Kombipaket
Kombipaket
Jaha, då var det äntligen beställt, kombipaketet inkl. energimätare från sfinxs. Nu inleds en lång väntan på att grejorna skall komma. Frugan fick poolen och jag fick solpaketet... så snart slipper man väl kanske att elda för varmvatten ca. halva året under min restrerande livstid? Gör man inte det så får man väl montera en tredja sektion....Primärt så ska det värma 1600l. acktank och överskottet ska till poolen på 40m3.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm lycka till med överskottet till poolen..
Ska du få nått överskott till poolen så får du nog köpa x antal paneler till eftersom de vore nog lämpligt med 5-6 paneler enbart för 1600 liters tanken...
Solfångare till poolen bör va minst halva poolens yta..

Ska du få nått överskott till poolen så får du nog köpa x antal paneler till eftersom de vore nog lämpligt med 5-6 paneler enbart för 1600 liters tanken...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja visst kan man ladda 50 liter i tanken så man kan tvätta händerna o skicka överskottet till poolen vilket inte lär märkas nämvärt..Andreas Hansson skrev:Laddar man på rätt sätt så räcker väl 2 paneler till en 1600L tank?
Eller måste hela tanken var full laddad för att det ska vara bra?
Räkna med att poolen behöver 10000 kWh för 3,5 månaders uppvärmning o en temp på 25°..

Vad jag hört så räcker solfångare till halva poolytan till att hålla tempen i poolen på ca 23-25° så 2 paneler kommer inte att räcka på långa vägar till den poolen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Må så vara men 2 paneler är jag tveksam till att dessa klarar av mycket mer än vv produktionen.. Möjligen om man bara tvättar händerna då..Andreas Hansson skrev:Om man behöver 100 liter för att tvätta händerna och ducsha men man får mer varmvatten än så från solpanelerna.Kan man säga att man har överskott då?

Vänta nu... Jag hade tänkt som så att dessa (till en början?) två paneler skulle ladda 2 tankar (som är isolerade med 30cm. mineralull överallt utom i botten där det är 10cm) i toppen, och med poolen menade jag, fast det framgick ej, att några dagar så har nog solen skinit så mycket att istället för att solpanelerna "stannar av" när tanken blir fulladdad så får den lilla, lilla överskottsvärme som blir då ska ut till poolen. Man kanske har åkt på semester eller så? Jag har inte trott att jag kan hålla poolen varm med dessa. Då är ju en vp en lösning om man skall hålla dessa temperaturer vilket sulle innebära enligt en av dom lokala poolhandlarna att det skulle kosta uppemot 2000 kwh i energikostnad. Hoppas att jag har bringat lite mera klarhet i hur jag har tänkt det hel. Synpunkter emottages tacksamt så att det blir så bra som möjligt!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ok!leifa.k skrev:Vänta nu... Jag hade tänkt som så att dessa (till en början?) två paneler skulle ladda 2 tankar (som är isolerade med 30cm. mineralull överallt utom i botten där det är 10cm) i toppen, och med poolen menade jag, fast det framgick ej, att några dagar så har nog solen skinit så mycket att istället för att solpanelerna "stannar av" när tanken blir fulladdad så får den lilla, lilla överskottsvärme som blir då ska ut till poolen. Man kanske har åkt på semester eller så? Jag har inte trott att jag kan hålla poolen varm med dessa. Då är ju en vp en lösning om man skall hålla dessa temperaturer vilket sulle innebära enligt en av dom lokala poolhandlarna att det skulle kosta uppemot 2000 kwh i energikostnad. Hoppas att jag har bringat lite mera klarhet i hur jag har tänkt det hel. Synpunkter emottages tacksamt så att det blir så bra som möjligt!
Du ska bara värma i toppen på acktanken/arna... 1600 liter rymmer 93 kWh så det tar minst 21 soltimmar med perfekta förhållanden så de ska nog mycket till innan dom stannar av även fast du har riktigt riktigt bra isolerade tankar..
Men men de får tiden utvisa..

Har du slingor i tanken el ska du köra med vvx??
Ska solfångarna köras direkt mot poolväxlaren??
Låter väl fiffigare att låta solfångargrejerna och pannan jobba tillsammans som en vanlig värmeanläggning och låta HELA denna anläggning värma poolen i så fall via en VVX.
Än att bara låta SOLFÅNGARNA värma poolen, samtidigt...varför sätta en VP till poolen när du har solfångare/acktank/pelletspanna ?
Än att bara låta SOLFÅNGARNA värma poolen, samtidigt...varför sätta en VP till poolen när du har solfångare/acktank/pelletspanna ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Så här är det idag. Panna+acktankar i huskällare, kulvert till garaget ca:6-7m. (ihop cementerade cementrör, kallasfalt påstruket på cementrör ö-sida, ligger på dränerad singelbädd, 15 cm styrofoam på sidor och upptill, 1" järnrör + rörskålar) Inne i garaget en hemmabyggd vvxlare av gamla pannans kamflänsade tappvarmvattenslinga 9 eller 12m. Detta går på självcirk om man inte tappar acktempen under ca:45 gr. Från vvxlare kan jag köra golvvärme (10m3 betong) eller aerotemper. Förra lilla 10m3 poolen värmde jag upp från garaget med en liten platt vvxlare. SOLFÅNGARNA hade jag tänkt cirkulera i en krets med en Blandningsventil 35-60º. När den kommer upp i inställd temp så ska den öppna till acken och ladda acken till toppen (från garaget via kulvert. Paneler på garagetak och styrning inne i garaget vid övrig "värmeutrustning") Sedan när acken får en hög temp i botten så får väl en pump starta och stoppa till poolens vvxlare med en termostat med lämplig hysteres. När jag har klurat på det här så är det oundvikligt med en hel del: kanske, tror jag, det blir väl bra?? ja, det kanske finns någon som förstår vad jag menar? Rör det rör blir det lätt rörigt om det är mycket kors och tvärs, fram och tillbaka. Nåja jag nöjer mig med det här så länge och hoppas på respons. Har ni sett att alla befintliga kunder får köpa ytterligare en 58-30 solfångare till priset 7.500 kr. av Sfinx.
Vilken typ av solfångare tänker du på då? 300w eller 700w/m2 50gr./år? Att gå ut och generalisera sådär är väl inte såvidare smart? Eller? Ska man köpa dom här dassiga "gummimattorna" som pooltillverkarna rekommenderar så förstår jag ju, men annars förstår jag inte.André skrev:Hmmm lycka till med överskottet till poolen..![]()
-
- Pannrumshärskare!