Hur är regler från skorstensfejare?
Hur är regler från skorstensfejare?
Vad är lagen idag för de ägare med pellets eldstad.
För jag vet att fejaren måste sotar 4 ggr per år hos vedelda då jag hade ved för 6 år sen. men det var länge sen.
Var hos granna som bjöd på resten julbord, så snackade vi om sotning så att de säger det gör likna som vedelda 4 ggr/år, andra säger det är ny regel som idag att fejare gör en gång om året och krav skrivning en intyg som besiktig och lämna till kommun, därefter är upp till ägarens skyldighet ansvar att själv sotning eller ring och beställa fejare.
Fråga är vad är idag som finns skriftlig för de pellets eldning?
För jag vet att fejaren måste sotar 4 ggr per år hos vedelda då jag hade ved för 6 år sen. men det var länge sen.
Var hos granna som bjöd på resten julbord, så snackade vi om sotning så att de säger det gör likna som vedelda 4 ggr/år, andra säger det är ny regel som idag att fejare gör en gång om året och krav skrivning en intyg som besiktig och lämna till kommun, därefter är upp till ägarens skyldighet ansvar att själv sotning eller ring och beställa fejare.
Fråga är vad är idag som finns skriftlig för de pellets eldning?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hur mycket vinner man på att sota själv?
Jag anser i alla fall att tar man hand om sotningen, så kan ni ge er den på att blir det brand i huset, så kommer försäkringsbolagen först av allt att kolla vem som sotar. Sotar man själv kommer de att leta och leta tills de får en aledning till att inte betala ut försäkringssumman. Sotarn kostar för mig ca 1000kr om året, det är dyrt men skitsamma. Jag slipper ha dessa speciella kontrollsotningarna som ska göras säg vart annat år om man sotar själv. Och vad skall en sådan besiktning kosta? Garanterat lika mycket som 2 års sotning om inte mer. Nog ska ni se att kommunen tar igen de pengarna man tror att man tjänar på att sota själv.
Jag anser i alla fall att tar man hand om sotningen, så kan ni ge er den på att blir det brand i huset, så kommer försäkringsbolagen först av allt att kolla vem som sotar. Sotar man själv kommer de att leta och leta tills de får en aledning till att inte betala ut försäkringssumman. Sotarn kostar för mig ca 1000kr om året, det är dyrt men skitsamma. Jag slipper ha dessa speciella kontrollsotningarna som ska göras säg vart annat år om man sotar själv. Och vad skall en sådan besiktning kosta? Garanterat lika mycket som 2 års sotning om inte mer. Nog ska ni se att kommunen tar igen de pengarna man tror att man tjänar på att sota själv.
Jo det är bäst som Inkognito skrev. Det är lite mer säkrare och vet man att det är okej.
jag vet inte hur ofta man behöver sota när rökgastermperatur visa sig har stigit ofta eller sällan. Klart tror jag att det är upp till ägare, beror på skortsten och hur dragning är.
Eftersom första gång jag kör med pellets.
Om det visar sig ofta så få vara och själv att sota , men fejare kan göra 3 ggr /år skulle va bra eller hur.
Jag har plåtrör som skorsten och vej ej hur reagera plåtrör om det är lätt fastna sot än murtegel eller tvärtom.
jag vet inte hur ofta man behöver sota när rökgastermperatur visa sig har stigit ofta eller sällan. Klart tror jag att det är upp till ägare, beror på skortsten och hur dragning är.
Eftersom första gång jag kör med pellets.
Om det visar sig ofta så få vara och själv att sota , men fejare kan göra 3 ggr /år skulle va bra eller hur.
Jag har plåtrör som skorsten och vej ej hur reagera plåtrör om det är lätt fastna sot än murtegel eller tvärtom.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Ännu en detalj
Det är ju ännu en sån där "kontrolldetalj" som vi har en del av i sverige, som t:ex bilprovningen har oftast liknande attityd som sotarna.
Men man får inte glömma att det är människor som jobbar hela dagarna med just de sakerna så jag tror att de uppfattar och ser mer än vad man tror pga sin erfarenhet.
Men springer igenom gör dom
.
Som vedeldare i synnerhet men även som pelletseldare sotar ju de flesta av oss ur pipan och pannan emellanåt ändå så visst har man kunskapen för själva sotningen. Men försäkringsbolag m.fl är inte å leka med...
Men man får inte glömma att det är människor som jobbar hela dagarna med just de sakerna så jag tror att de uppfattar och ser mer än vad man tror pga sin erfarenhet.
Men springer igenom gör dom

Som vedeldare i synnerhet men även som pelletseldare sotar ju de flesta av oss ur pipan och pannan emellanåt ändå så visst har man kunskapen för själva sotningen. Men försäkringsbolag m.fl är inte å leka med...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hmmm
En kurs behövs för att sota själv här i foppa land!
Jag tror att den kostar runt 900 Kr & den bedrivs i räddningstjänsten regi.
En på jobbet har gått den.
Kravet här efter nyår är 2 ggr/år för pellets eldning.
2 år emellan för oljeeldning,dom har kommit på att sotet från olja(arabguldet)inte brinner

2 år emellan för oljeeldning,dom har kommit på att sotet från olja(arabguldet)inte brinner

Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Vad som är lagen har jag ingen aning om. Däremot verkar reglerna variera en del mellan kommuner. När jag stoppade in pelletsbrännare i min gamla kombi panna konverterades den till vedpanna i papiren hos sotarn?! Så det som varit en oljepanna blev en vedpanna efter en provtryckning (vilket man var tvungen att genomföra). Nu ska den sotas 3ggr om året vilket jag med glädje lämnar över till sotaren. Trevligt folk, bra att prata med men med konstiga regler....
Han blev glad att se att det finns folk som inte bara borrar efter värme utan verkligen använder skorstenen.

Hej!
Finns ingen lag, så vitt jag känner till, utan det är upp till fastighetsägaren
att sköta detta på ett "säkert" sätt.
Jag har fått rekomendationen från min sotare att sota 2ggr. per år
( istället för 1ggr. vid olja ) När jag byter från Olja till Pellets.
och 466:- per år i stället för 233:- kan man ju stå ut med.
Det man absolut bör göra är en besiktning av rökkanalen innan man
kör igång med Pelletsmaskineriet. ( Framför allt om man kört olja/el
en lång tid innan konverteringen )
att sköta detta på ett "säkert" sätt.
Jag har fått rekomendationen från min sotare att sota 2ggr. per år
( istället för 1ggr. vid olja ) När jag byter från Olja till Pellets.
och 466:- per år i stället för 233:- kan man ju stå ut med.
Det man absolut bör göra är en besiktning av rökkanalen innan man
kör igång med Pelletsmaskineriet. ( Framför allt om man kört olja/el
en lång tid innan konverteringen )
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Gomorron! Den lagen du inte känner till använder skorstensfejarmästaren för att tvångssota, med polisassistans ibland. Ändringar är på gång, men går trögt. Det finns ett visst motstånd i skorstensfejarmästarnas led.Tunsta skrev:Hej!
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2003-11.pdf
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2004-5.pdf
I klartext står det att skorstensfejarmästaren bestämmer, något mer allsmäktig än Gud Fader själv. Om du slår dig trött kan du få lov att sota själv, och myndigheten (skorstensfejaren utövar myndighetsansvar i denna roll) kommer och inspekterar att du sotat ordentligt.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Och här oss mig så skulle det utföras sk brandskyddsbeskiktning med jämna mellenarum (2-4årkanske) låter dyrt då det skulle antagligen inspekteras tryckas. regler och tariffer var ej klara här då jag pratade med fejarenSilver skrev:Hmmm![]()
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Håller med fullständigt!Tobben skrev:Med tanke på hur dom flesta sotare bara springer in genom dörren och är ute innan man hunnit säga hej, tycker jag man kan göra det själv
Men alla är ju inte så...
Jag satte in en "Keddy", insats till öppen spis, och hade lite frågor till sotaren i anledning av det. Fick bara svaret att han inte hade tid med sådant. De viftar bara igenom skorstenen som hastigast. Möjligen någon enstaka sotlucka som de råkar se tydligt.

Stefan Svensson, Stepp. Vänge, utanför Uppsala
EcoTec A4, Focus PE-30
EcoTec A4, Focus PE-30