Pasta till heatpipe?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Kasch
Entusiast!

Pasta till heatpipe?

Inlägg av Kasch »

Vilket tror ni fungerar bäst i långa loppet för att undvika försämrad kontakt med värmeväxlarna? Vad rekommenderar ni och varför? Kopparpasta, kiselpasta, silikonpasta? Något annat?
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

För värmeledning, och det är ju det man vill ha, är kiselfett bäst. Om det sen smörjer tillräckligt för att förhindra fastärgning i långa loppet, det vet jag inte. Än.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

OK. Men den verkar inte tåla mer än 170 grader medan kopparpastan klarar över 1000 grader? Ialla fall det kiselfett man smetar på CPU:er. Å andra sidan borde det väl räcka till ändå. Hittade något på Mekonomen från CRC. Produktinfon nämner bl a värmeväxlare:

Metallfri pasta

En miljövänlig, vit metallfri pasta baserad på högteknologiska keramiska fasta smörjmedel. Produkten är avsedd för att förhindra fastbränning och fastrostning orsakade av bl.a. höga temperaturer. Temperaturområde: -40 - + 1400 grader C. För att undvika metall- till metallkontakt som kan orsaka kärvning. Användningsområden: Maskiner, flänsar, skivbromsar, cylinderhuvuden, gängade delar, avgasrör, värmeväxlare, turbiner, bultar, muttrar och skruvar, tändstift, axlar, bussningar, splines och röranslutningar mm.

Artikelnr: 41-CR3050 Pris: 109:-

Tja?

EDIT: Hittade mer produktinfo om man nu vill ha det
http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8%20METFREEP.PDF
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Frågan är väl hur bra det leder värme jämfört med tex kiselfett? Kylgegga till CPUer bruker ju innehålla metall just för att det ska leda värme bättre...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Jo, men kisel är ju inte heller det en metall utan en mineral. Den borde ju ha mer likvärdiga egenskaper med de keramiska partiklar som finns i CRC-smörjan? Sett till partikelinnehållet borde väl kopparpastan utgöra den bästa värmeledaren. Att man inte använder kopparpasta i till CPU:er beror väl rimligen bara på att koppar också leder elektrisk ström väldigt bra...

Är jag kanske inne på hårklyverier nu eller är frågan intressant? Det känns ju ändå som två väsentliga egenskaper man vill ordna åt heatpipen - dels hög värmekonduktivitet, dels förhindra fastärgning även på lång sikt (om det senare nu är möjligt).
Användarens profilbild
Dan
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Dan »

Kisel och silikon är samma sak....
Mvh Dan Bengtsson, iqenergi
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nej det är det inte, med däremot heter båda silicon på engelska
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Inte ens det förresten, silicon och silicone var det ju in english...
Användarens profilbild
Dan
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Dan »

Det var det jag menade.
Kisel = silicon
Kiselfett används bl.a. mellan transistorer och kylplåt/fläns
Silikon på svenska vet väl alla vad det är? eller?
Användarens profilbild
Dan
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Dan »

Kolla silicon/ silicone samt silikon på:
http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Honda skrev:Inte ens det förresten, silicon och silicone var det ju in english...
Prexakt! Tror inte att så värst många svenskar vet det. Min favorit är i Johnny Mnemonic http://www.imdb.com/title/tt0113481/ där den svenska översättaren tror att han vill ha ut silikon ur huvet! :roll:
"If I wanted the silicon dug out of my back brain I would have gone to Mexico City! I want a full restoration; I want it all back!"
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Nu har vi provat på SP. Det skall vara rikligt med värmeledande kiselpasta som tål 300 grader för bästa värmeöverföring och därmed bästa effektivitet. Skillnaden är faktiskt riktigt stor. Att heatpipen skall ärga fast är ett sekundärt problem. Det går ju att byta glastub ändå.
Bbob
Gallringsobjekt

Inlägg av Bbob »

Nu har vi provat på SP. Det skall vara rikligt med värmeledande kiselpasta som tål 300 grader för bästa värmeöverföring och därmed bästa effektivitet. Skillnaden är faktiskt riktigt stor
d käns som bull***t . att sand skulle leda värme bättre än koppar föga troligt
Kisel har värmeledninsförmåga 148 W/(m·K) o koppar har 401 W/(m*K)
KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

beror väl på hur väl delarna passa ihop. Pastan är vad jag antar till för att ersätta luft? dvs fylla ut det glapp som uppstår i anslutningen.
Hur mycket glapp det är i ansluntingar vet förstås inte jag, men jag antar att man inte kan ha 100% passning då temperaturen påverkar materialen?
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Bbob
Gallringsobjekt

Inlägg av Bbob »

Pastan är vad jag antar till för att ersätta luft?
d stämmer, men varför ska man ta en medel som har sämre värmeledningsförmåga?
Skriv svar