Ingen bygganmälan

johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Det känns som det där med bygganmälan är ännu ett sätt att mjölka kossan. Visst håller jag med om att när man monterar in en kamin eller annan förbränningsutrustning i ett hus som tidigare saknat sådan uppvärmning ska anmäla detta och göra rätt för sig. Men när man pga av exempelvis slitage eller ålder byter ut sin gammla törstiga oljepanna mot en ny miljövänlig pelletspanna som ska stå på samma plats och ryka ur samma skorsten ska behöva anmäla detta och dessutom betala för det till komunen tycker jag verkar knasigt. Sotaren gör ju dessutom en installationsbesiktning som bevisar att utrustningen är säker. Vad är det man betalar för? Kanske blir det bygganmälan när man byter till en miljövänligare diskmaskin nästa gång?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Martin
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 25 aug, 2005 07:52
Ort: Södermanland

Inlägg av Martin »

Bygganmällan ska görasvid ändrat bränsleslag. Det är inte sotaren som bestämmer om en installationsbesiktning ska göras. Det gör kommunen efter att du lämnat in en bygganmällan. Jag hade gjort en installationsbesiktning ca 1 år innan pga renoverad skorsten och tyckte inte jag behövde göra en ny installationsbesiktning. Det tyckte sotaren som först inte ville ändra sotningsintevallerna om han inte fick göra en kontroll, alltså ta betalt. Efter kontakt med kommunen fick jag lov att ta mitt sysem i drift utan kontroll.
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Skriv svar