Ekonomiskt försvarbart att investera i ny pelletspanna?

kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

elvis skrev: Jag tycker det är tråkigt, men jag tolkar det som att vi har ett tillstånd där producerad Kwh värme är dyrare med pellets än billigaste sortens VP.
Man får ju tänka på att elpriset instoppat i en VP ger en utväxling på mellan 5 och 2 mellan +7c 0ch -15 c
En i dagsläget mycket fördelaktig utväxling tycker jag.

Priset på en luft vp är ju löjligt lågt för oss som är vana vid pelletsbrännare. Man får ju en panasonic för 10.000 kr.
det får man ju inte ens en sämsta-sortens-sk*t -pelletsbrännare för.
Installationskostnader är ju också jämförbara.
Det är absurbt.
För det första funkar ju en l/l vp endast om man har öppen planlösning eller bra cikrulation dvs ofta dåligt i äldre hus.

Jag har också funderat på värmepumpar (i första hand l/v) och fascinerats över de höga cop-talen som reklamen anger. Efter att ha pratat med flera personer som har erfarenhet av värmepumpar i verkligheten (dvs inte säljare) så har jag förstått att det sällan stämmer med verkligheten. Inte ens alla med bergvärme når upp i årscop på 2,5.
En annan sak är effekten som ofta är rätt låg dvs under den kallaste tiden så räcker effekten inte till att värma ett hus eftersom verkningsgraden sjunker drastiskt då. Effekten på en vrämepump är angiven hur mkt värme den kan leverera under gynnsamma förhållanden. En pump på 5kw levererar kanske 2kw när det är -15 ute, det värmer man inte ertt hus på. Även i bergvärmeinstallationer sätts elpatron in för att klara vinterperioden. För att räkna ut ett rättvisande årscop måste du alltså räkna hur mkt tillägsvärme (typ elpatron eller braskamin) som du behöver samt energi till varmvatten jämfört med andra uppvärmningsformer.
Men i ditt fall som redan har pellets kan det mkt väl vara en mkt bra idé med l/l pump som komplement.

De riktiga l/v vp som jag tittat på med dokumenterad prestanda och funktion, ligger på 50000:- och uppåt. Den nya Sanyon som skall funka ner till -20 ligger på drygt 100000:-.

Som ett komplement till annan uppvärmning tycker jag absolut vp kan var ett alternativ. I nyare nus med bra isolering och där man kan nyttja frånluftsvärme eller berg/jordvärme är det bekvämt och bra.

Skall man har vp som huvudvärmekälla skall man fundera ordentligt först tycker jag iaf. Man skall nog inte tro på allt som reklamen säger. Kolla runt lite med folk som har samma typ av hus och va de har för erfarenheter (det kanske du redan har gjort). Är bekvämlighetsfaktorn viktig så är det givetvis ett stort plus ikanten för vp.

För egen del har jag slagit bort tankarna på vp för tillfället beroende på den dyra installationen(får ju en komplett ved/pellets/spannmål anläggning för samma pengar inkl utrsrustning för vedhantering) och osäker framtid för elpriset.

Topplistan för uppvärmning av mitt hus ser för tillfället ut så här:
1, Flexibel biobränsleanläggning för ved/pellets/spannmål/
2, Vedanläggning i någonform
3, VP

eller en kombiantion av dessa, jag är så velig så nästa månad kanske jag bestämt mig för nåt helt annat. Som komplepent kan man ju tänka sig en l/l pump.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Till att börja med så kan vi väl konstatera att vi är överens om att ved är billigt även om det är arbetsamt. Vill man minska sina uppvärmningskostnader står därför ved högt på listan om man kan tänka sig att hugga i lite.

Så till pellets, är inte 80% väl lågt? ÄFABs test av pelletspannor, s. 54 ligger snittet snarare på 85%
(http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf)

Sen om 2200 för bulk är rätt beror lite på var man bor, jag får intrycket av att det skiljer flera hundra mellan norr och söder. Vilket i och för sig är logiskt om man ser till tillgång och efterfrågan. (http://www.pelletspris.com http://www.pellets.net/)

För boende i norr blir ekvationen då snarare 1800/(4800*0,85)= 44 öre / kWh. (Eller 2,27 kWh / krona.)

Och till skillnad från luftvärmepumpen täcker pelletspannan garanterat hela husets värmebehov även när det är som allra kallast. Och du får varmvatten. En bra luftvärmepump täcker kanske 50% av energibehovet exklusive varmvatten.

Anta att du förbrukar 20000 kWh värme och 5000 kWh varmvatten och pumpen ger COP 2 i snitt över året och täcker 50%, resten med el 95% verkningsgrad, och du binder dig för ett femårs-avtal på el för en krona så hamnar du på (10000*0,5 + 15000*1,05)/25000 = 83 öre / kWh energi.

Du tjänar 5000:- per år med luftvärmepump och 14.000:- per år med pellets i förhållande till el.

Men sen skall man förstås räkna med investeringskostnaden också. En luftvärmepump för 15.000:- är intjänad på 3 år enligt ovan. Pelletspannan för 90.000:- tar 6,5 år att tjäna in. (Obeaktat ränte- och driftskostnader. Och med pelletspannan behöver du inte installera någon fler värmekälla.)

På tio år har du sparat 35.000 med luftvärmepumpen och 49.000 med pelletspannan. (Förutsatt att pumpen håller i tio år och att elpriset fortfarande är en krona efter fem år.)

Vad händer om vi dubblar både el- och pelletspris till 2 kronor respektive 88 öre? Luftvärmepumpen tjänas in på 1,5 år och pelletspannan på 3,2 år. Sen tjänar du 10.000:- per år med luftvärmepump och 28.000:- per år med pellets i förhållande till el. På tio år har du då med dubblat el- och pelletspris sparat 85.000:- med luftvärmepumpen och 195.850:- med pelletspannan.

Nu beror detta förstås mycket på var du bor och hur mycket energi ditt hus kräver, men visst är pellets en god affär i många fall åtminstone i relation till el och luftvärmepumpar.

Bergvärme då?

Anta att du förbrukar 20000 kWh värme och 5000 kWh varmvatten och pumpen ger COP 3 i snitt över året och täcker 90% av ditt totala energibehov och elen kostar en krona. Då hamnar du på (22500*0,3 + 2250*1,05)/25000 = 36 öre / kWh energi.

Du tjänar 16.000 per år och anläggningen för 150.000:- tar 9,37 år att tjäna in. Sen sista dryga 2 kvartalen det tionde året tjänar du 10.080:- kronor.

Med ett elpris på två kronor tjänar man 32.000 per år och anläggningen tar 4,7 år att tjäna in. Sen tjänar du 169.600 kronor som skall jämföras med 195.850:- som pelletspannan tjänar med fördubblat både el- och pelletspris.

Jordvärme då?

Jo, lägre investeringskostnad än bergvärme, men där har du å andra sidan lägre COP och täckningsgrad.

(Många siffror blev det, där döljer sig säkert en och annan groda...)
Senast redigerad av ABSO den tor 31 aug, 2006 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

kusteldaren skrev:eller en kombiantion av dessa, jag är så velig så nästa månad kanske jag bestämt mig för nåt helt annat. Som komplepent kan man ju tänka sig en l/l pump.
Kan man kombinera l/l pump med annat och köra l/l när den är som effektivast under vår och höst så är det verkligen inte dumt. Men l/v är egentligen den optimala kombinationen till ved/pellets, speciellt i framtiden när tekniken utvecklats så att du får en bra l/v för 15.000 som kan producera varmvatten på sommaren.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

ABSO skrev:
kusteldaren skrev:eller en kombiantion av dessa, jag är så velig så nästa månad kanske jag bestämt mig för nåt helt annat. Som komplepent kan man ju tänka sig en l/l pump.
Kan man kombinera l/l pump med annat och köra l/l när den är som effektivast under vår och höst så är det verkligen inte dumt. Men l/v är egentligen den optimala kombinationen till ved/pellets, speciellt i framtiden när tekniken utvecklats så att du får en bra l/v för 15.000 som kan producera varmvatten på sommaren.
Var just på väg att lägga till det, under vår och höst är vp:n nästan gratis när tempen håller sig över och runt nollan och vp:n kan ligga på kanske cop 4, då är den ju i klass med ved. En l/v pump producerar väldigt billigt varmvatten under den tiden.

Men med hänvisning till RoR:s test så anger det ju optimala förhållanden dvs luften når ut optimalt i hela huset, vilket det i princip aldrig gör.

Man kan heller aldrig säga något generellt vad som sär bäst eller sämst lösning eftersom varje situation är unik och ett flertal paramterar spelar in.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev:
kusteldaren skrev: De finns några kombibrännare på marknaden och alla de jag sett ligger på ca 30-35000:-. Räkna på ett pelletspris på 2.-/kg och havre 1:-, vid en årsförbrukning mot svarande 3 kubikolja så är havrebrännaren intjänad på 4-5 år jämfört med en billig pelletsbrännare. Men viist väntar man några år blir de säkert rejält mkt billigare.
Såg att farmjet kostar 2315 euro exkl skruv i finland...

Har du nån länk till försäljningsstället?

Nån som känner till något om följande brännare:
www.convexor.se
www.greenenergy.se

Funderar även på Stoker typ Sonnys stoker, dessa tar dock lite mer plats.

Vad är det egentligen för skillnad på en stoker och en brännare, förutom att stokern har egen tank med omrörarskruv?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren skrev:
Såg att farmjet kostar 2315 euro exkl skruv i finland...
Har du nån länk till försäljningsstället?

Funderar även på Stoker typ Sonnys stoker, dessa tar dock lite mer plats.

Vad är det egentligen för skillnad på en stoker och en brännare, förutom att stokern har egen tank med omrörarskruv?[/quote]

Här finns mail adress o tel nr..
http://www.ariterm.fi/index.php?page=24&lang=swe
http://www.ariterm.fi/pdf_swe/ARIMAX_Fa ... farmjet%22

Här finns sonnys stoker med i test o den va inte så lysande.. :(
http://www.radron.net/templates/test____2381.asp#tab

Vad jag sett så har stoker mycket sämmre verkningsgrad än brännarna..Har inte läst så mycket om dom då jag sett hur dålig prestandan verkar va.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag vet inte om jag nämde att Janfire/combifire går att få med automatisk uraskning nu, Inte bara autosotning..

Dom hade en panna på nolia med uraskningsskruv som kom ut bak på pannan så det är inget som är i vägen framför pannan..
Botten på pannan va som ett V med en flexskruv i, Såg riktigt tjusigt ut.. :D

Så en sån panna o t.ex en farmjet så kör du både spannmål o pellets med bra resultat/prestanda.. Spannmålen har hellre blivit billigare med åren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

Pratade precis med http://www.ghstraktorcity.se/
som säljer Convexorbrännaren.

Låter riktigt intressant faktiskt
Brännare, elskåp, monteringsplåt, 2m frammatarskruv och avlastar släde:
19 900 sek exkl. moms

Han var dessutom beredd att gå ner ytterligare ett par tusenlappar på detta.

Automatisk uraskning + 4000-5000.-

Nackdelarna som jag ser det:
Ej garanterad funktion med ren pelletseldning däremot går det bra att elda med en bladning havre/pellets 50/50.

Relativt ny och oprövad produkt på marknaden ca 15-20 sålda. Några har varit igån som prototyper sedan 2002 och skall enl säljaren fungera bra.
Samtidigt verkade de väldigt intresserade och tillmötesgående av att få ut produkten på marknaden.

Blev faktiskt lite sugen att testa...det var ju ett rätt bra pris, får väl se det som en riskpremie isåfall!

Angående Stokern, tycker inte de "riktiga" pelletsbrännarna hade så markant mkt bättre resultat än vad stokern hade, någon hade väl tom sämre. Det var några % vilket säkert kan bero inställningar, sedan borde väl en renodlad pelletsbrännare vara ngt. Stokerns fördel är ju flexibiliteten vid val av bränsle. Tillverkaren angav en verkningsgrad på 91%, men det skall man ju alltid ta med en nypa salt...
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev:Jag vet inte om jag nämde att Janfire/combifire går att få med automatisk uraskning nu, Inte bara autosotning..

Dom hade en panna på nolia med uraskningsskruv som kom ut bak på pannan så det är inget som är i vägen framför pannan..

Så en sån panna o t.ex en farmjet så kör du både spannmål o pellets med bra resultat/prestanda.. Spannmålen har hellre blivit billigare med åren..
Var på en jordbruksmässa igår faktiskt där Janfire var med, men enligt den killen hade dem inget som funkade att elda spannmål med.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren skrev:
André skrev:Jag vet inte om jag nämde att Janfire/combifire går att få med automatisk uraskning nu, Inte bara autosotning..

Var på en jordbruksmässa igår faktiskt där Janfire var med, men enligt den killen hade dem inget som funkade att elda spannmål med.
Han måste ha tänkt på spannmålsbrännare för varför skulle inte den pannan med automatisk uraskning o sotning fungera med en spannmålsbrännare i??
Pannan är ju bara till för upptagning av värmen från röken o har inget med förbränningen att göra..
Det som är viktigt vid spannmålseldning är ju att det är stort askutrymme/automatiskuraskning o helst stående rökgastuber för flygaskan..

Det är väl i combifire som SP testar spannmålsbrännare... :roll:

Här finns länk till äfab´s test av spannmålseldning i combifire med sonnys stoker o agrotec..
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... annmal.pdf
Senast redigerad av André den mån 04 sep, 2006 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev:
kusteldaren skrev:

Han måste ha tänkt på spannmålsbrännare för varför skulle inte den pannan med automatisk uraskning o sotning fungera med en spannmålsbrännare i??
Pannan är ju bara till för upptagning av värmen från röken o har inget med förbränningen att göra..
Det som är viktigt vid spannmålseldning är ju att det är stort askutrymme/automatiskuraskning o helst stående rökgastuber för flygaskan..

Det är väl i combifire som SP testar spannmålsbrännare... :roll:
Sorry missförstog dig läste för snabbt, trodde du menade att de hade en brännare som funkade för spannmål.

Har nu kollat med en svensk ÅF han tog 29000:- inkl moms för Farmjeten.
samt 24000:-(lät billigt?) för Agrotecen men ville inte sälja prylarna lösa utan installation var för sig.

Är det nån som var man skulla tänkas köpa en Agrotec utan installation och en massa pryttlar till? Skruvar och sånt kan man ju komma över begagnat.

Den stora nackdelen med Agrotec är man måste tända den manuellt , Farmjeten tänder autmatiskt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren skrev:
Den stora nackdelen med Agrotec är man måste tända den manuellt , Farmjeten tänder autmatiskt.
Ja de är inte bra då det är vid underhållsglöd som det otäcka med spannmålseldning sker...

Konstigt att dom inte fixat eltändning än.. :?
Pratade med dom vår/vintern -05 o då va de på g sa han på ecotec men de va iof acktanks styrningen till a:4an oxå.. :wink:

Undrar om det går bra att köpa en farmjet från finland då den verkar mycket billigare där.. :roll:
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev:Ja de är inte bra då det är vid underhållsglöd som det otäcka med spannmålseldning sker...

Konstigt att dom inte fixat eltändning än.. :?
Pratade med dom vår/vintern -05 o då va de på g sa han på ecotec men de va iof acktanks styrningen till a:4an oxå.. :wink:

Undrar om det går bra att köpa en farmjet från finland då den verkar mycket billigare där.. :roll:
Vad händer då? För dålig förbränning och låga temperaturer med en risig skorsten som följd?

Säljaren sade att det autmatisk varmluftständning, fast det var underhållsglöd på Farmjet vid drift. Det gick att ställa om man ville att den skulle köra underhållsfyr eller ej fattade jag det som. :?: :roll:
Han menade att det var bra med underhållfyr på vintern men dåligt på sommaren när det blir så långt mellan starterna.
Autmatiskt varmluftständning låter som oljebrännare för mig är det samma sak som elektrisk tändning?

Är novis på brännarfunktion..fast intresserad.

Det finska priset kanske är ex moms?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

kusteldaren skrev:[Autmatiskt varmluftständning låter som oljebrännare för mig är det samma sak som elektrisk tändning?
Ja. Det finns två sätt att starta en brännare, det ena med typ "varmluftspistol" lösningen och det andra med ett glödstift/glödspiral ner i bränslematerialet.

Tycker själv att "varmluftspistol" lösningen känns bättre och snabbare men har inte provat eller något annan utan det är bara ren känsla.
Har tyvärr inte autostart på min gamla brännare med underhållsglöd.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det kanske är exkl moms finska priset men o andra sidan så är pannor o maskiner billigare där.. :?

Aha då är farmjet likadan som bequemen att man kan välja med el utan underhållsglöd..
Det är vid underhållsglöd/lågeffekt som det blir kondens problem vilket man absolut inte vill ha med spannmål då dessa är rätt aggresiva.. :oops:

Det är som säljaren sa att på vintern om du kör med eldning utan acktank bättre med underhållsglöd då den startar snabbare o står bara korta stunder.. Jag kör med underhållsglöd med bequemen på vintern för att spara på tändelementet, Även mindre tankdiff har jag då..

Om du därimot har en stor acktank på t.ex 1500 liter o laddar hela så kan du köra med eltändning då det blir max 2 starter/dygn då det är som kallast.. Då går även brännare på max effekt (20 kW) under långa perioder vilket gör att det inte blir problem med kondens...
Med en tank på 1500 l så får brännaren gå på max i ca 5 timmar utan värmeuttag så det blir nog bara 1 start/dygn även då det är som kallast eftersom att huset förbrukar en del under tiden tanken laddas..

Ja automatisk varmluftständning är = eltändning som med oljebrännare..

Såg att rensad havre kostade 1,30:-/kg men de behöver den inte va så inte är det dyrt bränsle iaf.. :D

På 3m3 olja (30000 kWh) går det ca 6,3 ton pellets el 7,5 ton havre så även om man köper rensad havre för 1,30:-/kg så blir det billigare än pellets om den kostar över 1,55:-/kg..
Så det är bara i norrland om man köper på bulk på avtal som det är billigare med pellets.. :shock:

Ang att det blir mycket aska o man inte vet vad man ska göra av den så sa en kompis som kör lastbil att det är väl minsta problemet.. Lasta de bara på bilsläpet o kör i 100 en bit så är det ingen aska kvar.. :lol:
Skriv svar