värmeväxlare-blir där varmvatten så det

Syren
Frö

värmeväxlare-blir där varmvatten så det

Inlägg av Syren »

Blir det varmvatten så det räcker till med pelletsbrännare,
ctc1100 +Kmp brännare(pellx) .Pannan kyls ju ner meddetsamma
när växlaren ger varmvatten den går ner till 60 grader innan den börjar
ge värme igen räcker det eller va gör man annars?
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag har 175 liter vattenmagasin i min panna och en värmeväxlare på detta för att få varmvatten i min panna. Min brännare går igång vid 55-60 C. Det är inga problem med en dusch vid 55 grader vad jag har märkt hittills.

Skall jag tappa upp bubbelbadkare på 350 liter (fyller på med cirka 250 liter vatten) så sätter jag på brännaren cirka 15 minuter innan jag skall börja tappa vattnet. Inga problem att få 40-41 grader i bubbelbadkare. Det gäller bara att inte öppna varmvatten kranen för fullt. Växlaren fungerar bäst vid låg genomströmning.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Har samma erfarenheter som ztz, nämligen att duscha inte är något problem (vi är två vuxna som ofta duschar efter varann). Men däremot kräver ett bad lite planering. I CTC1100 finns ju en el-patron med egen termostat, jag har tänkt att nästa gång det ska badas så drar jag upp den termostaten så att elpatronen går samtidigt som brännaren. Resultatet borde väl bli att pannan kyls långsammare. Det återstår att se om det blir nån större skillnad i verkligheten...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
notti
Pannrumsnisse!

Re: värmeväxlare-blir där varmvatten så det

Inlägg av notti »

Syren skrev:Blir det varmvatten så det räcker till med pelletsbrännare,
ctc1100 +Kmp brännare(pellx) .Pannan kyls ju ner meddetsamma
när växlaren ger varmvatten den går ner till 60 grader innan den börjar
ge värme igen räcker det eller va gör man annars?
Min kompis kör med exakt lika prylar som du nämner ..en CTC1100, pellx och bulk ..har inte uppfattat att han har problem och dom är 2 vuxna och 2 tonåringar i familjen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
stepp
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av stepp »

Hur det fungerar har delvis med flödet att göra fick jag lära mig av VVS-killen som koplade in min panna. (En focus med "genomströmningsvärme" för tappvarmvattnet.)
Om man har 15 mm-rör och "öser på" kan det bli problem.
12 mm och en viss försiktighet eller någon slags flödesbegränsning i kranar var nog det mest optimala vad jag förstod. :?
Stefan Svensson, Stepp. Vänge, utanför Uppsala
EcoTec A4, Focus PE-30
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Av mina erfareheter med värmeväxlare kan jag säga att full varmvatten produktion erhålls vid 70 grader eller högre. Vid 60 grader eller lägre står man inte kvar längre än nödvändigt i duschen. Det kan jag försäkra...

Min panna har 286 liter vatten att jobba mot och värmeväxlaren rymmer ca 1,5 liter
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Det borde finns nästa alla har T-blandningsventil hos panna. Där skall man kunna justeras efter sitt önska varm, räcker med ca 55 grader för att duscha. men gäller badbubbel eller badkar. Gör som ztz att starta innan.
Ju mer ekonomiska varmvatten. Innebär ju längre varmvatten räcker.
50% varm och 50 % kall vatten = blir rätt varm när man ducha, så slipper man råkar för bränn skada.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

johansjostrand skrev:Av mina erfareheter med värmeväxlare kan jag säga att full varmvatten produktion erhålls vid 70 grader eller högre. Vid 60 grader eller lägre står man inte kvar längre än nödvändigt i duschen. Det kan jag försäkra...

Min panna har 286 liter vatten att jobba mot och värmeväxlaren rymmer ca 1,5 liter
Jag vet att det inte finns några problem att fylla ett badkar med riktigt varmt vatten med CTC1100 och Pellx ..vet att den pumpen som sitter på slingan till växlaren har tre hastigheter och som standard så går den på steg 1 ..jag har för mig att kompisen har stegat upp den till steg 2
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

notti skrev:Jag vet att det inte finns några problem att fylla ett badkar med riktigt varmt vatten med CTC1100 och Pellx ..vet att den pumpen som sitter på slingan till växlaren har tre hastigheter och som standard så går den på steg 1 ..jag har för mig att kompisen har stegat upp den till steg 2
Hmm... Så om man ökar på pumpen lite, så kanske man kan duscha varmt även om pannan bara håller 50-60 grader? Intressant! Ska testa!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

notti skrev:
johansjostrand skrev:Av mina erfareheter med värmeväxlare kan jag säga att full varmvatten produktion erhålls vid 70 grader eller högre. Vid 60 grader eller lägre står man inte kvar längre än nödvändigt i duschen. Det kan jag försäkra...

Jag vet att det inte finns några problem att fylla ett badkar med riktigt varmt vatten med CTC1100 och Pellx ..vet att den pumpen som sitter på slingan till växlaren har tre hastigheter och som standard så går den på steg 1 ..jag har för mig att kompisen har stegat upp den till steg 2
öhh, för en som inte fattar, vilken pump/slinga avses??
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Syren
Frö

Inlägg av Syren »

Jo men detta huset e på 300kvm kan inte det ha någon betydelse, men när den är på 83 grader så slår den ifrån när vi sen tappar varmvatten så hinner den ner till 60 så tänder den igen och går max femton minuter till 83 igen och slår ifrån så effekten är bra men den hinner inte med tillräckligt med varm vatten eller skall det va så? Kan inte va kalk i växlaren?
Kmp
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Syren skrev: Kan inte va kalk i växlaren?
Finns det kalk i vattnet där du bor så är en plattvärmeväxlare eller slingor i panna/acktank inte bra. De kalkar igen till slut, med försämrat varmvatten som följd.

I de lägena är det förrådsberedare man skall ha i sin panna/acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Som jag har växlare på mitt panna "STAR", och vad jag läste som Vikingbio har tillbehör panntemperatursgivare finns, fast jag har inte tillbehör ännu, har inte badkar hellre bubbel.Hade inte haft problem vid brist varmtappa.

Så brännare startar snabbare vid snabbt temperaturdropp. På så viskan man bibehålla varmvattenkomforten bättre, vid exempel att ha till badkar. Smart vikingbio. Vet inte om det finns andra märke har oxå.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Roli skrev:
Syren skrev: Kan inte va kalk i växlaren?
Finns det kalk i vattnet där du bor så är en plattvärmeväxlare eller slingor i panna/acktank inte bra. De kalkar igen till slut, med försämrat varmvatten som följd.
Rätt

Som nu har jag lite orolig för min kommunen har beslutit att gräva ny vattenledning från stad däridrån får vi färskvatten, medan här kommun ska lägg ner vattenverk, pga ålder och dyrt renovering. Fast den är prima vatten. IDIOT kommunen. Därifrån stad är mycke kalk enlig folk i krisianstadtrakten som har fått problem med att vita varor maskiner blev igenstoppad och med kläd kan syns vitfläck ibland och med kaffebrygga. HOPPLÖS säger de.
Så tro jag att här folk i kommun komma att bli :twisted: till kommunen efter att de har köpt nya vita varor och andra såsom badrum mm.
Fast folk har sagt men kommun lyssnade inte på. Eftersom de tjänstmän bor inte här inom kommunen.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

öhh, för en som inte fattar, vilken pump/slinga avses??[/quote]

Har man vvx så har man internpump på slingan mellan växlaren och pannvattnet som startar med en flödesvakt. alltså när man tappar vv startar pumpen och cirkulerar vattnet mellan pannan och vvx :roll:
kan inte förklara bättre
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Skriv svar