Varmvattenkapacitet CTC171 -66:a

Skriv svar
Earbay
Prima virke

Varmvattenkapacitet CTC171 -66:a

Inlägg av Earbay »

Helt ny på forumet och i pelletsvärlden :-) Jag köpte en brännare på Nolia som jag ska få installerad i veckan. Har dock börjat fundera på vv-kapaciteten i min gamla CTC171. Är det någon som har en susning? På skylten fram på pannan står det ingenting utan fältet för vv-kapacitet är blankt.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Christer W
Ungskog

Inlägg av Christer W »

Jag har en 171B från 1972 och har eldat pellets i 2 år. Vattenvolymen i pannan är 260 liter och det är inga problem med varmvatten.

Med baffelplåten i så är pannan effektiv och rökgastemperaturerna ligger mellan 140 -200 grader lågeffekt/högeffekt. Bra askutrymme.

Lättsotad om man monterar brännaren i oljeluckan så att man kan svänga ut brännaren.
Värmebaronens Viking Bio i CTC171B
Earbay
Prima virke

Baffelplåt

Inlägg av Earbay »

Tack för svaret, det står Volym värmeberedare 235L men på Volym vv beredare står det inget, det var det som fick mig konfunderad. Kan det vara någon skillnad mellan årsmodellerna, eller?

Trodde jag hade en baffelplåt i min panna men nu ser jag att det är en mindre plåt som sitter en bit in. Det är några piggar som sticker ut längre ner, antar att det är där plåten ska sitta. Och att "glipan" ska vara i bakkant. Fast nu är ju Janfiren frammåtbrinnande så då kanske det är bättre att ha glipan mot den övre luckan så att värmen måste gå åt lågans motsatta håll när den stiger.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Skriv svar