Förbrukning sommardrift (vatten och förluster)

alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Hmms.

Inlägg av alisen »

Förlåt en novis men när ni säger att ni inte kör med cirkulationspumpen är det den till vvcn ni menar då eller den mellan pannan och varmvattenberedaren? eller Den som är till elementen?
För när jag har den till elementen avstängd så förbrukar likafan min CTC total med en px21 från dec 05 ca 15-20kilo för att värma vatten till 3pers nog för att en del rör i pannrummet bör isoleras men ändå...Jag är ju ljusår ifrån er andra... hmms...
Huset är ett jävligt dragit hus på 250kvm uppvärmt (då pannrummet står i ett eget uthus med källare som gör att det blir massa onödig uppvärmning) dessa 250kvm drog ca en 50kilo per dygn vet inte hur mycket försvinner i kulvertarna mellan uthuset och stora huset och stora huset och garaget som ingår i de där 250kvm. Men i vilket fall så borde väl jag inte ligga på en 20kg nu? Kan dragbegränsaren vara inställd helt åt fanders?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är circ. pumpen till elementen, eftersom man ändå inte har elementen på så är det ju ingen större mening att ha circ. pumpen på.

Tyvärr så stänger de flesta shuntventiler inte till 100%, i mitt fall så har jag en manuell ventil efter shuntventilen som jag stänger på sommaren för att helt stänga vattnet ut till elementen (kör circ. pumpen en gång i månaden så att det inte växer mossa på den).

Jag förbrukar ca 3-5kg om dan med en CTC262B till varmvatten nu på sommaren, 2 vuxna och 2 ungar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Hmms.

Inlägg av Barsk »

alisen skrev: För när jag har den till elementen avstängd så förbrukar likafan min CTC total med en px21 från dec 05 ca 15-20kilo för att värma vatten till 3pers nog för att en del rör i pannrummet bör isoleras men ändå...Jag är ju ljusår ifrån er andra... hmms...
Det låter mycket, det gör det.
Förbrukar själv ca 3 kg/dygn på 2 vuxna och ett barn.

Är shunten stängd, är rören till elementen kalla?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

Japps rören till elementen är kalla. Men jag testade att stänga av vvc'n igår kväll och det verkar som att det hjälpte. får spola 30sek-1min för att få varmvatten när man duschar på morgonen men det går nog inte åt så mycket extra vatten så det inte väger upp.
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Under sommaren har det gått åt ca 4 kWh/dygn för att värma varmvatten i en 100 l elberedare placerad i huset. Alternativet är att elda pellets i pannan som står i en sidobyggnad där det förra sommaren gick åt 3-4 kg pellets per dygn. Så för min del blir det betydligt billigare att värma varmvatten med el.

Per
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Under sommaren har det gått åt ca 4 kWh/dygn för att värma varmvatten i en 100 l elberedare placerad i huset. Alternativet är att elda pellets i pannan som står i en sidobyggnad där det förra sommaren gick åt 3-4 kg pellets per dygn. Så för min del blir det betydligt billigare att värma varmvatten med el.

Per
Skriv svar