Pellvac ?

Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

På min prototyp har jeg et filter som sitter under lokk i oljefat. Dette er ikke et så finmasket filter som sitter i en sentralstøvsuger. I tillegg går luft ut av yttervegg. Filteret rengjøres med luft ca. 3 ganger hver vinter (burde være 4-5). Jeg har manuell fyllestuss som jeg kjører ned i oljetanken og bruker fjärrkontroll til vakuum. Dette skal bli automatisk.
Jeg kommer til å endre denne filterkonstruksjonen og har en filterløsning med automatisk rengjøring på ritning. Vil også teste returluft slik som gjøres på PMX etc. Jeg bruker samme vakuummotor som de og jeg vet at motorens lagringer får mye stryk av deres returluftkjøring fordi finpartikler følger med rundt i systemet og gjennom motoren. Syklon tar jo ikke de fineste partikler. Fabrikant av motor forsøker også å få til en enda bedre motor for denne industrien.
Jeg har inntrykk av at svenske fabrikanter tror konkurrenter har bra teknologi og så man har kopiert skruvløsninger fra hverandre i mange år. Jeg vet at disse konstruksjonene (lange flex+vinkel) er svært problematiske. Skruvar i dag er mitt spesialområde som ingeniør. Nå tror jeg vakuum kommer for fullt i Sverige (pga skruvarna) og her kommer man inn i risiko for utsug av luft fra brenner eller pannrum og mye larmiga anlegg. Det rekker jo at det oppstår en enda fel.

Jeg har faktisk mer tro på min løsning med vertikale skruv som er patentsøkt enn mitt vakuumanlegg. Fra denne kan man kjøre vidare i horisontell skruv klikket inn i klammer i tak og allt går tyst og pent med små motorer og en helt eksakt dosering som man aldri kan klare med vinklat skruv eller skruv med kärna. Jeg leverer nå i september en 6m3 silo i Bærum/Oslo med 2 vertikale skuvar fra silo direkte inn i en horisontell 5 meters skruv som går gjennom tvättrum og inn i pannrum gjennom et hål i veggen. Bra va? Tenk så lett man kommer åt brenner, pannrum og silorum med denne løsning?
Jeg ser fram i mot de første mulige leveranser i Sverige på nyåret.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Rol-bi, Du säger att det finns en risk med vakuum. Med den lösning jag använder mig av så har du alldrig denna risk. Hos mig kan det alldrig bli så att du suger lågan bakåt ifrån brännaren. Vakuumsystemet och brännaren har ej någon fast förbindelse med varandra. Jag har ju en Cyklon som tappar ur pelletsen ner i ett mellanförråd, därifrån så skruvas bränslet till brännaren. Jag tycker din lösning är bra, men den kommer att bli för dyr på marknaden. Det är min synpunkt.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hvis det er luftrom i mellom syklon og mellanförråd er det rimelig sikkert om da undertrykket i pannrummet ikke er større enn i pannan.
Min løsning anvender mellanförråd som syklon og det gjør den kompakt i byggehøyde og konkurransedyktig i pris. Men en vertikal doserskruv på mitt mellanförråd koster mer å bygge enn en lutande skruv. Og mine skruvar från årsförråd koster også mer enn 1 stk. flexskruv på 12meter som også fungerer som bottenskruv.
Roli, hur mater du pellets inn i systemet ditt? Går dette automatisk?
Hilsen Rolf
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Jag tror att det kommer att bli mycket svårt att få till ett kommersiellt vakuum-system för under 10000kr. Det är för många ingående komponenter. Till detta tillkommer installationskostnader m.m.

Vakuumsystemets styrka är att:
- Transportera långt
- Transportera "konstigt" (förrådet kan vara i princip vart som helst).
- Förstör inte pellets på vägen.
- Kostnadseffektivt då det är för dyrt att flytta pannan

Svagheterna:
- Komplicerat (många delar)
- Dyrt (många delar med behov av reglersystem)
- Låter vid transport
- De flesta pannor är inte "integrarade" mot vakuumsystem idag.
- Finfraktionen måste "ut" ur systemet på något sätt (inte täppa till systemet någonstans).

Att se till att ett vakuumsystem inte suger luft baklänges ur pannan bör inte vara svårt att lösa, för att det överhuvudtagit ska vara ett problem måste förrådet/rummet vara någolunda slutet, vilket det inte finns någon anledning alls till (dammar möjligen lite).

I nybyggnationer borde inte vakuumsystem behövas då det vore bäst att ha en egen byggnad för både förrådet och pannan och sedan kulvert till acktank med sol etc.

En liten fundering på att ha vakuumsystem på förråd under mark (tex. oljetank)?
Dorde inte detta kunna öka risken för kondens ordentligt i förrådet om det är varmare "uppe" än nere i förrådet. Dvs. att varmare luft sugs in i ett kallare förråd. Eller?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev:Hvis det er luftrom i mellom syklon og mellanförråd er det rimelig sikkert om da undertrykket i pannrummet ikke er større enn i pannan.
Min løsning anvender mellanförråd som syklon og det gjør den kompakt i byggehøyde og konkurransedyktig i pris. Men en vertikal doserskruv på mitt mellanförråd koster mer å bygge enn en lutande skruv. Og mine skruvar från årsförråd koster også mer enn 1 stk. flexskruv på 12meter som også fungerer som bottenskruv.
Roli, hur mater du pellets inn i systemet ditt? Går dette automatisk?
Hilsen Rolf
I mitt system tömmer också cyklonen sitt innehåll i ett mellanförråd.

Systembeskrivning:
I botten på mitt externförråd (ca. 9-10 m³) ligger det en 2 meter lång skruv med tre öppningar 50X6 cm, denna drivs med en 3-fas motor på 0,25 kW (har jag för mig), skruven matar pellets horisontellt ut till sugslangen som är en 60 mm spiralarmerad gummislang (väldigt hårt) man undrar ju lite om gummi är det bästa för pelletsen???. Men nu ligger slangen infälld i takkonstruktionen i bottenvåningen så det är inget som jag kommer att ändra på länge. Slangen som nästan är 20 m lång lyftar först upp pelletsen till taknivå (ca. 3 m) och därefter går den horisontellt i taket med totalt 2 st 90 krökar och 2 st 45 (krök mellan vertikal och horisontell dragning inräknad). Slangen mynnar i en cyklon som får sitt vakuum från en dammsugare från Clas Olsson med en sugkraft av 2000 mm vattenpelare. I denna sugare sitter filtret som behöver rengöras OFTA. Cyklonen har en vipplucka i botten som dels styr utrustningen (vid "uppflipp" så startar några tidrelä) och tätar så att det inte sugs luft "baklänges". När cyklonen är full så "tippas" pelletsen ner i ett mellanförråd (numera utbyggt i förhållande till "originalstorlek") från mellanförrådet matar en kort (ca. 0,7m) horisontell skruv pelletsen till "fallschakt" slangen som sitter på brännaren.

Hoppas ni kunde hänga med i min beskrivning.

Mitt system har, som jag har upplevt, endast två känsliga detaljer som skapar driftsproblem.

Det mindre: Känsligt för långa pelletsar. När längden kommer över 50 mm så kan de ställa sig på tvären i "startänden" på sugslangen. Detta är inte så vanligt men under mina över åtta års driftserfarenheter så har jag en liten samling på långa pelletsar. Den längsta tror jag var strax över 70mm.

Det större: Filtret i sugaren tätnar pga det fina materialet som cyklonen inte klarar av att separera. Kortaste drift innan rengörning ca. 4 dygn och längsta (exkl sommardrift) 1,5-2 månader.
Hur man "fixar" detta vet jag inte riktigt. Bättre filter, förbättrad cyklon eller kanske ytterligare en cyklon innan sugaren är några lösningar som jag än så länge funerar på.
Några andra förslag på åtgärder/förbättringar mottages tacksamt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Vad består den av? Bilder?!
Sådärja, nu har jag uppdaterat min sida med mitt lufttranssportprojekt.
http://hem.bredband.net/alagerqvist/apollo_project.html
libi
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av libi »

@Lager:

"Projekt Apollo" a perfect description :D

Bild-Bild
Hopefully not Mission 13

This is a very informative website with a lot of usefull information!
Tack for making that!
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

"Projekt Apollo" a perfect description
Och både har med lufttransport att göra.... :lol:
Kommer att fylla på med mera info... finns dock ett par parallella projekt som tar tid... :(
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Roli,
Jeg forstod ditt system. Er dette et system levert i sin tid fra Ecotec?
I mitt anlegg fungerer oljefatet som mellanförråd og som cyklon samtidig.

I mitt tidligere jobb med salg av pelletsfabriker for torkat kloakkslam använde vi scrubbere som sluttrinn for siste rest av findamm som ikke syklonen klarte (mener cykon normalt har maks. 90% utskilningsgrad). Den enkleste scrubber kan være at luftuttak fra syklon kjøres ned precis over en vatteyta i en hink/behållare. En litt annen type scrubber anvender spray med vatten. Leta upp scrubber på internett så ser du. Det er viktig at det totale tryckfallet blir så lite som mulig og er konstant.

Lager:
Jeg har kjørt med nedgravd oljetank for pellets i 5 sesonger. Den ligger utenfor huset. I en nedgravd oljetank varierer temperatur mindre enn i en utendørs silo av stål og temperatur er normalt høyere inne i oljetanken enn ute om vinteren. Kald luft som kommer inn i oljetanken varmes opp og kan da oppta større mengde fuktighet uten risk for kondensering. Med andre ord er dette den perfekte lagringsplass.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev:Roli,
Jeg forstod ditt system. Er dette et system levert i sin tid fra Ecotec?
I mitt anlegg fungerer oljefatet som mellanförråd og som cyklon samtidig.
Mitt system leverades av E.K. Teknik som de hette innan de gick i konkurs och köptes av Sahlins och bytte namn till EcoTec.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Lager:
Jeg har kjørt med nedgravd oljetank for pellets i 5 sesonger. Den ligger utenfor huset. I en nedgravd oljetank varierer temperatur mindre enn i en utendørs silo av stål og temperatur er normalt høyere inne i oljetanken enn ute om vinteren. Kald luft som kommer inn i oljetanken varmes opp og kan da oppta større mengde fuktighet uten risk for kondensering. Med andre ord er dette den perfekte lagringsplass.
Jag tänkte framförallt på sommaren iof. då det är varmare i luften än i tanken. Men om du säger att det funkar bra så....
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Rol-Bi, Vad har du för metod att mata in pellets i ditt vakuumsystem?
Använder du en skruv eller något annat?

Finns ju flera varianter att välja här och påverkar pålitligheten i systemet.
Jeg kommer til å endre denne filterkonstruksjonen og har en filterløsning med automatisk rengjøring på ritning
Ska du använda roterande filter eller "ventiler"?
Dvs. använda frånluften efter motorn som rengörare av filtret...
Jeg bruker samme vakuummotor som de og jeg vet at motorens lagringer får mye stryk av deres returluftkjøring fordi finpartikler følger med rundt i systemet og gjennom motoren.
Borde inte en by-pass motor funka bra? eller är det problem ändå?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Lager skrev:Rol-Bi, Vad har du för metod att mata in pellets i ditt vakuumsystem?
Använder du en skruv eller något annat?

Filter:
Borde inte en by-pass motor funka bra? eller är det problem ändå?

Svar1: Det vet jeg ikke enda. Jeg antar at det blir 1-3 skruvlådor under silo, den tekniken har jeg koll på. Men jeg tester også et prinsipp motsvarende Windhager/Pmx med returluft.

Svar2: Tyvärr kan jeg ikke svare vedrørende filter fordi dette kan bli en patentsøkt løsning. Problemet med Windhager/Pmx er at tur/returluft går gjennom vakuummotor og det blir betydelig opphopning av damm. Lagringer i motor tåler ikke dette over tid. Produsenten av vakuummotor forsøker å utvikle en motor som tåler mer men da løser man jo ikke orsaken til problemet.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Produsenten av vakuummotor forsøker å utvikle en motor som tåler mer men da løser man jo ikke orsaken til problemet.
Det jag menade med bypass motor är en vakuumpump som kyler motorn med "annan" luft (icke kontaminerad).
Då har man antagligen undvikit stora delar av problemet som en "flow-through" motor innebär. Analogt kan man kolla på spånsugar, dessa skulle aldrig komma på iden att blåsa spånet genom motorn, bara genom fläkten.
Dock kan ett filter fylla en funktion då man kanske inte vill att allt spån ska flyga ut i "naturen" (läs "hos grannen"), men då kan man ha en mycket enklare konstruktion på filtret med stor filteryta efter motorn.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hei Lager,
Joda, jeg kjører med det du kaller en bypass motor hvor fläkten sitter på motoraksel men er separert fra selve motor. Motor har sine egen kjøling.
Likevel, den damm som går i gjennom motor er det som en grovutskiller ikke tar, dvs. syklon el. filter, og dammet er finkornig. Dette gir slitasje. Jeg kjører med filter før fläkt men filteret stoppes til over kort tid og gir trykkfall med sämre sugeffekt.
Som norsk produsent av matningsystemer for pellets basert på patentsøkt vertikal skruv, tror jeg at skruvar som er bygget riktig er det beste sätt att transportere pellets men mindre det er meget lange avstander.
Skriv svar