Ska man använda teflontejp eller lin garn ?
I vanliga installationen föredrar jag linet, då jag aldrig haft en läckage vid fyllning, teflonen....
Men som sagt, funkar lin när det är glykol i?
Jag använder NUMERA den lite tjockare teflonen, det tunna "slabbet" som vanligen kallas gängtejp använder jag sparsamt . Den lite tjockare är miiiilsvida bättre.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Kopplingar mellan panna, tankar, kulvertrör till garaget = gängade järnrör tätade med lin, även gänganslutningen till vattnet in/ut vvberedaren som är insvetsad i ena acktanken VAR LINAD. Efter ca: 7-8 år fick jag läckage, rev bort isolering på toppen av acktank och upptäckte att linet "var borta" och det läckte vatten i gänganslutningen till vvberedaren. Förklaring? Har väl ingen vettig, men spånade i att lin är ett organiskt material och när det utsätts fär konstant hög temp. så hade det "avdunstat bort" på något sätt! Då svor jag och tänkte att jag skulle ha svetsat även dessa två ansluningar(rostfritt) och haft gänganslutningarna utanför isolering. Det slutade med att jag tog den lite tjockare teflongängtejpen. Får se hur länge det går nu, men jag tror att det håller längre än linet i dom temperaturerna. Annars får jag väl svetsa nästa gång!
Tjockt teflon är alltså bättre än lin, typiskt när jag just har gjort om några kopplingar för jag trodde att jag hade slarvat med linet.
Det fuktar lite på en del lintätade gängningar i solfångarsystemet, i mitt övriga system (värmesystemet med lägre tryck och temp) har jag inte sett några läckor alls.
Var köper man det tjockare teflonet?? Lika bra att ha lite hemma ifall man skulle få för sig att göra om...... Eller skall man göra rent gängorna och använda "flytande" gängtätning eller kanske t.o.m. limma ihop gängerna??
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850 skrev:Hos mig användes det klämringskopplingar.
Uppe på taket har jag också klämringskopplingar, men nere i pannrummet finns det några lintätade gängor. Bl.a. kring exp. kärlet och säkerhetsventilen mm mm.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Alla välsorterade firmor som säljer VVS grejer har olika storlekar på gängtejpen.
Men jag är osäker på var man som privatperson kan köpa det , kan man handla som privatperson på lundgrens ?, dom har det har jag för mig.
Köpte mina hos Axflow genom jobbet.
"Beldam crossley, Crosslite 3313" heter den jag använder.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.