Isolering kring kulvertrör - nytt försök, förra försvann
Isolering kring kulvertrör - nytt försök, förra försvann
Hej!
Jag ska lägga ca 20 meter kulvert mellan huset och solfångarna.
Jag tänkte isolera runt kulvertrören. Vad för markisolering är bäst att
ta under och över rören? av frigolittypen eller pressad stenull.
Andra gången jag skriver detta, Jag fick e-post om att någon hade svarat
på detta ämne men när jag skulle titta så var hela ämnet borta.
Sä jag vore väldigt tacksam om den som svarat vill göra det igen.
Mvh Per
Jag ska lägga ca 20 meter kulvert mellan huset och solfångarna.
Jag tänkte isolera runt kulvertrören. Vad för markisolering är bäst att
ta under och över rören? av frigolittypen eller pressad stenull.
Andra gången jag skriver detta, Jag fick e-post om att någon hade svarat
på detta ämne men när jag skulle titta så var hela ämnet borta.
Sä jag vore väldigt tacksam om den som svarat vill göra det igen.
Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Hade tydligen sparat det jag skrev med Ctrl c
--------------------
Så vitt jag vet så är det mest en smaksak
Ull markskivorna ska ju vara bra , men om jag skulle lägga skulle jag nog ha valt frigolit.
Inbillar mig att det skulle vara bättre för att den inte släpper igenom vatten (tätskikt) som i sin tur kan transportera bort ev värme. (fast det är mest en teori från min sida.
Ullskivorna ska väl inte heller ta åt sig, men ull är ju trots allt ull, eller?
rätta mig gärna den som vet EXAKT !!
--------------------
Så vitt jag vet så är det mest en smaksak
Ull markskivorna ska ju vara bra , men om jag skulle lägga skulle jag nog ha valt frigolit.
Inbillar mig att det skulle vara bättre för att den inte släpper igenom vatten (tätskikt) som i sin tur kan transportera bort ev värme. (fast det är mest en teori från min sida.
Ullskivorna ska väl inte heller ta åt sig, men ull är ju trots allt ull, eller?
rätta mig gärna den som vet EXAKT !!
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Det är kulvertrör av järn med innerdiam ca 21 mm och ca 30 mm
isolering utanpå så kulvertröret är ca 80 mm totalt utvändigt.
Det är 1 st rör i (ej dubbelrör).
Det är ju inte så mycket isolering ikring så då vill jag ha lite extra runt
rören.
Mvh Per
isolering utanpå så kulvertröret är ca 80 mm totalt utvändigt.
Det är 1 st rör i (ej dubbelrör).
Det är ju inte så mycket isolering ikring så då vill jag ha lite extra runt
rören.
Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Frigolit binder vatten och är ej diffusionstät (släpper igenom vattenånga) Ett exempel är flytbryggor med frigolitblock. Dom har bundit vatten under sommaren i sjön. Som isolering i mark går det väl bra, det är ju inte "sjöblött"
så det stämmer väldigt bra det BG skriver, det avleder vatten och håller torrt. Frigolit har en ganska "öppen ytstruktur" så jag är övertygad om att den billigaste versionen av styrofoam, jackofoam m.m. som har en tätare ytstruktur fungerar bättre som "vattenavledare". Det går att se sådana uppgifter under resp. tillverkares sida. Hur ska du ha det under kulverten då? Vattenansamling vid nederbörd? Ska du inte lägga en singelbädd med dränering under? Se gärna mitt ämne under Sol/kombipaket så ser du hur jag har gjort, fast jag hade bara ca 7m. mot dina 20m. Det är ju även en prisfråga i allra högsta grad. Jag kom över 160m2 70mm.beg. styrofoam i början på 90 talet, räckte till 50m2. garplatta m.m. Annars hade det nog blivit annat isolermaterial runt min kulvert!

Jag ska ha lite sand eller singel under rören, backen lutar hela vägen från
huset till boden som kulverten ska in i. Jag tänkte lägga markisolering
över - under och en remsa på var sida om rören.
Köpte markisolering som heter s80 70 mm tjock, verkar vara vit frigolit
men möjligen lite hårdare.
Mvh Per
huset till boden som kulverten ska in i. Jag tänkte lägga markisolering
över - under och en remsa på var sida om rören.
Köpte markisolering som heter s80 70 mm tjock, verkar vara vit frigolit
men möjligen lite hårdare.
Mvh Per
vilken tur att jag inte var ute och cyckladeleifa.k skrev:Frigolit binder vatten och är ej diffusionstät (släpper igenom vattenånga) Ett exempel är flytbryggor med frigolitblock. Dom har bundit vatten under sommaren i sjön. Som isolering i mark går det väl bra, det är ju inte "sjöblött"så det stämmer väldigt bra det BG skriver, det avleder vatten och håller torrt. Frigolit har en ganska "öppen ytstruktur"

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ja, då var kulverten nergrävd med isolering ikring och passade även på
att lägga ner en plastslang för kabeln till solfångartempgivaren och ifall
man kommer på att man ska dra någon mer kabel senare.
Mvh Per
att lägga ner en plastslang för kabeln till solfångartempgivaren och ifall
man kommer på att man ska dra någon mer kabel senare.
Mvh Per
Köpte 42m2 jackofoam 70mm:ers spontat att ha under poolen. Räkningen kom idag... 6 laxar, skulle kanske bidat min tid... näevars det är inte hela sanningen! Det beror på precis på vad man ska ha grejjorna till, som i mitt fall så är det ju bra att isoleringen inte trycks ihop av långvarig kompression som det heter, (men lite svider det i "skinnet")