Keramikinsats
Keramikinsats
Är det någon som vet om man kan tillverka en keramikbottenplatta själv.
Vilken sorts keramik skall man ha . Jag har roster och bak-kil så det är bara bottenplattan som saknas, men det svider att lägga ut över tusen spänn på en fyrkantig keramikbit.
Janne
Vilken sorts keramik skall man ha . Jag har roster och bak-kil så det är bara bottenplattan som saknas, men det svider att lägga ut över tusen spänn på en fyrkantig keramikbit.
Janne
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
Re: Keramikinsats
Här är en adress som har de flesta värmetåliga matrial...2Hektar skrev:Är det någon som vet om man kan tillverka en keramikbottenplatta själv.
Janne
http://se.calderys-group.com/
-
- Stor entusiast!
Re: Keramikinsats
Du kan titta på Äfabs Hemsida http://www.afabinfo.com/pdf_doc/ombyggnadsteknik.PDF [edit: direktlänk fixad. /admin]2Hektar skrev:Är det någon som vet om man kan tillverka en keramikbottenplatta själv.
Janne
en pdf folder ombyggnads teknik på befintliga Villa pannor.
Logaritmen...
Så vitt jag har förstått det hela så är inte keramiken till för att lagra värme. Snarare tvärt om.2Hektar skrev:Betong ..... men accumulerar det värme lika bra som keramik så man får den väntade slutförbränningen.
Det gäller att skapa en kanal i pannan som inte är "kyld" av pannvattnet.
Och i början i den kanalen så tillsätter man ju sekundärluften som är till för att coloxiden skall kunna övergå till koldioxid med hjälp av hettan i den okylda kanalen.
Kanalen bör vara minst 35- 40 cm har jag läst för att det skall finnas en rimlig chans att för rökgaserna att blanda sig ordentligt.
jag byggde om min gamla combipanna "överförbränning" till "underförbränning"

Det går nu bara åt bråkdelen så mycket ved, men den har blivit kinkigare på inställningen av luftmängden. (För att brinna som bäst)
Tror att det beror på att jag inte har någon fläkt, dvs draget i skorstenen förändras under eldningsfasen.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova