Jag har idag en 1,5 plans villa på 130kvm som idag värms av en Nibe Combi VX med oljebrännare.
Jag vill byta ut detta mot en pelletsanläggning och acctank samt ev. solvärme.
Hela denna installation verkar kosta mig ca 70kkr om jag behåller min gamla panna ( en -99 för övrigt ) och stoppar i en PellX samt solenergi.
Kan det vara ett vettigt alternativ för mig att skaffa brännaren först och köra med i vinter sedan komplettera med acctank nästa år och solebergin ytterligae året efter det för att dela upp kostnaderna lite?
Sedan till lite grundfrågor:
Hur effektiv är solenergi?
Vilket väderstreck är optimalt att ha panelerna mot?
Jag har sol på taket från ca 10,30 nu på sommaren och sedan hela dagen fram till ca 18 -19,00 eller så. Duger det?
Hur gör man på vintern med snö?
Kan man köra varmvatten baklänges i panelerna för att tina av snön eller finns det eluppvärmda som kan lösa det eller är det den hederliga kvasten som man får klänga sig upp med och sopa av snön?
Tacksam för svar
Gustav
Råd och hjälp vid införskaffande av solenergi
Rekommenderar boken "solvärme i vårt hus" som kan lånas på bibblan eller köpas i bokhandel.
www.solgruppen.se ,klicka på "handbok"
Men den e dyrare där än i bokhandeln.
www.solgruppen.se ,klicka på "handbok"
Men den e dyrare där än i bokhandeln.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Optimalt väderstreck: rakt åt söder...
Men det mesta funkar. Tänk på att numera är kl 12=13!
Om du inte redan har en ack-tank kan du lugna dig med solvärmen. Sådär förskräckligt lönsamt är det inte med solvärme, men vem ifrågasätter tex lönsamheten i TV-parabol och nya finesser på mobiltelefoner?
Liten tank blir fort varm. 500 liter + överdimensionerad kollektor ger dig allt varmvatten du behöver 7-8 månader om året, t.o.m. för mycket mitt i sommaren. Då bör du klara även en mulen vecka. Räkna på vad du anser detta vara värt i pengar, så kan du uppskatta lönsamheten.
Tanken skall inte ha en simpel solslinga i botten, utan endera yttre vvx eller flera slingor på olika höjd. På så vis får du bättre effekt vår och höst och kan utnyttja "kallare" solstrålning med bättre skiktning i tanken. Hett vatten skall styras in i toppen, varmt i mitten och ljummet i botten.
På vintern lyser inte solen. Därför behöver du då inte heller skotta. I februari smälter solstrålningen bort snön.
Lycka till! En solfångare är iallafall en verklig prydnad på huset.
Men det mesta funkar. Tänk på att numera är kl 12=13!
Om du inte redan har en ack-tank kan du lugna dig med solvärmen. Sådär förskräckligt lönsamt är det inte med solvärme, men vem ifrågasätter tex lönsamheten i TV-parabol och nya finesser på mobiltelefoner?
Liten tank blir fort varm. 500 liter + överdimensionerad kollektor ger dig allt varmvatten du behöver 7-8 månader om året, t.o.m. för mycket mitt i sommaren. Då bör du klara även en mulen vecka. Räkna på vad du anser detta vara värt i pengar, så kan du uppskatta lönsamheten.
Tanken skall inte ha en simpel solslinga i botten, utan endera yttre vvx eller flera slingor på olika höjd. På så vis får du bättre effekt vår och höst och kan utnyttja "kallare" solstrålning med bättre skiktning i tanken. Hett vatten skall styras in i toppen, varmt i mitten och ljummet i botten.
På vintern lyser inte solen. Därför behöver du då inte heller skotta. I februari smälter solstrålningen bort snön.
Lycka till! En solfångare är iallafall en verklig prydnad på huset.
Senast redigerad av Anders G den ons 12 jul, 2006 17:17, redigerad totalt 1 gånger.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Jag håller med "Anders G" om att inte ta till för stor tank.
500 liter är perfekt, särskilt om du har två returställen att välja på.
Ett ovan solslingan och en i botten.
Den övre använder du största delen av året för att få så stor skiktning som möjligt så solstrålarna kan göra nytta tidig vår och sen höst.
Den nedre används mitt i smällkalla vintern om solen inte vill komma fram.
Själv gjorde jag så som du själv beskrev. Tog det i två steg. Se till att brännaren får en styrning som kan justeras för start/stopp vid önskade tempförhållanden om du väljer den varianten. En vanlig oljebrännartermostat ger för många starter.
Många starter ger större slitage och sämre verkningsgrad.
Av samma anledning tycker jag att man inte ska ha för liten vattenvolym i pannan om man kör utan acktank.
Själv upptäckte jag att en stor del av kostnaden består av att göra om rördragningen från att pannan är "hjärtat" i värmesystemet till att acktanken ska vara det. Detta lär man dock ha igen när pannan väl ska bytas nästa gång.
Om man bestämt sig för att investera i solfångare "någongång" finns det ingen vettig orsak att vänta. Om man inte kan få fram pengarna förstås.
För varje år du inte nyttjar gratisenergin från solen slänger du ut pengar och onödigt arbete med askning/service och pellethantering på sommarhalvåret i onödan.
Lycka till //Micke
500 liter är perfekt, särskilt om du har två returställen att välja på.
Ett ovan solslingan och en i botten.
Den övre använder du största delen av året för att få så stor skiktning som möjligt så solstrålarna kan göra nytta tidig vår och sen höst.
Den nedre används mitt i smällkalla vintern om solen inte vill komma fram.
Själv gjorde jag så som du själv beskrev. Tog det i två steg. Se till att brännaren får en styrning som kan justeras för start/stopp vid önskade tempförhållanden om du väljer den varianten. En vanlig oljebrännartermostat ger för många starter.
Många starter ger större slitage och sämre verkningsgrad.
Av samma anledning tycker jag att man inte ska ha för liten vattenvolym i pannan om man kör utan acktank.
Själv upptäckte jag att en stor del av kostnaden består av att göra om rördragningen från att pannan är "hjärtat" i värmesystemet till att acktanken ska vara det. Detta lär man dock ha igen när pannan väl ska bytas nästa gång.
Om man bestämt sig för att investera i solfångare "någongång" finns det ingen vettig orsak att vänta. Om man inte kan få fram pengarna förstås.
För varje år du inte nyttjar gratisenergin från solen slänger du ut pengar och onödigt arbete med askning/service och pellethantering på sommarhalvåret i onödan.
Lycka till //Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Bör väll ge avkastning över tid
Jag och min sambo är inte hemma speciellt mycket och använder rätt så lite varmvatten egentligen.
Så hela vårt behov borde täckas in av solvärmen.
Sedan är ju frågan hur mycket vi "tjänar" på det jämnfört med att elda pellets på sommaren också. Elda mot en 500 lites tank + dom 300 i pannan borde ju ge en rätt så låg pelletsförbrukning på sommaren för att inte säga minimal.
Så frågan är hur stor nyttan blir med det hela? Vad räknar man för livslängd på ett sådant här system? 20år? 10?
Så hela vårt behov borde täckas in av solvärmen.
Sedan är ju frågan hur mycket vi "tjänar" på det jämnfört med att elda pellets på sommaren också. Elda mot en 500 lites tank + dom 300 i pannan borde ju ge en rätt så låg pelletsförbrukning på sommaren för att inte säga minimal.
Så frågan är hur stor nyttan blir med det hela? Vad räknar man för livslängd på ett sådant här system? 20år? 10?
Re: Bör väll ge avkastning över tid
plana solfångar brukar man räkna med 50årBeppo skrev:Vad räknar man för livslängd på ett sådant här system? 20år? 10?
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
Boken "Solvärme i vårt hus"
Finns på www.adlibris.se för 163 kr.
Mycket läsvärd.
Lite synd att den är dubbelt så dyr från branschen.
Egentligen borde det väl vara tvärtom
Mycket läsvärd.
Lite synd att den är dubbelt så dyr från branschen.
Egentligen borde det väl vara tvärtom