Temperatur på "inkommande" i vacumrörs anläggning
Temperatur på "inkommande" i vacumrörs anläggning
Hejsan,
Ni som har vacumrör igång, vilken temp har ni in i "tanken"?
Mvh/P
Ni som har vacumrör igång, vilken temp har ni in i "tanken"?
Mvh/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
Vi använde glödgade, så bockandet var per handkraft. Med tanke på att det kan bli ganska höga tryck, och pumpar på ganska fort också, är det förmodligen en god idé att inte ha skarvar mellan tak och källare (eller var tanken nu är) i onödan.
Enligt uppgift jag fick skulle det gå bra med 15 mm rör till max fyra vakuumpaneler, om vardera 24 rör. Nu har jag ett ganska högt hus, så här kanske det vore bra med 22 mm redan från och med fyra paneler.
Enligt uppgift jag fick skulle det gå bra med 15 mm rör till max fyra vakuumpaneler, om vardera 24 rör. Nu har jag ett ganska högt hus, så här kanske det vore bra med 22 mm redan från och med fyra paneler.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumstomte!
Nä, jag har inte märkt några problem med dem. Men enda sättet att se om något annat är bättre är ju att installera det också. Så nyfiken är jag inte.
Rimligtvis borde det vara så, att om mina rör var för små, skulle jag inte kunna hålla temperaturen på utgående från solfångarna konstant, även med pumpen på fullfart. Men det kan jag. Temperaturen skenar inte iväg. Därav inbillar jag mig att de är grova nog.
Rimligtvis borde det vara så, att om mina rör var för små, skulle jag inte kunna hålla temperaturen på utgående från solfångarna konstant, även med pumpen på fullfart. Men det kan jag. Temperaturen skenar inte iväg. Därav inbillar jag mig att de är grova nog.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.