Kan man fixa fläkt fel själv??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kurreburre
Prima virke

Kan man fixa fläkt fel själv??

Inlägg av kurreburre »

Ha haft min NH panna igång en vecka men fick ett fel som säger: "FEL!! fläkt kör ej!!". Är det nån som har haft liknande fel?? Kan man kolla själv hur fläkten ser ut?? Låter nästan som om den har fastnat pellets i den. Är det nån som vet om det finns nåt filter eller dyligt som täcker fläkten??

Mvh

Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nja.... jag har haft felet när jag blokerade fläkten i testsyfte.

Visst kan du kolla fläkten själv men då måste du ta av kåpan på brännaren och det är inte det enklaste, man måste ha "rätta knycket" så att säga.

Det är inget filter eller liknande som täcker den och att den låter ska du breätta för din montör (om du inte har monterat den själv), fläkten ska justeras lite i monteringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke

OK...

Inlägg av kurreburre »

Låter gott. Skall ta mig lite tid och fingra på det... Började i Söndags, men det var lixom inte riktigt läge... jag och frugan var barnfria för första gången på 6 månader så vinvanan var inte i topp :roll:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Se till att ha en liten insex-nyckel, minns inte exakt storlek.

Det som händer är att fläkten är spänd upp liiiiiite snedd och man testar att lossa/spänna 1 spruv åt gången till det slutar låta, sen är det klart. Denna snedhet kan komma av att brännaren släpper en spänning när den blir genomvarm, alltså är det en engångs-grej.

Var det inte rätt skruv återställar man till ursprungsläget o testar nästa, ± ett halvt varv är det som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke

Låter gott

Inlägg av kurreburre »

...har man köpt ett stort blått skåp förr en massa pengar blir man ju lite orolig när det slutar fungera efter en vecka :-( ... Skall skruva lite ikväll tror jag..
Skriv svar