Har procis flyttat in i ett nytt hus och eftersom det stod en fungerande parca 3000 från 1977 satte jag in en viking bio brännare ganska direkt.
Har kört ca 1 månad nu och det har fungerat helt felfritt. Nu när första kalla natten kom så upptäckte jag att shunten läker lite vatten när den ändrar läge, det droppar lite. Läker inget när den är stängd. Jag har automatshunt. Är detta något jag bör åtgärda ? verkar som om den läkt ett tag eftersom ved luckan nedanför rostat lite. Den kärvar inget iaf, men är det något annat det kan ställa till med ?
Sedan sade installatören att jag bör ligga på 70 grader i pannan och inte 60 som den var inställd på med elpatron eftersom det då kunde bildas kondens. Menade han då i pannan eller skorstenen ? Skorstenen är ju inte murad och vad spelar kondens då för roll. För inte tar väl pannan skada för 60 grader ?
Läckande shuntventil
läckande shumt
Shunten är shunt ab värmeteknik reftele. Kan den alltså sluta läka om man motionerar den ? Har iaf gjort det nu.Pellfan skrev:Vad är det för shunt ? ESBE ?
Har du provat att motionera den....vrid från min. till max läge ett antal ggr.
Vill minnas att ESBE's shunt har dubbla o-ringar varav den yttre kan bytas utan att tömma systemet.
//P