Kärnrör i skruven

Skriv svar
jonnyf
Ungskog

Kärnrör i skruven

Inlägg av jonnyf »

Håller precis på och färdigställer mitt nya bulkförråd utomhus som skall rymma 8m3 pellets.

Jag kommer att lägga matarskruven försänkt i botten på förrådet och ha 3 urtag som man kan öppna/stänga med plåtluckor.

Efter att ha läst en del inlägg här så verkar det som att jag behöver ett kärnrör i skruven i den delen som ska ligga i förrådet. Jag har en galvad stång på 35 mm som borde passa bra för det.

Min fråga är skall stången förankras på något sätt eller skall den ligga fritt i mitten på spiralen så att spiralen kan rotera runt stången?
Frasse

Eryl-1966 (konv.oljepanna)
Iwabo Villa-S1 20kw
Hemsnickrat bulkförråd (f.n sprängt)
Verkningsgrad 89%, värmer 296kvm
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
jonnyf
Ungskog

Inlägg av jonnyf »

Ok, så då måste den svetsas alltså... Nån som provat på detta? . Kan man svetsa i fjäderstål med vanlig gassvets eller behöver man andra grejor?
Frasse

Iwabo Villa-S1 20kw
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Mitt kärnrör är påträtt på den lagrade axeln i slutet av skruven. Därefter sitter en skruv genom axel och rör och klämmer fast skruven.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
jonnyf
Ungskog

Inlägg av jonnyf »

Ok. Så då kanske man kan köpa ett sånthär kullager

Bild

på ClaesOhlson och låta stången rotera i.
Men jag förstår inte riktigt hur fjädern är fäst i stången med bult. Är det nån plåt klämd runt fjädern eller har bulten som fjädern dragits fast med en stor bricka av nåt slag?

Har du nån bild på det?
Frasse

Iwabo Villa-S1 20kw
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Fjäder kan svetsas til en aksling. Med lång bottenskruv bør spiral forspennes (i spiralens lengde) og lagres både i motorende og enden av rør. En riktig kort bottenskruv med riktig konstruert innlopp, kan etter min erfaring kjøres uten forspenning og kun lagret i motorende. I stedet for svets brukes også klammer (clamps) som fastspenner spiralen til aksel. Jeg anvender friksjonskraft mellom spiral og aksel, dvs jeg har svarvat aksel større enn fjäder og ved montasje har jeg et spesialverktyg som jeg spänner i hop fjäder.

Hilsen Rolf i Matene a.s (Norsk produsent av matesystemer for pellets)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Skit i att svetsa gör som Rol-bi föreslår använd någon from av klampor. Du kan tillverka en klampa av en plåtbit som bockas lite som ( borra sedan två hål i den med lagom avstånd (förslagsvis samma avstånd som stigningen på fjädern har) sätt sedan en likadan plåt på andra sidan röret och dra två bultar igenom, det borde hålla om röret har en något större diameter i förhållande till skruvens innerdiameter.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
sandkvist
Ungskog

spiral fäste?

Inlägg av sandkvist »

Det är väl bara att ta kontakt med en tillverkare av skruvar och köpa ett spiral fäste, borde inte vara så dyrt. varför uppfinna hjulet 2ggr.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

jonnyf skrev: Men jag förstår inte riktigt hur fjädern är fäst i stången med bult. Är det nån plåt klämd runt fjädern eller har bulten som fjädern dragits fast med en stor bricka av nåt slag?
Min bult är j-formad. I stället för ett huvud så är det en böj som klämmer fast spiralen.

I princip så sitter sedan axeln fast med en bult genom en bussing i metallgaveln på skruvröret. det är inga kullager och sådan lyx i den änden.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
jonnyf
Ungskog

Inlägg av jonnyf »

Det var ju riktigt smart, det får bli den lösningen för mig också.

Hittar jag inga j-bultar så kan man ju använda wirelås som man kapar av med vinkelkapen för att få ett J.

Sånahär alltså:
Bild
Frasse

Iwabo Villa-S1 20kw
Skriv svar