Dämpmatta

Skriv svar
lasse34
Prima virke

Dämpmatta

Inlägg av lasse34 »

Om man vill ha inblåsröret utan ränna, hur nära kan jag sätta dämpmattan? Tänkte sätta dämpmattan 0,5- 1m från inblåsningsröret

Eftersom jag har en dörr på motstående sida så vill jag att pelletsen ska falla så långt bort från dörren som möjligt.
Comet + Viking
Bio
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

Citerar från Såbi´s hemsida:
"För att dämpa pelletsen bör utblåsningsröret mynna i en grund ränna av bockad plåt.
Rännan får maximalt vara 10 centimeter bred och 2 centimeter djup och ska sluta 1-1,5 meter innan vägg.
Dena dämpning ska kompletteras med en 5 cm tjock skummgummimatta inklädd i ett friktionsdämpande material som t.ex. en pressening eller tunn gummiduk och fästats direkt på väggen.

Avståndet mellan inblåsningsröret och motstående vägg ska vara minst 2.5 meter för att pelletsen inte ska förstöras mot väggen.
Om du har svårt att uppnå detta kan du låta inblåsningsröret gå in diagonalt i förrådet.
Placera heller inte röret närmare än 15-20centimeter från förrådets tak"
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

blackadder skrev: Dena dämpning ska kompletteras med en 5 cm tjock skummgummimatta inklädd i ett friktionsdämpande material som t.ex. en pressening eller tunn gummiduk och fästats direkt på väggen.
Jag satte in en skrana/åkdyna (som ungar åker på snön med) som är ca 5 cm skummgummi i.. Vart kanon.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
UlfBr
Ungskog

Inlägg av UlfBr »

Hej, jag satte in en gummiduk, ca 1cm tjock, fritt hängande i taket någon decimeter från väggen. Storlek ca 70x70cm.
Jag har ca 1,6m mellan inblås och väggen där gummiduken sitter.
Du kan se på bilderna nedan hur inbåset ser ut.

https://lagring.storegate.se/user/Share ... 593cbdccbe

Resultatet av första, och hitills enda, fyllningen från bulkbil var att förrådet fylldes mycket bra och jämt utan något "berg".

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
lasse34
Prima virke

Inlägg av lasse34 »

Tack för tipset UlfBr , har du en ränna eller kör du utan ?
Comet + Viking
Bio
UlfBr
Ungskog

Inlägg av UlfBr »

Hej Lasse34,

Jag kör utan ränna.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Skriv svar