För det första funkar ju en l/l vp endast om man har öppen planlösning eller bra cikrulation dvs ofta dåligt i äldre hus.elvis skrev: Jag tycker det är tråkigt, men jag tolkar det som att vi har ett tillstånd där producerad Kwh värme är dyrare med pellets än billigaste sortens VP.
Man får ju tänka på att elpriset instoppat i en VP ger en utväxling på mellan 5 och 2 mellan +7c 0ch -15 c
En i dagsläget mycket fördelaktig utväxling tycker jag.
Priset på en luft vp är ju löjligt lågt för oss som är vana vid pelletsbrännare. Man får ju en panasonic för 10.000 kr.
det får man ju inte ens en sämsta-sortens-sk*t -pelletsbrännare för.
Installationskostnader är ju också jämförbara.
Det är absurbt.
Jag har också funderat på värmepumpar (i första hand l/v) och fascinerats över de höga cop-talen som reklamen anger. Efter att ha pratat med flera personer som har erfarenhet av värmepumpar i verkligheten (dvs inte säljare) så har jag förstått att det sällan stämmer med verkligheten. Inte ens alla med bergvärme når upp i årscop på 2,5.
En annan sak är effekten som ofta är rätt låg dvs under den kallaste tiden så räcker effekten inte till att värma ett hus eftersom verkningsgraden sjunker drastiskt då. Effekten på en vrämepump är angiven hur mkt värme den kan leverera under gynnsamma förhållanden. En pump på 5kw levererar kanske 2kw när det är -15 ute, det värmer man inte ertt hus på. Även i bergvärmeinstallationer sätts elpatron in för att klara vinterperioden. För att räkna ut ett rättvisande årscop måste du alltså räkna hur mkt tillägsvärme (typ elpatron eller braskamin) som du behöver samt energi till varmvatten jämfört med andra uppvärmningsformer.
Men i ditt fall som redan har pellets kan det mkt väl vara en mkt bra idé med l/l pump som komplement.
De riktiga l/v vp som jag tittat på med dokumenterad prestanda och funktion, ligger på 50000:- och uppåt. Den nya Sanyon som skall funka ner till -20 ligger på drygt 100000:-.
Som ett komplement till annan uppvärmning tycker jag absolut vp kan var ett alternativ. I nyare nus med bra isolering och där man kan nyttja frånluftsvärme eller berg/jordvärme är det bekvämt och bra.
Skall man har vp som huvudvärmekälla skall man fundera ordentligt först tycker jag iaf. Man skall nog inte tro på allt som reklamen säger. Kolla runt lite med folk som har samma typ av hus och va de har för erfarenheter (det kanske du redan har gjort). Är bekvämlighetsfaktorn viktig så är det givetvis ett stort plus ikanten för vp.
För egen del har jag slagit bort tankarna på vp för tillfället beroende på den dyra installationen(får ju en komplett ved/pellets/spannmål anläggning för samma pengar inkl utrsrustning för vedhantering) och osäker framtid för elpriset.
Topplistan för uppvärmning av mitt hus ser för tillfället ut så här:
1, Flexibel biobränsleanläggning för ved/pellets/spannmål/
2, Vedanläggning i någonform
3, VP
eller en kombiantion av dessa, jag är så velig så nästa månad kanske jag bestämt mig för nåt helt annat. Som komplepent kan man ju tänka sig en l/l pump.