Vilken skillnad i starten...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Vilken skillnad i starten...

Inlägg av Icecap »

Jag har nu monterat draglucka och ställd den ganska lågt.

Vilken skillnad i starten! Jag har ju en NH brännare och den är "lätt" modifierat, jag har t.ex. siktglas på toppen av fallröret och det är en helt annan start nu, tidigare utan dragluckan startade den ganska övertygande men numera är det närmast ett jävla inferno därnere ;-)

Nu är jag nyfiken på om den sparar pellets och hur mycket i så fall.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det beror naturligt vis på hur högt draget va före luckan men jag vet inte av egen erfarenhet men har sett 10-15% besparing..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har en skorsten från källare + 2 våningar med stålrör i och det verkar vara en bra drag i den så jag ska kolla extra noga i den närmsta framtiden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke

...Hur ställde du draget Icecap??

Inlägg av kurreburre »

Läste i manualen att man skulle ställa 10-15 pascal (eller vad de nu mätte draget i) hur ställde du din panna?? Nu, innan de har trimmat pannan, så står mindrag lucka på det minsta. Vad händer om man har för stort drag?? Stannar rökgaserna för kort stund och på så vis får man en lägre verkningsgrad, eller hur funkar det??
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: ...Hur ställde du draget Icecap??

Inlägg av André »

kurreburre skrev:Läste i manualen att man skulle ställa 10-15 pascal (eller vad de nu mätte draget i) hur ställde du din panna?? Nu, innan de har trimmat pannan, så står mindrag lucka på det minsta. Vad händer om man har för stort drag?? Stannar rökgaserna för kort stund och på så vis får man en lägre verkningsgrad, eller hur funkar det??
För mycket drag blir det sämre verkningsgrad men du bör ställa den inom rekomenderat värde (10-15 pa) för att uppstart/tändning ska funka bra..
Om draget blir för högt går rökgaserna för fort genom pannan så värmen hinner inte tas upp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar