Pellets är billigast!!!!

JW
Frö

Inlägg av JW »

Hej!
Är nybliven medlem i detta eminenta forum, och även relativt nybliven pelletseldare, har kört sen slutet av maj.

Är så här långt väldigt nöjd, inte haft några problem alls.
Kör CTC 1100, VB Viking och Mafa miniförråd.

Enda problemen har varit med installatören, men det är en annan historia...

Har varit mycket diskussioner på jobbet, då många har skaffat bergvärme, och jag är ensam om pellets.

Dock har åtminstone dom jag har pratat med, fått betala betydligt mer än 100.000.
Priserna har legat mellan 140-160.000, allt inkluderat.

Kanske priset varierar beroende på var i landet man bor, själv finns jag i Blekinge, men det är ju en betydligt större investering än en komplett pelletsanläggning.

mvh
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

micke_932 skrev:Vad som avgjorde saken för min del är att jag inte vill vara beroende av el för att få värme, med tanke på hur skakiga elleveranserna kan vara här vintertid så vet i hundan om jag skulle vilja vara beroende av el när det är 20 minus ute...
Jodu... När Gudrun var här och hälsade på hade jag strömlöst i två dar, där jag bor nu hade de strömlöst i tre dagar (300 meter mellan min lägenhet då och mitt hus nu). Föräldrarna hade strömlöst i fyra dar och telefon var de utan i en vecka*... Bor en km utanför byn.

*Parantes men de förtjänar att få skit igen...
När jag ringde och felanmälde deras telefon första gången lovade de att den skulle vara lagad på tisdagen. På tisdagen påstod de att telefonen var lagad, fast ledningen fortfarande var av på tre ställen! Jag påpekade att den inte funkade och de lovade att kolla upp det igen. När det gått ytterligare ett par dagar och den inte vara lagad när de lovade, ringde jag igen och påpekade att den inte funkade pga ledningsbrott. Då fick jag till svar "Det kan man inte vara säker på, har du provat alla jack i huset? Det kan ju vara telefonen det är fel på också, har du tänkt på det?" Jag påpekade då att farsan gått 300meter ledningsgata genom skogen och sett ledningen ligga avsliten mellan och under träd och det var fan inte telefonen eller jacken som krånglade. Kundtjänst blev då mycket sura och tyckte att jag lade mig i sånt som jag inte begrep... Jag sade då mitt hjärtas (eller var det gallans?) mening om vad jag tycker om statliga monopolföretag som styrs av politiker istället för kunnigt folk och lade på. Tre dagar senare kom en från Härnösand (jag bor fem mil söder om Borås och de tyckte Härnösand var närmast...)och lagade ledningen...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Härnosand var väl inte långt borta ?
Häromkring fanns det även Polska elektriker som elbolagen lejt i det allmänna kaoset.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev: Här är pellets billigast http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=41700 med 39 öre/kWh o elen räknar dom 121 öre/kWh.
39 öre/kWh, då har dom definitivt inte räknat med verkningsgraden på pannan på bilden.
Tja 63 villa ägare i Ånäset teknade då 2 års avtal på solett för 1500:-/ton (bulk) nu i våras vilket gör 31,25 öre/kWh räknat på 4800 kWh/ton (solett låg på 5000 kWh/ton/0,3 öre/kWh i råd o rön) men då ska man räkna in verkningsgraden.. En ny panna ligger på 85% i årsverkningsgrad så då blir det 36-37 öre/kWh för dom med ny panna där..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är ju inte många som kan köpa för det priset i dag.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Nu vill jag inte va en torris men det handlar ju faktiskt inte bara om pengar vilken uppvärmningsmetod man väljer, åtminstone inte för min del. Jag för min del tycker det känns bra för miljön med pellets jämför med den äckliga oljan som stank i källaren innan. Jag är övertygad om att såsmåningom kommer pelletsen vara dyr den också men det dröjer ett par år till och då är ju pannan betald och man har haft billig uppvärmning under tiden. Helt tveklöst kommer solen ge oss mycket mer i framtiden både när det gäller värme men även solel det tror åtminstone jag. Staten behöver sina pengar för vi vill väl ha bra vård osv. så skattepengarna kommer dom se till att de får i vilket fall som. I det läget tror jag att elen kommer få den stora kostnadssmällen men även pelletsen kommer säkert få sin beskärda del av prishöjningar.

Jag sticker hellre ner näven i pellets än olja för att inte prata om el :D
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jo det kan ju vara en smaksak också, de flesta pellets luktar ok i alla fall.... :lol:

Sen är det ju den gamla vanliga historien med skorsten, om jag skulle sluta använda min skorsten så går nog ventilation rätt åt h****e är jag rädd för (byggt 1951), dessutom så lär väl min skorsten ruttna bort inom ett par år.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

Nu får vi räkna om vinstkalkylerna....
Jag har hört det viskas om en 30 % höjning på såbi pellets
Sorgligt men sant...
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

Draken skrev:Nu får vi räkna om vinstkalkylerna....
Sorgligt men sant...
Jösses! Det kanske är lika bra att kasta offerterna jag begärt in på pelletspannor och installera en ComfortZone frånluftsvärmepump i stället, eller möjligtvis invänta fjärrvärme som kanske kommer om 2-3 år...
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nu får vi räkna om vinstkalkylerna....
Sorgligt men sant...

Är det ett obekräftat löst rykte eller varifrån kommer den uppgiften ?
Insatt källa ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

teg skrev:
Draken skrev:Nu får vi räkna om vinstkalkylerna....
Sorgligt men sant...
Jösses! Det kanske är lika bra att kasta offerterna jag begärt in på pelletspannor och installera en ComfortZone frånluftsvärmepump i stället, eller möjligtvis invänta fjärrvärme som kanske kommer om 2-3 år...

Jag vet inte vad pelletspressar går på för bränsle men är det el så
borde ju driftkostnaden på dom öka.El priset ligger väl på 75 öre på nordpool.Och det är augusti.Vad kostar elen i vinter måntro.

Köp en ved panna och en vedmaskin!
Oberoende är inte dumt...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Andreas Hansson skrev: Köp en ved panna och en vedmaskin!
Oberoende är inte dumt...
Av den anledningen jag valde pellets framför VP, så jag enkelt kan elda med ved om jag känner att det behövs rent ekonomiskt.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

Nu har jag kollat upp ryktet.
Såbi höjer priset KRAFTIGT. Priset till konsument höjs med 300 kr per ton
Råvarupriset har stigit 50-70 %
Suck!
På jobbet:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Draken skrev:Nu har jag kollat upp ryktet.
Såbi höjer priset KRAFTIGT. Priset till konsument höjs med 300 kr per ton
Råvarupriset har stigit 50-70 %
Suck!
Det var ju iallafall inte 30% ..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

Nix, och dessutom på ett ganska lågt pris 1,80 hämtpris lösvikt, nytt pris blir 2,15/kg..
På jobbet:
Skriv svar