Om du påstår att privatpersoner har sämre betalningsmoral än företag så är det rena dumheterna, alla är i stort sett lika usla.Sen är det ju så att 10% av alla privatkunder ger fan i att betala...
Ockerpriser vid nyinstallation
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Bra talatmicke_932 skrev:Om du påstår att privatpersoner har sämre betalningsmoral än företag så är det rena dumheterna, alla är i stort sett lika usla.Sen är det ju så att 10% av alla privatkunder ger fan i att betala...

Tycker att det så här långt inte framkommit ett enda vettigt argument i denna tråd som som kan försvara ockerpriserna vid nyinstallation.

först... du måste väl ändå hålla med om att 20000:- för en dags ,som du uttrycker det, rutinarbete är lite fett.
Det finns en sak i detta, det excisterar diverse firmor som lämnar fasta pris på det mesta till sina kunder, och som gör detta med "vi kör en standardlösning" i sinnet.
Alltså missas hela projekteringen i dessa fall och kunden för OFTA en KASS lösning.
Så det du nämner om betalt för projektering är inte fy skam... en underskattad bit.
Du berör där också egenföretagandets aber, nämligen att de flesta en eller fåmans företag tar ut lön för 8 timmars arbete men arbetar upp till 14-15timmar per dygn med all administration m.m.
Den extratiden kan de flesta hantverkare inte tillgodogöra sig på något annat vis än själva tillfredställelsen att jobba "för sig själv".
Så det är på intet sätt självklart att projekteringen skall betalas av kunden till 100%......
INTE enkla saker det här.
Det finns en sak i detta, det excisterar diverse firmor som lämnar fasta pris på det mesta till sina kunder, och som gör detta med "vi kör en standardlösning" i sinnet.
Alltså missas hela projekteringen i dessa fall och kunden för OFTA en KASS lösning.
Så det du nämner om betalt för projektering är inte fy skam... en underskattad bit.
Du berör där också egenföretagandets aber, nämligen att de flesta en eller fåmans företag tar ut lön för 8 timmars arbete men arbetar upp till 14-15timmar per dygn med all administration m.m.
Den extratiden kan de flesta hantverkare inte tillgodogöra sig på något annat vis än själva tillfredställelsen att jobba "för sig själv".
Så det är på intet sätt självklart att projekteringen skall betalas av kunden till 100%......
INTE enkla saker det här.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du menar alltså på fullaste allvar att du tar 20000:- för ett pannbyte som görs på max 1 dag..Jesper@Fordson skrev:
Förövrigt så bryr jag mig inte så mycket om ni tycker att det är hutlöst med 20.000 för en installation för det finns folk saom kan vara tacksamma för ett snyggt och bra arbete som betalar utan att gnälla.

Stackars krakar som du lyckats blåsa på 20000:- för ett pannbyte..
Vad gör du som är så mycket snyggare med dina monteringar än andra att du kan motivera att ta så mycket betalt???
Är alla rör/kopplingar i 18 karats guld eller vad??

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Snacka om gnällspikar...
Som jag har sagt tidigare, är det för dyrt låt nån annan göra jobbet!
Hittar ni inte nån annan att göra jobbet så billigt som ni vill ha det gjort: Gör det själv!
Kan ni inte göra jobbet själva? Det var konstigt för det måste ju vara skitenkelt eftersom ni tycket att yrkesskicklighet inte kan finnas hos rörmokare pga deras jobb är för enkelt.
Vem som helst kan få till lite rörböjar och kopplingar så det blir hur snyggt som helst! Prova själva, det är jätte-enkelt! Men vad ni än gör, ring inte mig när det ser ut som fan och läcker, jag kan inte rörmokeri så jag lägger ut rörpuleri jobb.
Kan säga att jag är verkstadsmekare och kan få till ett hål som ligger mellan 28.000 och 28.0018 mm hur enkelt som helst, men jag har försökt att lägga ett trallgolv på en altan idag, toleranser med +- 1mm, det kan jag inte. Snickaren kan det, man brukar kalla sånt för yreksskicklighet, men det får man inte ta betalt för tydligen!
Hittar ni inte nån annan att göra jobbet så billigt som ni vill ha det gjort: Gör det själv!
Kan ni inte göra jobbet själva? Det var konstigt för det måste ju vara skitenkelt eftersom ni tycket att yrkesskicklighet inte kan finnas hos rörmokare pga deras jobb är för enkelt.
Vem som helst kan få till lite rörböjar och kopplingar så det blir hur snyggt som helst! Prova själva, det är jätte-enkelt! Men vad ni än gör, ring inte mig när det ser ut som fan och läcker, jag kan inte rörmokeri så jag lägger ut rörpuleri jobb.
Kan säga att jag är verkstadsmekare och kan få till ett hål som ligger mellan 28.000 och 28.0018 mm hur enkelt som helst, men jag har försökt att lägga ett trallgolv på en altan idag, toleranser med +- 1mm, det kan jag inte. Snickaren kan det, man brukar kalla sånt för yreksskicklighet, men det får man inte ta betalt för tydligen!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Jesper@Fordson
Jag ville ha ett bra argument ang varför dessa ockerpriser.
Kundens fel att rörmokaren lämnar ett fast pris?Är det inte rörmokaren som lämnar priset?Jag har som många andra aldrig begärt ett fast pris,men det är det enda som vi får
Så du tar bara kunder du kan blåsa?Resten hoppar du över?
Stamkunder bättre pris?Så första gången du gör ett jobb hos en ny kund tar du hutlöst betalt,nästa gång har du sänkt priset skojar du?
Om folk inte har råd att betala?Säger sig självt att du inte gör ett jobb till dom, du lär ju inte få jobbet eftersom du e för dyr
Snyggt arbete gör väl fler än du,fast dom inte tar hutlöst betalt?
Kan du inte göra ett snyggt arbete utan ocker,gick du inte tre års utbildning?
Jag ville ha ett bra argument ang varför dessa ockerpriser.
Kundens fel att rörmokaren lämnar ett fast pris?Är det inte rörmokaren som lämnar priset?Jag har som många andra aldrig begärt ett fast pris,men det är det enda som vi får

Så du tar bara kunder du kan blåsa?Resten hoppar du över?
Stamkunder bättre pris?Så första gången du gör ett jobb hos en ny kund tar du hutlöst betalt,nästa gång har du sänkt priset skojar du?
Om folk inte har råd att betala?Säger sig självt att du inte gör ett jobb till dom, du lär ju inte få jobbet eftersom du e för dyr
Snyggt arbete gör väl fler än du,fast dom inte tar hutlöst betalt?
Kan du inte göra ett snyggt arbete utan ocker,gick du inte tre års utbildning?
Senast redigerad av Hakon den tor 20 jul, 2006 22:43, redigerad totalt 1 gånger.
Varför tog du inte en snickare från början?Juggernaut skrev:Snacka om gnällspikar...

20000:- för en dags arbete av den typen sin inte kräver någon större förprojektering ?Juggernaut skrev:Snacka om gnällspikar...
Jag är med på detta med yrkesskicklighet, tar själv 750:-/timme när jag är ute på jobb men då har jag ett yrke där jag inte kan hämta hem en lägre timkostnad på materialet i samma utsträckning

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Jag har sagt att marknaden inte fungerar, och det gäller även för bilreservdelar och kylmaskindelar osv. Varje form av blokering så att privatpersoner inte kan köpa till "rätt" pris är ett tecken på en icke fungerande marknad. (Undantaget rena säkerhets aspekter, men då ska det baseras på ett licenssystem)
Bristen på konkurens gör pannor eller vad som helst onödigt dyra. På sikt riskerar man de svenska/europieska tillverkarnas överlevnad då de inte kommer att kunna konkurera med tex kinesiska firmor. För även om de producerar låg kvalitet idag så kommer de inte att göra det i morgon. Som jag tidigare sagt är inte priserna på värmeprodukter rimliga med hänsyn till teknisk nivå och material innehåll.
Ingen har ifrågasatt röris rätt till påslag på delarna, men jag och andra ifrågasätter grunden för rabatterna.
På en fungerande marknad ska ogrundande rabatter vara förbjudna som konkurens snedvridande. Och den som ger rabatten ger ska kunna redivisa att den är skälig.
Bristen på konkurens gör pannor eller vad som helst onödigt dyra. På sikt riskerar man de svenska/europieska tillverkarnas överlevnad då de inte kommer att kunna konkurera med tex kinesiska firmor. För även om de producerar låg kvalitet idag så kommer de inte att göra det i morgon. Som jag tidigare sagt är inte priserna på värmeprodukter rimliga med hänsyn till teknisk nivå och material innehåll.
Ingen har ifrågasatt röris rätt till påslag på delarna, men jag och andra ifrågasätter grunden för rabatterna.
På en fungerande marknad ska ogrundande rabatter vara förbjudna som konkurens snedvridande. Och den som ger rabatten ger ska kunna redivisa att den är skälig.