort förrådet så stort som det bara går och då blir det inte plats för en "skruvlängd" rakt bakom skruven......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

En enkel skiss på hur skruven sitter fast.

Inlägg av UlfBr »

Hoppas denna enkla skiss visar hur skruven sitter fast.
https://lagring.storegate.se/user/share ... 77da3d30d8
mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
duccemattias
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 10 apr, 2006 21:38

Inlägg av duccemattias »

Ang funktionen på lyftningen av golvet, så har jag funderat på en liten "vanlig" vinsch, typ en sån som man har på båtvagnar. Finns för ett par hundralappar på ex Biltema.

Med ett par lyftöglor på de bitarna som är längst ifrån skruven och ett par öglor som vajern löper genom längre upp på väggen i förrådet till en vinsch utanför. Får antagligen lyfta en sida i taget för att orka, men det bör gå bra.

Alternativet är att sätta en elvinsch i taket ovanför förrådet som drar båda sidorna samtidigt.

Jag kommer bygga det här spektaklet om ett par veckor innan mina småsäckar tar slut. När det är gjort lägger jag upp bilder...

/Mattias
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

Ang era vinchar och vajrar. problemet kommer när det kommer att fastna pellets mellan skivorna hur mycket sparar ni igentligen på att bygga det där som jjag också var inne på innan jag skrotade iden för att det är en till pryl som kan bråka med en.
Jag räknade på det lite och det var inte värt det säg att du har ett föråd som rymmer ca 6kbm då kommer det om det är ca 2m långt och 2 m högt och 1.5 brett att ge dig 4.5kbm så det som inte går åt innan du behöver skotta lite är 1.5kbm dvs 1ton av dina totala 4ton dvs 25% och när du då får gå in och skotta lite så vet du att det är dags att ringa för påfyllning. Troliga är att du bara behöver göra det en gång innan han kommer skottningen tar en 10min då pelletsen lätt rasar ner
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

problemet kommer när det kommer att fastna pellets mellan skivorna
Trixet är väl att ha "plats" under botten så att pellets som hamnar under inte kommer ikläm (och rensluckor långt ner).
Och man bör lyfta båda sidorna samtidigt så att sidokrafterna tar ut varandra (enklare konstruktion).
Den variant som finns att köpa består helt enkelt av ett par vajrar som går från ena sidan till en axel och till andra sidan, sedan sätter man helt enkelt ett vinshspel på axeln. Gäller dock att få ganska tätt vid de fyra gångjärna och att kanterna är fasade så att pellets inte kan klämma sönder gångjärnen.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lager skrev:
problemet kommer när det kommer att fastna pellets mellan skivorna
Trixet är väl att ha "plats" under botten så att pellets som hamnar under inte kommer ikläm (och rensluckor långt ner).
Och man bör lyfta båda sidorna samtidigt så att sidokrafterna tar ut varandra (enklare konstruktion).
Den variant som finns att köpa består helt enkelt av ett par vajrar som går från ena sidan till en axel och till andra sidan, sedan sätter man helt enkelt ett vinshspel på axeln. Gäller dock att få ganska tätt vid de fyra gångjärna och att kanterna är fasade så att pellets inte kan klämma sönder gångjärnen.
Varför inte testa med en gummipressening??

Vet av en bondgård som har det på foderbordet.. Fodret (ensilage mm) som hamnar utanför kornas räckvid är inget problem då dom hissar presseningen... Det behöver inte höjas/röras mycket förrän pelletsen rinner till så man klarar sej några dagar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: En enkel skiss på hur skruven sitter fast.

Inlägg av ABSO »

UlfBr skrev:Hoppas denna enkla skiss visar hur skruven sitter fast.
https://lagring.storegate.se/user/share ... 77da3d30d8
Aha du har en lutande skruv med en öppning, då förstår jag bättre.

Men blir det ändå inte rätt knepigt att pressa tillbaka den i förrådet om den varit borttagen och pellets fyllt igen änden på plaströret?
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av UlfBr »

Det är ju endast i ett nödfall som skruven skall tas bort så jag hoppas jag slipper detta. Jag tror ändå inte det skulle vara ett för stort problem, pellets är ju mycket trögflytande så att röret kommer inte att fyllas så mycket och sedan kanske man kan starta skruvmotorn och "äta" sig ned till rätt position. Som sagt jag hoppas slippa testa.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
nino
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:32

avloppsrör över skruvröret

Inlägg av nino »

Hej
Jag funderar på att lägga röret som skruven går i i ett 4" avloppsrör ,
om man tar hål genom båda och sen snurrar avloppsröret ett ½ varv så blir det ju tät uppåt och man kan dra ur skruv (och rör) utan att det rinner ner massa pellets...

Frågan är om man orkar dra runt ett 2,5m långt rör med 2meter pellets ovanför? vad tror ni?

Mvh
NiNo
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Bara en kort fråga. Är det någon risk med att ha ett avloppsrör kring skruven, med tanke på risken för statisk elektricitet?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

CTC Total -83 skrev:Bara en kort fråga. Är det någon risk med att ha ett avloppsrör kring skruven, med tanke på risken för statisk elektricitet?
Tror inte det är någon risk med detta. Hastigheten på pelletsen vid skruven är låg.

Det är när man blåser/suger pelletsen med hög fart och med plaströr som det finns risk med statisk elektricitet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar