snillet skrev:Roli:s gamla ecotec system verkar fungera väl, cyklon och grovdammsugare med en finurlig men enkel "våg" i botten på cyklonen som agerar mellanförråd till brännaren.
Som visar hur min cyklon såg ut före ombyggnad (den förlängdes så att den rymmer mer pellets, för att inte bli "pelletstorsk" mitt i natten pga att filtret i dammsugaren har tätnat).
Något speciellt du undrar över så skicka frågan så försöker jag svara.
Jag trodde ett tag att vakuumsystem var ute eftersom det nästan bara fanns skruvsystem till salu efter det att mitt system togs i drift. Men det verkar som om de var på väg tillbaka.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1 skrev:P.S maila och fråga, eller varför inte lyfta på luren.
OK, fick bara för mig att du kanske visste mer än du skrev.
Det jag menade är att det inte alltid står med klar text på deras hemsidor.
Då är det enklare att fråga över ett mail eller telefon.
Vad är det du vill veta?
Teknisk information kan jag hjälpa dig med om du vill.
Det kan nog Roli med eftersom han har haft detta system ett bra tag.
Priser får du leta själv.
Tack så mycket, är dock mest intresserad av datablad på de olika systemen.
Hörde av Thermia, eller Ariterm som de nu heter, att deras broschyr på vakuumsystem är på gång och kommer upp inom kort på http://www.ariterm.se/. Det kommer också att landa bortemot 15000:-. Kanske inte lönsamt vid kortare längder eftersom startkostnaden är ganska hög, men vid längre avstånd säkert både smidigare och billigare.
Men först och främst måste jag komma till botten med vad som är fel på min skruvmatning. Thermia förlåt Ariterm har tydligen nu börjat installera tjockare plaströr med 2,8 mm mindre innerdiameter, vilket tydligen skall "fungera bättre".
Hej ABSO!
Jag tycker nog att du ska testa först med en PME- slang som kärna. Med denna i så får du ej lika stor volym med bränsle i skruven, det gör att den går lättare att veva runt. Det är väl dumt att kasta ut mer pengar på ett nytt matningssystem, när det går att förbättra det gamla för en mindre peng.
Har till sist fått tag på rätt person hos Ariterm och de byter kostnadsfritt ut mina befintliga rör mot de tjockare. Kommer med rapport när de är bytta.
Når man har s.k flexskruvar vil helix (altså spiralen) klemmes i hop på väg in i "svängen". Da klemmes pellets i sönder men hvor mye avhenger av fyllningsgrad i skruven. På väg ut av "svängen" rettes helix opp igjen og da klemmes pellets på den andre siden av helix. Dette betyr att man må undvike å kjøre en flexskruv vinklet og sen svinge den med en bøy.
Helst undvik alle bøyer. Når man vinkler skruven vil fyllingsgraden øke. Et uselt skruvsystem kan fungere bra 1 dag eller flere veckor men plutselig går det galt - jeg vet hvorfor for dette har jeg forsket på i flere år. Om du har et uselt system kan du heller kjøpe en vertikalskruv av meg som går hur lett som helst. Patentsøkt teknologi.
Rol-bi skrev:...jag vet hvorfor for dette har jeg forsket på i flere år. Om du har et uselt system kan du heller kjøpe en vertikalskruv av meg som går hur lett som helst. Patentsøkt teknologi.
Mycket intressant.
Har du mer och djupare information om detta? Mätdata, grafer, bilder i genomskärning på flexrör?
Hur fungerar din vertikalskruv? Bilder? Hur menar du att din vertikalskruv fungerar i mina 90-graders böjar?
Mycket intressant.
Har du mer och djupare information om detta?
Jeg leverte sist høst de 2 første mellanförråd til kunder i Norge fra mitt firma Matene a.s. Disse har en vertikal skruv men jeg kan tyvärr ikke gå inn på detaljer hvordan dette gjøres - dette er patentsøkt. Dette har jeg jobbet 5 år med å få til fordi jeg har hele tiden visst at flexskruvar ikke er optimal løsning. Tomgangseffekt på motor til vertikal skruv er 42-44 Watt uten pellets. Når det kjøres pellets er effekten på 43-47 Watt, altså en forbrukning på 2-4 Watt. Den har markedets minste motor.
Jeg skal nå levere 2 stk vertikalskruv med 2 stk utmaterskruv som skal monteres på silo med flat botten. Når man først har kommet opp i høyden fra silo, festes horisontal skruv i taket og kan kjøres frem til brenner. Hele systemet har eksakt dosering og derfor behøvs ingen dosering i brenner. Arrangementet gir enkel åtkomlighet og lang fallsjakt mot brenner. Systemet passer godt for hemgjorde siloer med flat botten men silo må bygges noe opp fra gulv.
I tillegg har jeg order på en stk. mellanförråd til en annen kunde. Mellanförrådet kan utsettes for vakuum og her har jeg vakuummotor på mitt anlegg hjemme. Vakuumanlegg er under utvikling og vil sammen med mellanförråd som startsilo trolig bli den beste løsning på markedet. mvh Rolf , Matene a.s rol-bi@hotmail.com
Rol-bi skrev:Når man først har kommet opp i høyden fra silo, festes horisontal skruv i taket og kan kjøres frem til brenner.
Så alltså först "lyft"skruvar rakt upp i taket och sen horisontell skruv. Då vinner man två fördelar: (1) man slipper stigningen på skruven och (2) en konstruktion där skruven går hela vägen in i förrådet och blir svåråtkomlig och svårservad, så långt är jag med.
Men i mitt fall blir det ju ändå sen två 90-graders kurvor på den horisontella skruven (se ritningen i första inlägget i denna tråd), hur löser du det? Mellanförråd i varje kurva? Det låter som att det blir lite väl många motorer och nivågivare som måste klaffa.
2 stk vertikalskruv på langsiden av silo. Disse går direkte inn i horisontell skruv uten fallsjakt. Den horisonelle skruven montert i taket går videre direkte inn i neste horisontelle skruv med 90 grader eller 45 graders vinkel, alternativt med fallsjakt til neste horisontelle skruv som da kan vrides hur som helst. Motorer er momentstyrt og "klikker" til om noe hender. Ingen nivåregulering. Det blir flere motorer, ja, men disse motorer er veldig små og transporten er skånsom.
Mitt mellanförråd står utenfor pannrum og her går opp vertikalskruv direkte inn i kort horisontell skruv som kjøres gjennom vegg inn i pannrum og over Biomatic+. Det har fungert perfekt. Mine to første kunder har aldri hatt fel på matningssystemet.
Det som er min utfordring på første siloanlegg er hur lang horisontell skruv jeg kan kjøre. Pga friksjon kan pellets samle seg opp og dette kan på lengre avstander gi sämre noggrannhet på doseringen. Heliks legger seg på den ene siden i skruven og materiale på den andre siden. Den vertikale skruven doserer helt eksakt.
Rol-bi skrev:Motorer er momentstyrt og "klikker" til om noe hender. Ingen nivåregulering. Det blir flere motorer, ja, men disse motorer er veldig små og transporten er skånsom.
Till sist den mest intressanta frågan: Blir priset konkurrenskraftigt?
Hur mycket skulle en sådan matning kosta i mitt fall (tre meter långt förråd, sen ytterligare nio meter skruv med två nittiogradare och stigning drygt två meter)?
Vill minnas att nuvarande lösning kostade drygt SEK 8000:-.
Mitt system vil koste omkring 20-25.000 for den avstanden og er selvsagt ikke konkurransedyktig i pris mot 8.000. På den annen side er funksjonen på et anlegg avgjørende og jeg tror min løsning er konkurransedyktig her i forhold til skruven på 8.000.-.
For lange avstander begynner vakuumanlegg å bli konkurransedyktig.
Et vakuumanlegg til 25.000 + en bottenskruv (Mafa) med tre uttag til 11.000 + silobotten 10.000 som kanskje maler ned pellets med hjelp av en kraftig og varm motor, blir også en dyr løsning. Pellvac har en bra løsning med sin utmaterskrue som erstatter bottenskruven men man behøver 2-3 av disse og da koster et anlegg over 35.000.
Materialtransport er mycket svårare teknik än brennare.
Det er ikke dyrt om du tenker på at det har kostet meg hele 5 år uten lønn for å komme frem til betydelig kompetanse og et produkt som fungerer. Jeg kommer kanskje aldri til å få betalt for dette arbeid men det er fantastisk å ha levert to matesystemer med vertikal skruv til kunder som har fungert uten problem. Det dyreste er å selge hundrevis eller tusenvis av anlegg hvor alle har feil. Derfor har man en bioenergibransje i Sverige som lider av billigsalg og konkurser og det samme er i ferd med å skje i Norge. Nå ser det ut til at alle leverandører i Sverige skal levere vakuumanlegg fordi det er problemer med flexskruvar men her behøvs faktisk dobbel kompetanse, både pneumatisk transport og skruvar.
Det finns en mellomting mellom anlegg fra Østerrike og Sverige og det kommer etterhvert: Produkter som fungerer bra, gjennomført konstruksjon og til en pris som ligger et sted i mellom Windhager og de billigste leverandører.
PS: Jeg var på befaring hos en kunde på mandag som har en 1,5 år gammel brenner med lutande matningsskruv koplet til kraftig bottenskruv i hemgjord förråd. Varvelmotorn i förrådet hadde nesten begynt å brenne pga varmeutvikling og brenneren manglet deler som ikke man får tak på. Produsenten har gått konkurs. Han kjøper nå et helt nytt anlegg. Bottenskruven fungerer ikke og han skyfflar pellets til den lutande skruven som ikke kan dosere. Det er dette som er dyrt.