Draglucka...!

Skriv svar
jalexsj
Ungskog

Draglucka...!

Inlägg av jalexsj »

:wink: Tjenare!

Kommer en draglucka placerad i sotluckan, på toppen av pannan,
att minska draget genom brännare och tubrör när pannan inte är i drift?
vore glad för svar om det finns ide att investera...

// Alexander
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du menar sotluckan i rökröret mot skorstenen?

I så fall är svaret : JA.

Eller har du en sotlucka i panna som du tänkte sätta en dragbegränsare i ??

Då är det nog lite tveksamt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Då jag inte fått plats med draglucka själv hemma så vet jag inte säkert, men för att dragluckan ska öppna krävs ju ett visst undertryck som bildas av luftflödet i kanalen den sitter i. Om den ska öppna då pannan inte är i drift vill det till att den öppnar väldigt lätt, så jag är tveksam till det.
Allt jag hört tyder dock på att det lönar sig att sätta in en draglucka i minskade bränslekostnader (jämnare förbränning).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Ja, vid de väder och klimatförhållanden som ökar draget genom skorstenen!

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
jalexsj
Ungskog

Inlägg av jalexsj »

Pannan är ursprungligen för olja.

Dragluckan skulle placeras i sotluckan på toppen av panna, precis vid mynningen till skorstenen som går direkt uppåt.

Det jag skulle vilja begränsa är luftströmmen, som man kan känna vid fläkten (ecotec A3), när brännaren inte bränner. Den luften borde ha en avsevärd kylningseffekt när den drar igenom pannan.

//Alex
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jalexsj skrev:Pannan är ursprungligen för olja.

Dragluckan skulle placeras i sotluckan på toppen av panna, precis vid mynningen till skorstenen som går direkt uppåt.

Det jag skulle vilja begränsa är luftströmmen, som man kan känna vid fläkten (ecotec A3), när brännaren inte bränner. Den luften borde ha en avsevärd kylningseffekt när den drar igenom pannan.

//Alex
Du bör nog skaffa en motdragslucka då brännaren får jobba mot ett jämt drag o långsammare hastighet på rökgaserna genom pannan ökar verkningsgraden.. Men den tar ju bara bort överdraget :roll: men du kommer ändå att få drag genom pannan även om luckan hålls öppen av ett högt drag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det finns bara ett fåtal brännare som har spjäll som stänger luften genom pannan vid stillestånd (samma som på alla moderna oljebrännare), Tunab har spjäll vad jag förstått och vid något tillfälle har jag läst att Eurofire också ska ha spjäll, men det verkar vara svårt att hitta någon information om detta.

Alla de vanliga brännarna har i alla fall inget spjäll som stänger vid stillestånd, vet i hundan varför.

Dragbegränsaren hjälper inte som sas ovan, den begränsar bara luften genom pannan till ett visst inställt värde, ökar draget mera så tas luften från pannrummet istället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev:Alla de vanliga brännarna har i alla fall inget spjäll som stänger vid stillestånd, vet i hundan varför.
Om man t.ex tar en brännare med underförbränning och stänger tilluften när den stannar så skulle du få väldigt stora problem med den gas som bildas när pelletsen fortsätter att glöda, med luftunderskott, ett bra tag efter stängning......

Det är inte riktigt som det är med en oljebrännare, där går det utmärkt att stänga tilluften eftersom man stänger tillförandet av bränsle samtidigt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Finns ju ingen anledning att stänga spjället direkt, det kan man ju vänta med en stund så att pelletsen i brännaren får brinna färdigt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det svåra är väl å veta hur lång tid det kan glöda annars så hade det nog vart vanligare med spjäll på brännarna
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar