Inställning av pelletsbrännare...

Skriv svar
blackadder
Gallringsobjekt

Inställning av pelletsbrännare...

Inlägg av blackadder »

Är det någon som vet hur man ställer in en pelletsbrännare vid nyinstallation?

Vad för instrument behöver man och var får man tag på det?

Jag vet att man kan fråga den lokala VVS-teknikern men jag har inte köpt brännaren av han och dessutom är det nog större chans att bli träffad av blixten än att han kommer när han har sagt.......:)
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är rätt så dyra prylar, det är främst rökgasanalys som man gör, övrigt kan man ha bra koll på själv.

Tyvärr så lönar det sig inte att köpa rökgasanalysinstrument på grund av den stora kostnaden så antingen får du betala någon som har instrument för att justera brännaren eller göra det efter bästa förmåga.

Många brännare är lätta att ställa in, om du har vettig rökgastemperatur, gul och fin låga, ljusbrun (kan skilja) aska på väggarna i pannan och rimligt lite aska i pannan och inte någon nämvärd rök i skorstenen så ligger du nog rätt nära sanningen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:
Många brännare är lätta att ställa in, om du har vettig rökgastemperatur, gul och fin låga, ljusbrun (kan skilja) aska på väggarna i pannan och rimligt lite aska i pannan och inte någon nämvärd rök i skorstenen så ligger du nog rätt nära sanningen.
Problemet med att man justerar efter låga o rök är att det gärna blir för mycket syre överskott med dålig verkningsgrad.. Men om man kör med låg co2 så blir det inte mycket sot i pannan iaf.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

nä, det kanske inte lönar sig att skaffa ett eget om man bara ska ställa in sin egen, men det blir ju fler och fler som börjar elda med pellets......
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag är fortfarande tveksam till nyttan med det, plötsligt får man en annan kvalitet på pelletsen och då duger inte de gamla inställningarna i alla fall så då måste brännaren justeras igen, och även om man köper sina pellets på samma ställe varje gång så kan det mycket väl skilja sig mellan två pallar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Jag är fortfarande tveksam till nyttan med det, plötsligt får man en annan kvalitet på pelletsen och då duger inte de gamla inställningarna i alla fall så då måste brännaren justeras igen, och även om man köper sina pellets på samma ställe varje gång så kan det mycket väl skilja sig mellan två pallar.
Enligt bioenergi norr så är det kallpressad spån (torrspån) som det blir skillnad mellan leveranserna då det blir väldigt ojämn kvalite..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

micke_932 skrev:Jag är fortfarande tveksam till nyttan med det, plötsligt får man en annan kvalitet på pelletsen och då duger inte de gamla inställningarna i alla fall så då måste brännaren justeras igen, och även om man köper sina pellets på samma ställe varje gång så kan det mycket väl skilja sig mellan två pallar.
Jag kanske fattar trögt, men är det inte en fördel att ha ett eget instrument om kvalite´n på pelletsen ändras mellan gångerna?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Klart att det är en fördel !
Men instrumentet kostar ca 10 000 kr med moms och måste dessutom kalibreras var 12:e till 18:e månad. (kostnad ca 1000 - 1500kr)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
blackadder
Gallringsobjekt

Inlägg av blackadder »

Jaha, det var ingen liten kostnad heller.

Trodde det låg någonstans melan 2-3000

tackar i alla fall
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Hej André om jag inte misstar mig så justerar du med en orsataparat/epd-låda/fyrite osv.
Var köper du dina vätskor och vad kostar de.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:Hej André om jag inte misstar mig så justerar du med en orsataparat/epd-låda/fyrite osv.
Var köper du dina vätskor och vad kostar de.
Här http://www.comfort-control.se/index.html
Vätskan kostar ca 120:-
Skriv svar