pelletsförråd - minsta rasvinkel och kanske delvis nedgrävt?
pelletsförråd - minsta rasvinkel och kanske delvis nedgrävt?
Har ett utrymme under entretrappan av murade väggar som är totalt ca 7,7 kubik. Detta tänker jag ev bygga förråd i. Med lite väggar och distanreglar (trallplank) gåt det bort ca en kubik. Därför vill jag naturligtvis förlora så lite som möjligt med vinkeln. (vill inte skotta i onödan om det kan hjälpas). Jag kan inte någonstans hitta vad som kan vara en lämplig vinkel. Överallt i alla seriösa beskrivnigar pratar man om 45-50 grader vilket ju måste vara vansinne, eller okunskap. Tänker använda sk båtplywood dvs ganska blank samt ev plåtklä botten om det är motiverat. Någon som har erfarenhet? skruven sänks naturligtvis ned i ränna under botten dvs varje liten pellet som kommer i närheten av en skruvöppning måste trilla dit. Det verkar som man alltid utgår från pelletsens egen rasvinkel i alla tips. Jag gissar, men vill gärna ha bekräftat på något vis, att 20-25 grader måste räcka, kanske mindre. Visst måste det även bli högar mellan intagen i liggande skruv som borde kunna undvikas? Eller är det faktiskt dessa som ställer till problem? Eller är jag helt ute och cyklar?!
Rummet ovan har jordgolv och en tanke är att gräva ned matarskruven 50cm och gjuta en vinklad botten av vattentät cement som sedan kläs med skivor. inbyggd dräneringsslang. Har någon testat?
Det är ju alltid trevligt om någon gjort misstagen innan mig...
Rummet ovan har jordgolv och en tanke är att gräva ned matarskruven 50cm och gjuta en vinklad botten av vattentät cement som sedan kläs med skivor. inbyggd dräneringsslang. Har någon testat?
Det är ju alltid trevligt om någon gjort misstagen innan mig...
Biomatic 20+, Thermias shuntstyrning
Lutningsvinkel
Tjena förådsbyggare.
Jag har lite erfarenhet som jag kan delge.
Jag har byggt två 70 cm smala förråd med 22graders lutning i botten som går ihop i ett hörn i garaget. Det rymmer 1,5ton. I golvet i hörnet har jag ett 1m långt 20cm diam. rör som släpper ner pelletsen i pannrummet. Röret lutar 45grader. I pannrummet har jag ett förråd på ca 10liter ända uppe vid taket som skruven sitter i och förser pannan 3 meter bort med pellets. Skruven sitter alltså uppe i taket.
-Men åter till förrådet i garaget. Jag kom fram till 22graders lutning genom att luta en spånskiva med pellets på och såg när det började glida och rulla. Men se där lurade jag mig ordentligt
I verkligheten rasar pelletsen uppe ifrån och ner mot mitt hål och det är det som är rasvinklen... Och det är 45grader för någerlunda ren pellets, är det mycket spån i pelletsen så blir rasvinkeln ännu brantare
-Så ska jag tömma mitt förråd så är det skotta som gäller
Men jag har förenklat det lite med en båtvinch ifrån biltema och en plog som jag byggt i trä. Så, är det självtömmande du är ute efer så är det 45-50grader som gäller! Men min rekomendation skulle vara att bygga en hissbar botten på förrådet. Tänk då på att pelletsen är skittung....
-Lycka till / Thomas J
Jag har lite erfarenhet som jag kan delge.
Jag har byggt två 70 cm smala förråd med 22graders lutning i botten som går ihop i ett hörn i garaget. Det rymmer 1,5ton. I golvet i hörnet har jag ett 1m långt 20cm diam. rör som släpper ner pelletsen i pannrummet. Röret lutar 45grader. I pannrummet har jag ett förråd på ca 10liter ända uppe vid taket som skruven sitter i och förser pannan 3 meter bort med pellets. Skruven sitter alltså uppe i taket.
-Men åter till förrådet i garaget. Jag kom fram till 22graders lutning genom att luta en spånskiva med pellets på och såg när det började glida och rulla. Men se där lurade jag mig ordentligt

-Så ska jag tömma mitt förråd så är det skotta som gäller

Men jag har förenklat det lite med en båtvinch ifrån biltema och en plog som jag byggt i trä. Så, är det självtömmande du är ute efer så är det 45-50grader som gäller! Men min rekomendation skulle vara att bygga en hissbar botten på förrådet. Tänk då på att pelletsen är skittung....
-Lycka till / Thomas J
Janfire flexA i en NIBE City VX OE panna.
rasvinkel
Hmm, andå inte övertygad. Hade tänkt kolla vinkeln som du genom att hälla pellets på en skiva men det behöver jag ju inte nu. Tackar!
Det mest intressanta torde vara hur det ser ut där nedersta pelletsen ligger, dvs innan den trillar i hålet för matarskruven. Är det ett "stup" direkt där skivan slutar? För i så fall kan jag fortfarande inte fatta hur pelletsen längst ner liksom skulle hänga fast i pelletsen ovan men så kanske det är. Jag gissar att bara någon millimeters list eller eller förhöjning vid "stupet" nog skulle skapa pelletsens egen rasvinkel dvs 45-50 grader, eller för den delen att skruven inte ligger under slutet på skivan förstås.
Det mest intressanta torde vara hur det ser ut där nedersta pelletsen ligger, dvs innan den trillar i hålet för matarskruven. Är det ett "stup" direkt där skivan slutar? För i så fall kan jag fortfarande inte fatta hur pelletsen längst ner liksom skulle hänga fast i pelletsen ovan men så kanske det är. Jag gissar att bara någon millimeters list eller eller förhöjning vid "stupet" nog skulle skapa pelletsens egen rasvinkel dvs 45-50 grader, eller för den delen att skruven inte ligger under slutet på skivan förstås.
rasvinkel
Hmm, andå inte övertygad. Hade tänkt kolla vinkeln som du genom att hälla pellets på en skiva men det behöver jag ju inte nu. Tackar!
Ecotec rekommenderar endast ett intag i låda i botten
Min lev som installerar både Thermia och Ecotec avråder från liggande skruv i botten med flera öppningar. Thermia har tydligen även tillstått att denna lösning har gett många problem även om det kan ha gått ett år eller två. Ecotec rekommederar en 400x400 mm låda i botten med skruv nedstucken som i ett veckoförråd. (har ett dok om detta) 4 lutande väggar med 55 grader lutning för att få 45 grader i skarvarna mellan skivorna. Men jag lutar ändå åt 30 graders lutning. Har jag fel får jag ju ändå en rasvinkel på 45 grader och får lätt ner resten med nåt krafsredskap medan jag väntar på bulkbilen... Det stjäl lite plats med fyra väggar men jag har ingen lust att meka liggande skruv som så många beskriver...
Re: Ecotec rekommenderar endast ett intag i låda i botten
[Min lev som installerar både Thermia och Ecotec avråder från liggande skruv i botten med flera öppningar. Thermia har tydligen även tillstått att denna lösning har gett många problem även om det kan ha gått ett år eller två. "]
Hej, har tänkt mig ett Mafa succe förråd med liggande skruv. Behöver mata ca 8,5 m för att kunna nå brännaren.Matningen är tänkt att komma in under taket i pannrummet. Någon som har erf. av liknande system?
vad är det för problem som kan uppstå enl. Thermia o. Ecotec?
Spån eller igensatt skruv? Har någon med Mfa succe förråd stött på dessa problem?
Hambo (nybörjare på pellets)
Hej, har tänkt mig ett Mafa succe förråd med liggande skruv. Behöver mata ca 8,5 m för att kunna nå brännaren.Matningen är tänkt att komma in under taket i pannrummet. Någon som har erf. av liknande system?
vad är det för problem som kan uppstå enl. Thermia o. Ecotec?
Spån eller igensatt skruv? Har någon med Mfa succe förråd stött på dessa problem?
Hambo (nybörjare på pellets)
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
Är det mycket fint material i pelletsen så kan rasvinkeln nå ända upp till 75 grader, egen erfarenhet.
Men varför krångla med vinklar på förrådsbotten. Gör botten plan och pelletsen fixar vinkeln själv. Man bahöver inte skotta denna "extra volym" pellets om man inte vill, man får ju inte ett mindre förråd som kräver skottning med en plan botten än med ett förråd med sluttande bottenytor.
Utan man får snarare ett bra förråd med "rätt" rasvinkel (fixat av pelletsen själv) och en reservvolym med pellets som man kan ta till den dagen man behöver pga olika omständigheter, försenad leverans eller något annat (denna reservvolym måste dock skottas). Att sedan förrådskonstruktionen blir mindre krånglig borde väl bara vara ett stort plus för det flesta eller......
Men varför krångla med vinklar på förrådsbotten. Gör botten plan och pelletsen fixar vinkeln själv. Man bahöver inte skotta denna "extra volym" pellets om man inte vill, man får ju inte ett mindre förråd som kräver skottning med en plan botten än med ett förråd med sluttande bottenytor.
Utan man får snarare ett bra förråd med "rätt" rasvinkel (fixat av pelletsen själv) och en reservvolym med pellets som man kan ta till den dagen man behöver pga olika omständigheter, försenad leverans eller något annat (denna reservvolym måste dock skottas). Att sedan förrådskonstruktionen blir mindre krånglig borde väl bara vara ett stort plus för det flesta eller......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vad är det för material ni har till att bygga era förråd med? Tar ni bara vanliga standard skivor med tarv yta, kan jag förstå att ni inte kan få pelletsen att självfalla ner till skruvöppningen. Har många bekanta med bulkförråd med standard 45 grader som alldrig har några problem (hemmabyggen). Tar ni mindre gradantal finns väl risken att ni får skotta. Meningen är väl att man inte ska behöva bry sig, det ska fungera automatiskt. Har själv två MAFA förråd och har alldrig haft problem.
Bygger man med mindre vinkel än 45 så behöver man väl inte skotta om man inte vill. Det som händer är bara att förrådet inte tömmer sig själv helt och hållet. Men varför måste man alltid köra det helt tomt??Karla1 skrev:Vad är det för material ni har till att bygga era förråd med? Tar ni bara vanliga standard skivor med tarv yta, kan jag förstå att ni inte kan få pelletsen att självfalla ner till skruvöppningen. Har många bekanta med bulkförråd med standard 45 grader som alldrig har några problem (hemmabyggen). Tar ni mindre gradantal finns väl risken att ni får skotta. Meningen är väl att man inte ska behöva bry sig, det ska fungera automatiskt. Har själv två MAFA förråd och har alldrig haft problem.
Nej gör botten plan (jag är envis) och kör som om du hade en lutande botten med rätt vinkel. Den extra pelletsen som krävs för att fixa detta (i för hållande till ett förråd med vinklad botten) kan man anse vara "reservtank" som endast behöver användas vid nödfall, t.ex vid försenad leverans om man har väntat in i det sista med beställningen.
Skulle man köra "slut" med ett förråd med plan botten, dvs aldrig skotta, så har man alltid "reservpelletsen" att ta till. Skulle man däremot göra det med ett förråd med rätt lutande botten, ja då är det slut....
Förstår fortfarande inte alla de som "måste" bygga sina förråd med lutande bottenplan???? Enda anledningen som jag ser är om man vill göra ett förråd lite större än vad skruven är lång, då kan man göra lutning på botten efter skruven slut för att den pelletsen skall "rasa" in mot skruven.
Moderator
Nja... Roli har nog rätt:
Bygg ett förråd på den yta det är plats för.
Bygg med 45° botten och du får ut all pellets, vi säger 6m³ för att ta ett tal.
Bygg samma förråd med plan botten och om pelletsen har begränsat med finfraktion och den därmed följande "automatiska" rasvinkel på 45° kommer det fortfarande att vara 6m³ som kommer ut.....
Skulle man då vara lite trög på att beställa alternativt att det är leveranstid på pelletsen kan man sedan skotta det som finns kvar i "rasvinklen" vilket betyder att man har "reservtank".
Med sluttande botten har man ingen reserv, allt rinner ut.
Enda problemet jag ser är att finfraktionsandelen vill öka tryggt o säkert i det kvarvarande "rasvinkel"pellets vilket vill ge ökad rasvinkel. Detta betyder att man bör kratta minst 1 gg innan varje fyllning, uppmärksamma "bör" och inte "måste".
Så jag skulle faktisk välja rak botten just av den anledning: reserven.
I övrigt är systemet fullautomatisk....
Bygg samma förråd med plan botten och om pelletsen har begränsat med finfraktion och den därmed följande "automatiska" rasvinkel på 45° kommer det fortfarande att vara 6m³ som kommer ut.....
Skulle man då vara lite trög på att beställa alternativt att det är leveranstid på pelletsen kan man sedan skotta det som finns kvar i "rasvinklen" vilket betyder att man har "reservtank".
Enda problemet jag ser är att finfraktionsandelen vill öka tryggt o säkert i det kvarvarande "rasvinkel"pellets vilket vill ge ökad rasvinkel. Detta betyder att man bör kratta minst 1 gg innan varje fyllning, uppmärksamma "bör" och inte "måste".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Håller med till fullo.. Det kan t.o.m gå bygga ett förråd som tar en hel årsförbrukning om man bygger med plan botten vilket då gör att man kan köpa i slutet på sommmaren då de kanske finns möjlighet till bättre pris.. Men då måsta man ju in o skotta förstås..Icecap skrev:Nja... Roli har nog rätt:
Chaffisen som va hit senast sa att dom (transportörerna) fört fram förslag på att införa mängd rabbater som dom har på foder= billigare ju mer man köper.. Även säsongs rabbater kan de tänkas bli för att få en jämnare försäljning över året för på sensommaren är det för lite körning o då det är som kallast för mycket körning..
Svårt att få ekonomi som han sa med att köpa fler bilar som sedan ska stå över sommmaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ett skäl till att jag byggde med lutande botten var att de skulle ligga där ett år eller två. Inomhus är väl detta inget problem men i en utomhustank med risk för kondens fanns det mycket att förlora om det sista tonnet blevsågspån istället för pellets. Vet inte om jag överdriver denna risk men det fick styra mitt bygge.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
[Ett skäl till att jag byggde med lutande botten var att de skulle ligga där ett år eller två. Inomhus är väl detta inget problem men i en utomhustank med risk för kondens fanns det mycket att förlora om det sista tonnet blevsågspån istället för pellets]
Exakt! Är helt med på att sluttande golv på ett sätt är onödigt. Men den pellets som ligger i botten på mitt oljefat-veckoförråd när det tar slut ser bara ut att vara spån och är nog inte så mycket att ha. Verkar naturligt att spånet trillar sig genom pelletsen till botten. Denn pellets som bygger rasvinkeln byts ju aldrig ut och jag vill inte riskera att ha dålig pellets i botten. Visst, man kan skotta lite mot slutet men känns lite som en konstruktionmiss.
Min botten kommer nog att bestå av ca 20-30 graders lutning på skivorna som mynnar i en låda 400*400*400 mitt i botten. Jag kommer envist hävda att den rasvinkeln fungerar tills jag ser att jag har fel, Nån gång i feb-mars antar jag. Återkommer då...
Denna svaga lutning stjäl ganska lite plats och ( om jag skulle ha fel och alla andra ha rätt
)man får ner den mot hålet med en lång pinne utan att ens gå in i förrådet. En skruvlåda i mitten ger ju inga rasvinklar mellan skruvhålen på liggande skruv.
Vad gäller reserv kan jag tänka mig nån enkel dingdongdörrplingplong som talar om när en viss niv nåtts, åsså en röd lampa. Alltid kul med lite elektronik...
Exakt! Är helt med på att sluttande golv på ett sätt är onödigt. Men den pellets som ligger i botten på mitt oljefat-veckoförråd när det tar slut ser bara ut att vara spån och är nog inte så mycket att ha. Verkar naturligt att spånet trillar sig genom pelletsen till botten. Denn pellets som bygger rasvinkeln byts ju aldrig ut och jag vill inte riskera att ha dålig pellets i botten. Visst, man kan skotta lite mot slutet men känns lite som en konstruktionmiss.
Min botten kommer nog att bestå av ca 20-30 graders lutning på skivorna som mynnar i en låda 400*400*400 mitt i botten. Jag kommer envist hävda att den rasvinkeln fungerar tills jag ser att jag har fel, Nån gång i feb-mars antar jag. Återkommer då...
Denna svaga lutning stjäl ganska lite plats och ( om jag skulle ha fel och alla andra ha rätt

Vad gäller reserv kan jag tänka mig nån enkel dingdongdörrplingplong som talar om när en viss niv nåtts, åsså en röd lampa. Alltid kul med lite elektronik...
Helt rätt tankesätt!Stugsittaren skrev:Ett skäl till att jag byggde med lutande botten var att de skulle ligga där ett år eller två. Inomhus är väl detta inget problem men i en utomhustank med risk för kondens fanns det mycket att förlora om det sista tonnet blevsågspån istället för pellets. Vet inte om jag överdriver denna risk men det fick styra mitt bygge.
Sedan är det väl så att man får väl hålla koll på bränslemängden. Man vet väl på ett ungefär den totala åtgången.