Anpassa skorsten till Pelletspanna?

Skriv svar
quality
Späd planta

Anpassa skorsten till Pelletspanna?

Inlägg av quality »

Hej,

Jag skall installera en Winhager Biowin 15 kW och funderar på vad jag skall göra med skorstenen.

Skorstenen är murad med en kanal 24x24 cm och cirka 10 meter hög.

Då biowin ger låga rökgastemperaturer är det som att tigga om problem om jag inte minskar diametern och isolerar skorstenen?

Jag ser två möjliga metoder att anpassa skorstenen.

1. Rostfritt insatssrör (slang) i kvalitet 904L. 316 rekomenderas inte før blöt drift vilket jag tror att jag riskerar att få.

2. Keramiskt insatsrör typ Keranova (monteras på samma sätt som isokern insatsrör men passar bättre vid låga temperaturer).
Finns i dimensionerna Ø120, Ø140, Ø160 + större.

http://www.isokern.dk/pdf/05623_VejledendePrisliste.pdf
Se sidan 19
http://www.isokern.dk/pdf/Hovedbrochure_010606.pdf
Se sidan 9

Någon som har erfarenhet av keramiska inatsrör?

Vad är en lämplig diameter på insatsröret? Rökgasröret ut ur Biowin har diameter Ø130 mm.

mvh Magnus
Windhager Biowin Exclusive 15kW, Keramiskt insatsrör i skorstenen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Slangen drar du i skorstenen så där sparar du pengar, samt att det finns kondensavskiljare att montera till olika typer av slangar. Vissa slangar skall monteras åt ett håll då kondensvattnet kan rinna nedåt till en avskiljare.

Hör dig för om olika fabrikat, så skall väl den du köper pannan av också kunna tala om för dig vad som rekommenderas. Samt hör med din lokala skorstensfejare.

Din panna kommer nog att hålla rökgaser på ca 80- 110 grader så det finns ju stor risk för mycket kondens då skorstenen är upp emot 10m.

Schiedel skorstenen får du ju montera som en helt ny skorsten, då den ej går att placera i den gamla. Bra, men det blir nog en dyr investering. Schiedel Rondo med keramisk insats är anpassad för låga rökgastemperarturer, samt utmärkt vid spannmålseldning då frätande syror ej rår på keramik.
quality
Späd planta

Inlägg av quality »

I Danmark säljs det faktiskt insatsrör i keramik "Schiedel Keranova" (se länkarna i första inlägget) som sänks ner i befintlig skorsten. Dvs man får en skorsten motsvarande Rondo.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jo, jag vet detta, men då måste din skorsten vara absolut rak. Det är dom flesta inte i Sverige. Här har man för det mesta ett knä på skorstenen, då måste man använda slang eller montera en ny. Om man inte har en rak murad skorsten som du. I ditt fall skulle jag då använda keramik om du kan detta. Denna håller högre kvalitet.
ABSO
Energiprofet!

Re: Anpassa skorsten till Pelletspanna?

Inlägg av ABSO »

quality skrev:Skorstenen är murad med en kanal 24x24 cm och cirka 10 meter hög.

...

Vad är en lämplig diameter på insatsröret? Rökgasröret ut ur Biowin har diameter Ø130 mm.
100 mm skulle jag tro är lämpligt.

Ett tips: tänk till innan du sätter dit röret om du kanske vill ha en braskamin eller något också i framtiden, det är fullt möjligt att sätta in två rör i samma kanal, men det blir så mycket enklare om du sätter bägge på en gång. :wink:

Det gjorde inte jag. :oops:
quality
Späd planta

Inlägg av quality »

I Danmark säljs det faktiskt insatsrör i keramik "Schiedel Keranova
Jo, jag vet detta, men då måste din skorsten vara absolut rak.
Min skorsten är inte rak den knäcker på vinden men som jag förstått finns det böjningar till keranova så att man även kan montera rören i en skorsten med knä. Man måste dock öppna den dær den knäcker.
100 mm skulle jag tro är lämpligt.
Ær Ø100 mm inte lite klent, jag har funderat på Ø130 - Ø140 med draglucka förstås før att inte begränsa mig alltför mycket i framtiden.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

quality skrev:Ær Ø100 mm inte lite klent, jag har funderat på Ø130 - Ø140 med draglucka förstås før att inte begränsa mig alltför mycket i framtiden.
Jag har 100 mm själv i min 9 metersskorsten och får ändå för kallt i toppen. Jag skulle tro att 90 egentligen är det optimala när skorstenarna börjar bli så långa som våra.
Earbay
Prima virke

Dubbelmantlad syrafast slang

Inlägg av Earbay »

Jag har dragit ner en dubbelmantlad syrafast flexslang som heter Decflex. Den har dimentionen 100mm. Min skorsten är ca 10m.

Då jag gick runt på Nolia och snackade med alla pelletsbrännaråterförsäljare så sa någon att 100mm var för liten och att jag skulle få ruggiga problem med draget. Det var en kille i EcoTec montern som sa det och han verkade kunnig. Han sa dock att det var lika för alla brännare men då jag lite senare gick förbi VikingBio så frågade jag dom och de rekommenterade 95mm och hävdade att det skulle gott och väl räcka. Han i den montern sa att deras brännare var anpassad för att passa modernare rökkanaler som inte är lika vida som äldre, det var kraften på brännarfläkten som jag fick uppfattningen var skillnaden.

Så kolla med återförsäljaren vad de rekommenderar eftersom det verkar variera från brännare till brännare. Om du i framtiden vill kunna elda med ved så rekommenderar ex.vis Contura 150mm.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
ABSO
Energiprofet!

Re: Dubbelmantlad syrafast slang

Inlägg av ABSO »

Earbay skrev:Om du i framtiden vill kunna elda med ved så rekommenderar ex.vis Contura 150mm.
Om du menar Contura braskamin så har jag 120 mm slang till min, fungerar bara bra.
Earbay
Prima virke

Contura

Inlägg av Earbay »

Ja 120mm räcker, jag skrev bara vad Contura rekommenderade. Själv har jag förberett för en kamin i vardagsrummet så när jag drog ner slangen till pannan i källaren så passade jag på att dra ner en slang för en framtida kamin i en luftkanal som inte användes. Tyvärr var mina rök och luftkanaler så smala att jag inte fick ner en 120 slang för kaminen utan bara 100mm. En murare som jag pratade med och köpte slangen av sa att 100mm skulle funka om man bara lärde sig att elda på "rätt" sätt. Det är ju en chansning.
CTC171 -66
Janfire NH
ABSO
Energiprofet!

Re: Contura

Inlägg av ABSO »

Earbay skrev:En murare som jag pratade med och köpte slangen av sa att 100mm skulle funka om man bara lärde sig att elda på "rätt" sätt. Det är ju en chansning.
Jovisst får du bara upp draget i början så... I värsta fall får du väl montera en enkel rökgasfläkt som du kör under uppstarten.
quality
Späd planta

Inlägg av quality »

Nu har jag installerat den nya pannan återstår att installera ny shunt/pumpgrupp med styrsystem + att renovera skorstenen.

Tydligen är det inte tillåtet att använda rostfri slang i danmark men det finns tydligen rostfria insatrør som monteras på samma sätt som isokern/keranova.

Om priset før keranova inte är groteskt mycket høgre än rostfritt får det bli det.

/ Magnus
Earbay
Prima virke

Lycka till!

Inlägg av Earbay »

Hoppas allt löser sig och att det inte blir allt för kostsamt. För mig kostade komplett materialsats 10000:- för två kanaler, en på 8m och en på 10m. Men då gjorde jag ju jobbet själv. Men det var ju slang som sagt.

Lycka till!
CTC171 -66
Janfire NH
Skriv svar