Acc tankar
Acc tankar
Är det bättre att satsa på flera mindre tankar än en som är stor?
Tänkte att, när man bara behöver varmvatten så kan det vara onödigt att värma upp en hel stor tank. speciellt om det är lite halvpissigt väder. Är det någon nackdel med flera små istället för en stor.
Tänkte att, när man bara behöver varmvatten så kan det vara onödigt att värma upp en hel stor tank. speciellt om det är lite halvpissigt väder. Är det någon nackdel med flera små istället för en stor.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo men då en stor tank blivit varm så räcker vv även över nån el några mulna dagar..
Ju färre tankar ju mindre förluster..
Den ska naturligt vis va ordentligt isolerad med minst 200 mm mineralull på sidorna o 300 mm i topp men gärna mer.. T.ex hus har ju många ggr idag 260 mm i vägg o 500 mm i tak..
Ta en stor acktank med fyra utdragna slingor (2 vv o 2 sol) då blir det inte mer än 500 liter att värma i toppen.. Då det blivit varmt i toppen så laddar det via bottenslingan o till slut är hela tanken varm o det finns gott om vv...

Ju färre tankar ju mindre förluster..
Den ska naturligt vis va ordentligt isolerad med minst 200 mm mineralull på sidorna o 300 mm i topp men gärna mer.. T.ex hus har ju många ggr idag 260 mm i vägg o 500 mm i tak..

Ta en stor acktank med fyra utdragna slingor (2 vv o 2 sol) då blir det inte mer än 500 liter att värma i toppen.. Då det blivit varmt i toppen så laddar det via bottenslingan o till slut är hela tanken varm o det finns gott om vv...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Att tänka ack-tank är stort, att tänka stor tank är större.
Små tankar är sådant man tar till då det tex är svårt att komma in i trånga dörrhål etc.
En rätt tänkt stor tank med rejäl isolering ger minst förluster, både för sol och ved.
En rätt tänkt stor tank med rejäl isolering ger minst förluster, både för sol och ved.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Tack för tipsen.... mantelarean blir ju mycket större vid flera små förståss...
Jag hade tänkt mig en volym på 2-3000 liter,så en rund tank på ca 130cm i d borde väl bli lagom då.
hade funderingar på att bygga en egen fyrkantig förut, men det har jag lagt åt sidan, det blir aldeles för mycket jobb med att svetsa alla stag innuti för att den skall hålla formen.
ÄR det någon som har ett bra tips på vart man köper de bästa PRISVÄRDA acctankarna.
Rinkarbys påstår endel att det är så tunn plåt i...
dörrhålen e det inga problem med än så länge 150 cm breda.

Jag hade tänkt mig en volym på 2-3000 liter,så en rund tank på ca 130cm i d borde väl bli lagom då.
hade funderingar på att bygga en egen fyrkantig förut, men det har jag lagt åt sidan, det blir aldeles för mycket jobb med att svetsa alla stag innuti för att den skall hålla formen.
ÄR det någon som har ett bra tips på vart man köper de bästa PRISVÄRDA acctankarna.
dörrhålen e det inga problem med än så länge 150 cm breda.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG skrev:

Ja, det är ett vanligt samtalsämne bland villaägare, hur deras tankar från Rinkaby rör brustit! Det finns speciella stödgrupper för de drabbade se www.det-var-battre-forr.org
Akta dig även för oblyad bensin, freonfria kylskåp, 3G telefoner. Se till att köpa en burk STP att hälla i motoroljan nästa gång du är på macken. Alla de sorterade fraktionerna från förpackningsåtervinningen hamnar på samma ställe, det VET jag för jag har en kompis som har en svåger som...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Husqvarna http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/ har rätt bra kurs o du kan beställa den som du vill ha den..BG skrev:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Husqvarnas tankar testas till 1,5 bar men är i övrigt mycket prisvärda. Så om du inte tänker köra ett slutet trycksatt system (med högre tryck än 1.5 bar) så bör det vara lungt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ok mitt system ligger på 0,8 kg ungefär så då ska det väl vara lugnt.Wodda skrev:Husqvarnas tankar testas till 1,5 bar men är i övrigt mycket prisvärda. Så om du inte tänker köra ett slutet trycksatt system (med högre tryck än 1.5 bar) så bör det vara lungt.
dina 3 på 750 .... funkar det bra... menar 3 accar...
Jag har inte bestämt mig ännu... har funderat på tre 750 eller två 1500...
en på 2500 är kanske lite groteskt..... eller????

är det någon som vet något om husquarnas fyrkantiga tankar... det skulle vara himla bekvämt att issolera en sådan ordentligt... Meeeen kantigt är ju lika med mycket stag som håller ihop innuti....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då du kör 0,8 bar så är det lungt..BG skrev:
Ok mitt system ligger på 0,8 kg ungefär så då ska det väl vara lugnt.
dina 3 på 750 .... funkar det bra... menar 3 accar...
Jag har inte bestämt mig ännu... har funderat på tre 750 eller två 1500...
en på 2500 är kanske lite groteskt..... eller????![]()
är det någon som vet något om husquarnas fyrkantiga tankar....

Då du får in en tank med diametern 150 cm så ta en 2500 liters o ta en rund tank.. Dom är bättre med tanke på skicktningen då det lätt blir kallras i hörnen på en fyrkantig..
Oki...
Kallras i hörnen.... det hade jag ingen aning om
har beställt informationsblad från huquarna tank....
Det finns ju även andra frågetecken....
interna eller externa solslingor......
Där går tydligen åsikterna isär på detta forum.... några för externa och några för interna....
Jag har iallafall förstått så mycket att om man har slingor i tanken så ska man ha dem i minst två olika nivåer....
Såååå när man ska skaffa.... VAD väljer man

Kallras i hörnen.... det hade jag ingen aning om
har beställt informationsblad från huquarna tank....
Det finns ju även andra frågetecken....
interna eller externa solslingor......

Där går tydligen åsikterna isär på detta forum.... några för externa och några för interna....
Jag har iallafall förstått så mycket att om man har slingor i tanken så ska man ha dem i minst två olika nivåer....
Såååå när man ska skaffa.... VAD väljer man

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Har man väl förstått det där med olika nivåer och skiktning, så blir valet mer en prisfråga.BG skrev:
interna eller externa solslingor......![]()
![]()
![]()
![]()
Såååå när man ska skaffa.... VAD väljer man![]()
![]()
Hälsningar från en resonabel förespråkare för extern växlare.
Ja man kan läsa mycket på detta forum utan att få veta vad som är bäst. Vad du än väljer så se till att du kommer ha tillräcklig kapacitet att vrida ur värmen som kommer från dina paneler. en del som jag sett på nätet får en stigande spiral av värme tills det kokar pga av att dom har för korta slingor eller för liten växlare. Mycket har väl att göra med att slingorna sitter i botten och att stigningen av varmt vatten i tanken inte går speciellt fort så det varma vattnet blir så att säga stående innan det lägger sig högst upp.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
ok. hur långa slingor ska man ha om man har dem i tanken??
Alt hur stor ext värmeväxlare ska man ha..... Jag har 13 kvm solpanel
Läste lite i en bok ... fick uppfattningen att man skulle ha storleken 0,4 av solpanelens yta i värmeväxlaren... kan det vara en bra tumregel

Alt hur stor ext värmeväxlare ska man ha..... Jag har 13 kvm solpanel
Läste lite i en bok ... fick uppfattningen att man skulle ha storleken 0,4 av solpanelens yta i värmeväxlaren... kan det vara en bra tumregel

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova