Vet ni vilka pannor som har liten vattenvolym, anpassade för att mer optimalt köra mot en extern ack-tank (t ex i kombination med sol) istället för att ha intern varmvattenberedning?
Jag känner bara till Ecotec Econom, Thermia Bionet, Baxi Multiheat och de svindyra österrikiska pannorna. Ja, och så BioSol-pannan förstås, där kommer allt i ett paket. Finns det några fler?
Ecotec-pannan är den enda som uppfyller mina krav på bekvämt underhåll utan att vara för dyr. Det skulle vara trevligt att ha någon mer att välja på.
Pannor med liten vattenvolym?
-
- Prima virke
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Eller http://www.lantbruksnet.se/combiheat/oljepellets.htm men den klarar bara framåtbrinnande brännare..toysoldier skrev:Tellus F-serien
Men då du eftersträvar en panna med lite underhåll/rengöring så vet jag inte om dessa uppfyller dina krav..

Men annars kan du ta igentligen vilken panna som helst i koppla in en bivalent shunt (4-vägs) som kopplas så den tar från pannan i första hand sen från acktanken.. Tempgivaren till brännaren sätts på acktanken så då startar den inte om solen ger tillräckligt o annars tömms pannan snabbt innan de börjar tas från acktanken/soltanken iaf då värme behövs..
Om pannan har vv-slinga/vvx så använd den som förvärmning innan tankens slingor gärna med blandningsventil efter pannan o mellan acktankens slingor.. Då tas det bara från pannans slinga först o räcker inte de så tar den från slingan i botten på tanken o sist från toppen på tanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag blir tokig på alla tekniska detaljer att sätta sig in i vid en installation! Man måste nästan vara installatör själv för att kunna värdera olika offerter...André skrev:Men annars kan du ta igentligen vilken panna som helst i koppla in en bivalent shunt (4-vägs) som kopplas så den tar från pannan i första hand sen från acktanken.. Tempgivaren till brännaren sätts på acktanken så då startar den inte om solen ger tillräckligt o annars tömms pannan snabbt innan de börjar tas från acktanken/soltanken iaf då värme behövs..
...men är det ändå inte så att det trots allt skapas lite onödiga förluster vid en större vattenvolym, även då det används en bivalent shunt? Dessutom verkar det vara en mer komplicerad och känslig konstruktion än en vanlig acktanks-koppling, men där kanske jag har fel. Keep it simple, är ett uttryck jag gillar. Förutsatt att den hållningen inte leder till allvarliga kompromisser funktionsmässigt.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Visst blir det lite mer förluster med en panna med större vattenvolym o bivalentshunt men inte så mycket.. Beror förstås på vilken panna oxå..
Jag vet inte hur väl isolerad en tellus är t.ex om man jämför med en modern pelletspanna för det är ju strålmingsförluster även under eldningen..
Nja direkt så mycket mer komplicerad/känslig är inte ett system med bivalentshunt än en vanlig..
Kopplingen mellan panna o acktank (laddkoppling) är lika vilken shunt du än använder o en shunt med styrning måste du ändå ha..
Så det som skiljer är att shunten har 2 inlopp (1 till acken o 1 till pannan) så det krävs ett rör extra mellan shunten o pannan.. Inlopp 1 till shunten kopplas till pannan o 2 till acktranken..
Sen kopplas returen från radiatorerna in på röret mellan tankbotten o laddomaten.. Laddomaten måste va en med självcirkulation (t.ex laddomat 21) så att returen går via laddomaten till pannan när den är varm o de shuntas därifrån.. Sen går bara vattnet andra hållet till acktanksbotten när det börjar shuntas ut från acktanken (då pannan är kall) som de gör med en vanlig shunt..
Jag vet inte hur väl isolerad en tellus är t.ex om man jämför med en modern pelletspanna för det är ju strålmingsförluster även under eldningen..
Nja direkt så mycket mer komplicerad/känslig är inte ett system med bivalentshunt än en vanlig..
Kopplingen mellan panna o acktank (laddkoppling) är lika vilken shunt du än använder o en shunt med styrning måste du ändå ha..
Så det som skiljer är att shunten har 2 inlopp (1 till acken o 1 till pannan) så det krävs ett rör extra mellan shunten o pannan.. Inlopp 1 till shunten kopplas till pannan o 2 till acktranken..
Sen kopplas returen från radiatorerna in på röret mellan tankbotten o laddomaten.. Laddomaten måste va en med självcirkulation (t.ex laddomat 21) så att returen går via laddomaten till pannan när den är varm o de shuntas därifrån.. Sen går bara vattnet andra hållet till acktanksbotten när det börjar shuntas ut från acktanken (då pannan är kall) som de gör med en vanlig shunt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nu är jag kanske ute på svag is men...Jag vet inte hur väl isolerad en tellus är t.ex om man jämför med en modern pelletspanna för det är ju strålmingsförluster även under eldningen..
Strålningsförlusterna är väl ändå inte det stora problemet utan försluterna genom skorstenen, strålningsförlusterna värmer ju ändå huset (inte fullt så positivt på sommaren).
Det viktigaste är väl ändå att vattenslingan och framledningsshunten sitter i acktanken. Och om man då kör sol på sommaren spelar det ju då ingen roll vilken panna du har eftersom den inte används.
Dessutom kan man byta ut pannan mot det som är kostnadseffektivt just nu utan att det påverkar resten av systemet (tex. el/bergvärme/vindkraft/gas/uran

Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så sant så..Lager skrev:Nu är jag kanske ute på svag is men...Jag vet inte hur väl isolerad en tellus är t.ex om man jämför med en modern pelletspanna för det är ju strålmingsförluster även under eldningen..
Strålningsförlusterna är väl ändå inte det stora problemet utan försluterna genom skorstenen, strålningsförlusterna värmer ju ändå huset (inte fullt så positivt på sommaren).
Det viktigaste är väl ändå att vattenslingan och framledningsshunten sitter i acktanken. Och om man då kör sol på sommaren spelar det ju då ingen roll vilken panna du har eftersom den inte används.