Hej!
Är det någon som har en bra lösning på baffelplåt till en CTC171 -66:a. Jag fick min bränare (Janfire NH) installerad igår, draget var lite för bra så vi stängde spjället ungefär till hälften och då blev det lagom. Antar att om jag sätter in en baffelplåt så blir draget lagom med helt öppet spjäll.
Orginalplåten antar jag ligger på kanten på den övre luckans öppning och sen på de två piggarna som sticker ut en bit in på sidorna. Hur stor är luftspalten (glipan) längst bak? Blir 2.5cm bra? Ska den vara längst hela bakkanten eller bara en bit? Ska jag bara ha en plan plåt eller ska jag bocka ner den i bakkant för att tvinga rökgaserna att gå mot den bakre väggen en längre sträcka?
Rökgastempraturen när vi körde på 9kw var ca 210grader och 260grader när vi körde med 12kw. Antar att den bör gå få ner till 150grader med baffelplåt och 9kw.
Är det någon som har en bild eller skiss eller ett bra förslag på hur jag ska tillverka plåten? Alla tips uppskattas ruggit mycket!
Baffelplåt CTC171
Baffelplåt CTC171
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
-
- Ungskog
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör 08 jan, 2005 00:38
- Ort: Hyltebruk, Halland
Min panna är från 72 och där vilar baffelplåten också på den övre luckan öppning och tätar bakåt. Alltså ingen glipa i fram och bakkant. Däremot är det en springa på ca 2 cm på varje sida.
Dina värden är rätt okej, men kan bli bättre. Jag hade ungefär samma värden i början.
Börja med att sota ur eldstaden, rökkanelen. Glöm ej sista biten upp mot rökgasspjället. En nysotad panna kan ge ca 50 grader lägre temperatur.
På min brännare hade installatören ställt in för stor luftmäng vilket gjorde att rökgaserna forcerades ur pannan, med högre rökgastemperatur som följd.
Har du motdragslucka? Ett måste för att brännaren skall kunna jobba optimalt med jämt drag och bättre förbränning, samt på köpet får du något långsammare hastighet på rökgaserna genom pannan.
För mig räcker det att köra på lågeffekt året runt. Värmer ett gammalt timmerhus från 1899 på ca 160 kvm. Rökgaser på 140-190 beroende på sotat/osotat.
Dina värden är rätt okej, men kan bli bättre. Jag hade ungefär samma värden i början.
Börja med att sota ur eldstaden, rökkanelen. Glöm ej sista biten upp mot rökgasspjället. En nysotad panna kan ge ca 50 grader lägre temperatur.
På min brännare hade installatören ställt in för stor luftmäng vilket gjorde att rökgaserna forcerades ur pannan, med högre rökgastemperatur som följd.
Har du motdragslucka? Ett måste för att brännaren skall kunna jobba optimalt med jämt drag och bättre förbränning, samt på köpet får du något långsammare hastighet på rökgaserna genom pannan.
För mig räcker det att köra på lågeffekt året runt. Värmer ett gammalt timmerhus från 1899 på ca 160 kvm. Rökgaser på 140-190 beroende på sotat/osotat.
Värmebaronens Viking Bio i CTC171B
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 152
- Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38
Re: Baffelplåt CTC171
[quote="Earbay"]Hej!
Är det någon som har en bra lösning på baffelplåt till en CTC171 -66:a. Jag fick min bränare (Janfire NH) installerad igår, draget var lite för bra så vi stängde spjället ungefär till hälften och då blev det lagom. Antar att om jag sätter in en baffelplåt så blir draget lagom med helt öppet spjäll.
Orginalplåten antar jag ligger på kanten på den övre luckans öppning och sen på de två piggarna som sticker ut en bit in på sidorna. Hur stor är luftspalten (glipan) längst bak? Blir 2.5cm bra? Ska den vara längst hela bakkanten eller bara en bit? Ska jag bara ha en plan plåt eller ska jag bocka ner den i bakkant för att tvinga rökgaserna att gå mot den bakre väggen en längre sträcka?
Rökgastempraturen när vi körde på 9kw var ca 210grader och 260grader när vi körde med 12kw. Antar att den bör gå få ner till 150grader med baffelplåt och 9kw.
Är det någon som har en bild eller skiss eller ett bra förslag på hur jag ska tillverka plåten? Alla tips uppskattas ruggit mycket![/quote]
Här har du vad du söker efter.Klart att du skall använda baffelplåt till den pannan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4359
Ctc 171-K
Mvh Logaritmen..
Är det någon som har en bra lösning på baffelplåt till en CTC171 -66:a. Jag fick min bränare (Janfire NH) installerad igår, draget var lite för bra så vi stängde spjället ungefär till hälften och då blev det lagom. Antar att om jag sätter in en baffelplåt så blir draget lagom med helt öppet spjäll.
Orginalplåten antar jag ligger på kanten på den övre luckans öppning och sen på de två piggarna som sticker ut en bit in på sidorna. Hur stor är luftspalten (glipan) längst bak? Blir 2.5cm bra? Ska den vara längst hela bakkanten eller bara en bit? Ska jag bara ha en plan plåt eller ska jag bocka ner den i bakkant för att tvinga rökgaserna att gå mot den bakre väggen en längre sträcka?
Rökgastempraturen när vi körde på 9kw var ca 210grader och 260grader när vi körde med 12kw. Antar att den bör gå få ner till 150grader med baffelplåt och 9kw.
Är det någon som har en bild eller skiss eller ett bra förslag på hur jag ska tillverka plåten? Alla tips uppskattas ruggit mycket![/quote]
Här har du vad du söker efter.Klart att du skall använda baffelplåt till den pannan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4359
Ctc 171-K
Mvh Logaritmen..
Christer W: Hej, jo jag sotade ur pannan riktigt grundligt för en vecka sen. Den ser nästan ut som ny invändigt
.
Istallatören ställde upp luftmängen lite för att få rätt nyans på röken när han gjorde rökgasprovet. Draget var dock lite för kraftigt men det går nog till sig med baffelplåten.
Annars blir det väl en motdragslucka men det kanske du tycker jag borde investera i ändå?
Du bor ju en bit söderut och då räcker säkert en lägre effekt året runt, här uppe kan jag nog behöva gå upp ett snäpp. Har ett spånhus på ca 140kvm från 30-talet som jag iof tilläggsisolerat 90mm och bytt alla fönster på men det är ju inte som ett nytt hus.
Sen angående baffelplåten så känns det som att det i mitt fall skulle vara bättre med en baffelplåt som ser ut som jag beskrev, då går ju rökgaserna lite mer som ett S upp genom pannan. Sen högst upp i eldstaden sticker det ut en baffelplåt som är typ 2cm tjock. Det kan ju vara vatten i den och då vore det ju bra om rökgaserna stiger upp rakt mot den men det är ju bara en teori från en "späd planta".
logaritmen: Va bra att få se en bild på hur baffelplåten ser ut "orginal", hade missat den tråden helt.

Istallatören ställde upp luftmängen lite för att få rätt nyans på röken när han gjorde rökgasprovet. Draget var dock lite för kraftigt men det går nog till sig med baffelplåten.
Annars blir det väl en motdragslucka men det kanske du tycker jag borde investera i ändå?
Du bor ju en bit söderut och då räcker säkert en lägre effekt året runt, här uppe kan jag nog behöva gå upp ett snäpp. Har ett spånhus på ca 140kvm från 30-talet som jag iof tilläggsisolerat 90mm och bytt alla fönster på men det är ju inte som ett nytt hus.
Sen angående baffelplåten så känns det som att det i mitt fall skulle vara bättre med en baffelplåt som ser ut som jag beskrev, då går ju rökgaserna lite mer som ett S upp genom pannan. Sen högst upp i eldstaden sticker det ut en baffelplåt som är typ 2cm tjock. Det kan ju vara vatten i den och då vore det ju bra om rökgaserna stiger upp rakt mot den men det är ju bara en teori från en "späd planta".
logaritmen: Va bra att få se en bild på hur baffelplåten ser ut "orginal", hade missat den tråden helt.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.