15000e inlägget

Elias Mårtensson
Prima virke

15000e inlägget

Inlägg av Elias Mårtensson »

Var tvungen att knäcka det 15000 inlägget! :lol:

Har någon något tips på någon digital mängdmätare för pellets?? d.v.s.
mängd man har kvar i förådet, typ 75% 50% 25%
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Grattis

Första som dyker upp i huvudet är att montrera ett antal sensorer på utvalda nivåer.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ett annat och dyrare sätt är att montera förrådet på vågceller och helt enkelt väga rubbet, man får då kompensera för vikten av själva förrådet och man måste även ha (lite) flexibla in- och utlopp.

Det kan bli väldigt exakt men inte speciellt enkelt att utföra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Elias Mårtensson
Prima virke

Jo, men jag antar att det springer iväg kostnadsmässigt? eller finns det några billiga givare som man kan använda, för det är det som kostar, eller?
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Priset beror såklart på maxvikt och kvalitet. Jag har ingen priser men du kan ju googla på 'lastcell'
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Det vanliga är att mäta upp hur mycket pellets per timme matarskruven matar, sen håller man reda på hur mycket man fyller och
mäter drifttiden på matarskruven. Fungerar inte det för dig?
Elias Mårtensson
Prima virke

det lät intressant, måste jag undersöka när jag kommer hem...

// Elias
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag har haft i tanke med pallvåg som min arbetplats har det och kunna lägga under mitt pelletsförråd och man får lite mer exakt att kalkyl förbrukning än att mäta själv volym som jag gör.

Så jag kollade i katalog på jobbet, minns ej vilken affär, det kostar beror typ mellan 8000-15000 kr plus moms. då var det för ett år sen.

Men man kan köpa billig 4 stycker badrumsvåg och lägga under de förråds ben/hörna. men vissa badrumvåg är max 120-140 kg. Alltså jag tror att det klarar med 4 våg med miniförråd :roll:
Min miniförråd är upp 12 säckar om 16 kg = ca 190 kg.

Hrmm ...

Har ej provat, kan fantastik va nån att testa.
Men förmodlig att det blir inte stämmer vågvisare om man ta fyra samtiden, man får omräknna till rätt uttotal vikten.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det stämmer fint om man bara adderar ihop värdena på alla fyra vågarna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Elias Mårtensson
Prima virke

Undrar om de man visar upp rummet för kommer skaka på huvudet och undra vad man är för typ egentligen... =)
BG
Lärjunge!

Re: 15000e inlägget

Inlägg av BG »

Elias Mårtensson skrev:Var tvungen att knäcka det 15000 inlägget! :lol:

Har någon något tips på någon digital mängdmätare för pellets?? d.v.s.
mängd man har kvar i förådet, typ 75% 50% 25%
Jo grattis grattis

Man kan ta en lagom boll, som man fäster ett snöre i.
Och sedan mitt i förådstaket sätter man en hjul (typ talja) som snöret går runt.
Sedan är det bara att dra ut snöret genom ett hål i sidan på förådet och sätta ett hjul till där som snöret rundar. montera en lagom stor motvikt på snöret för att hålla det sträckt.

Resultat
Tyngden långt ned ... fullt föråd
Tyngden högt upp .... tomt föråd

sedan är det bara att komma ihåg att manuellt dra ned snöret innan ny pellets fylls på ,så att inte bollen blir nedtryckt i botten...

Vill man sedan koppla in automatisk avläsning på detta så ska väl inte det vara någe direkt problem.
Tex om man vill ha en larmgräns vid en viss nivå så är det bara att sätta dit givare.

Vill man ha en lite proffsigare avläsning kan man ta en gammal nivåindikator från en oljetank. Då får man en snygg visare som visar nivån...
Vill man på det kunna koppla den till datorn kan man koppla in en vridpotentiometer på visaren. etc etc.
kan göra mycket för en väldigt liten penning om man bara vill.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

manin skrev:Jag har haft i tanke med pallvåg som min arbetplats har det och kunna lägga under mitt pelletsförråd och man får lite mer exakt att kalkyl förbrukning än att mäta själv volym som jag gör.

Så jag kollade i katalog på jobbet, minns ej vilken affär, det kostar beror typ mellan 8000-15000 kr plus moms. då var det för ett år sen.
Annars kan du palla upp förrådet på järnbalkar i varje hörn. Sen limmar du trådtöjningsgivare på balkarna och kopplar givarna till en förstärkare och sen vidare till en enchipsprocessor. Skriv lite kod, kalibrera upp och vips har du en billig och bra pelletsvåg. Om det nu är det du vill ha. :wink:

http://www.jor.se/pdf/kyw/kyowa_wasg.pdf
alisen
Gallringsobjekt

Inlägg av alisen »

Fast det allra enklaste är och billigaste är nog att köpa en cykeldator på clasolsson för 99kr montera den på skruven högst upp ställa in cykeldatorn med hjälp av en våg så att 100m är=1kg och så är det färdigt. Du kan mäta åtgång från dag till dag eller vecka samt att du har odometern som visar hur mycket du brännt upp sedan starten sedan nollställer du bara den vid varje bulkpåfyllning. så vet du ganska exakt många kg du har kvar såvida du köper samma pellets
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

alisen skrev:Fast det allra enklaste är och billigaste är nog att köpa en cykeldator på clasolsson för 99kr
Tyvärr, den lösningen håller inte.

Inte tillräckligt high-tech. :D
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

får väl lägga in ett förslag jag med.

ställ hela förrådet på någon form av luftcylindrar eller gummiblåsor, koppla hela rasket till en manometer och sedan kan du läsa av trycket före och efter etc.

ska det vara hightech så koppla skiten till en givare och sedan till datorn.
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
Skriv svar