KMP Uno vs Ecotec Econom
KMP Uno vs Ecotec Econom
Vi har äntligen skrivit kontrakt på ett hus och skall byta ut den gamla oljepannan mot pellets + sol. De två mest tilltalande pannorna i mitt tycke verkar vara KMP Uno och Ecotec Econom.
Är det någon som är intresserad av att hjälpa mig att fundera kring för- och nackdelar med de båda pannorna?
Ecotec:
Passar utmärkt med sol
Godkända rengöringsintervaller (4-5 ggr per år?)
Väl testad och undersökt av Äfab, verifierat låga utsläpp och god verkningsgrad
Bra paket med Effecta acktank och sol
Ev möjlighet till lambdasond för anpassning till olika pelletskvalitet (finns till deras lösa brännare)
KMP:
Vet ej hur den är med sol
Utmärkta rengöringsintervaller (2 ggr per år?)
Ej genomgått något test, vad jag vet
Ingen möjlighet till lambdasond eller liknande
Prismässigt tror jag de är ganska lika...
Är det någon som är intresserad av att hjälpa mig att fundera kring för- och nackdelar med de båda pannorna?
Ecotec:
Passar utmärkt med sol
Godkända rengöringsintervaller (4-5 ggr per år?)
Väl testad och undersökt av Äfab, verifierat låga utsläpp och god verkningsgrad
Bra paket med Effecta acktank och sol
Ev möjlighet till lambdasond för anpassning till olika pelletskvalitet (finns till deras lösa brännare)
KMP:
Vet ej hur den är med sol
Utmärkta rengöringsintervaller (2 ggr per år?)
Ej genomgått något test, vad jag vet
Ingen möjlighet till lambdasond eller liknande
Prismässigt tror jag de är ganska lika...
Båda två har relativt stor tank, så det blir väl en laddomat och acktank i båda fallen. Tror därför inte att det är själva pannan som avgör hur bra det går att kombinera med solfångare. Framförallt inte om det dessutom är en Effecta-tank du tänker koppla mot UNO'n... Tror Ecotec'en är lite dyrare men det varierar i olika delar av landet. Många här verkar föredra en undermatad brännare (Ecotec) pga av dess möjlighet att mer exakt mata fram rätt portion pellets vid olika effektuttag... men då får du samtidigt strula en del med mekaniken/slitaget kring den internskruv som matar pelletsen inne i brännaren. UNO'n är övermatad och kanske inte har samma möjlighet till finmatning som en internskruv, men den har ett minimum av rörliga delar. I princip är det bara fläkten som rör sig. Det borgar för mindre underhåll. Jag utvärderade länge Thermia Bionet, CTC Ecoflex, Ecotec och UNO'n och valde till slut UNO'n pga att vi fick ett bra paketpris med skorsten, bulklager, en del extra radiatorer och att installatören gav ett bra intryck. Det sista skall inte underskattas då branschen är full av troll som försöker sko sig.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då det är bra med liten vattenvolym i pannan då du ska köra mot sol så passar economen utmärkt då den bara rymmer 55 liter vatten...
Effektas tank är mycket bra men ta med 90 mm isolering..
Visst är det en 750 literstank du tänkt ta??
Så jag lägger min röst på ecotec..

Effektas tank är mycket bra men ta med 90 mm isolering..
Visst är det en 750 literstank du tänkt ta??
Så jag lägger min röst på ecotec..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har Economen med Effecta 750BBS.
Jag tog endast 45mm isolering på min, då jag vill ha lite värmeläckage i källaren, för att skynda på ventilationen lite.
Denna kombination av panna/acctank känns fantastisk.
Pannan känns väldigt välbyggd och så.
Tanken är väldigt seriöst lödd...
Så den kan jag rekommendera.
Laddomat -21 kör jag med automatisk shunt.
Har du några specifika frågor, så kan du skicka PM till mig.
Jag svarar ärligt, då jag ej är återförsäljare
Mvh
Bamyl
Jag tog endast 45mm isolering på min, då jag vill ha lite värmeläckage i källaren, för att skynda på ventilationen lite.
Denna kombination av panna/acctank känns fantastisk.
Pannan känns väldigt välbyggd och så.
Tanken är väldigt seriöst lödd...
Så den kan jag rekommendera.
Laddomat -21 kör jag med automatisk shunt.
Har du några specifika frågor, så kan du skicka PM till mig.
Jag svarar ärligt, då jag ej är återförsäljare

Mvh
Bamyl
Min installatör tyckte inte att det var värt att välja 90 mm's isoleringen på Effecta-tanken då de extra pengarna inte betalade tillbaka sig (skiljer trots allt 2-3000) och att tanken är så bra ändå. Samtidigt säger ju de flesta tester att isoleringen är superviktig... som vanligt lite olika bud...
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Unon går att få utan inbyggd varmvattenhantering, så i det avseendet är det nog ingen större skillnad.André skrev:Då det är bra med liten vattenvolym i pannan då du ska köra mot sol så passar economen utmärkt då den bara rymmer 55 liter vatten...
Egentligen hade jag nog tänkt det, men den är för bred för att gå in genom dörrarna utan att ta ner karmarna. Vad har tankens volym för betydelse, mer än att en stor tank har större kapacitet?André skrev:Visst är det en 750 literstank du tänkt ta??
Vi har inte bestämt oss ännu, men har börjat få in offerter nu...
Värmeförlusten har med ytan att göra. En 1000L tank har mindre värmeförlust än 2 st 500L tankar då ytan är mindre. En 750L tank har lägre förlust än en 500L tank.... räknat i %.
Sen kan man prata vilken isolering osv men det är sekundärt i detta. Den perfekta form på en tank är kulformad, det ger minst yta till maximalt innehåll men bäst är ingen yta alls (=ingen förlust) fast det är ju svårt att åstakomma om man vill "spara ihop" en viss mängd energi.
Sen kan man prata vilken isolering osv men det är sekundärt i detta. Den perfekta form på en tank är kulformad, det ger minst yta till maximalt innehåll men bäst är ingen yta alls (=ingen förlust) fast det är ju svårt att åstakomma om man vill "spara ihop" en viss mängd energi.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är bara slingan som plockas bort så den har fortfarande 150 liter vatten i sej mot economens 55 liter..teg skrev:
Unon går att få utan inbyggd varmvattenhantering, så i det avseendet är det nog ingen större skillnad.
Det gör att det är mycket vatten som ska värmas/kallna varje gång tanken ska laddas.. Det går iof att motera en bivalentshunt (4-vägs) så att den tar först från pannan o sen från tanken vilket gör att pannan blir snabbt kall vintertid iaf o att du då har totalt 900 liter varmtvatten..
På sommaren bör du ha enbart elpatron som backup om solen inte vill fram för då hjälper inte bivalentshunten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dörrar har många fått ta ned å sätta upp igen för att få in tankar...
Men SÅ stor är ju inte en 750L tank ?
För den delen så tror jag inte det spelar så stor roll...., beror på hur mycket solenergi du vill ha in på höst och vår. Beror lite på energiåtgången i kåken också.
Är det ett hus som tar MYCKET energi vår/höst så förbrukar du ganska snabbt det du laddar in som förvärmning till uppvärmningen. Då kan du lika gärna ha en 500liters tank, mitt i sommaren blir troligen skillnaden minimal mellan en 500 eller en 750 litare.
Du har ju en investering i solanläggningen också, där kommer också MITT resonemang in om ovanstående med husets förbrukning. Har du ett hus som du bedömer att du kan försörja med värme BRA vår och höst (säg på en höft MAX 15000-18000kWh/år) med bra lågtempradiatorer(för att kunna tillgodogöra dig framledningstemp på sådär 35-40 grader) så kan du tillgodogöra dig mer av energin för direkt uppvärmning utan tillskott från pellets på vår/höst.
Men det där måste räknas fram från fall till fall....
Solfångarna kostar såpass mycket att det än så länge sällan är SPECIELLT stor mening med att överdimensionera mängden solfångarkvadrat på taket.
Men SÅ stor är ju inte en 750L tank ?
För den delen så tror jag inte det spelar så stor roll...., beror på hur mycket solenergi du vill ha in på höst och vår. Beror lite på energiåtgången i kåken också.
Är det ett hus som tar MYCKET energi vår/höst så förbrukar du ganska snabbt det du laddar in som förvärmning till uppvärmningen. Då kan du lika gärna ha en 500liters tank, mitt i sommaren blir troligen skillnaden minimal mellan en 500 eller en 750 litare.
Du har ju en investering i solanläggningen också, där kommer också MITT resonemang in om ovanstående med husets förbrukning. Har du ett hus som du bedömer att du kan försörja med värme BRA vår och höst (säg på en höft MAX 15000-18000kWh/år) med bra lågtempradiatorer(för att kunna tillgodogöra dig framledningstemp på sådär 35-40 grader) så kan du tillgodogöra dig mer av energin för direkt uppvärmning utan tillskott från pellets på vår/höst.
Men det där måste räknas fram från fall till fall....
Solfångarna kostar såpass mycket att det än så länge sällan är SPECIELLT stor mening med att överdimensionera mängden solfångarkvadrat på taket.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
OK. Där har vi en poäng. Fördel EcoNom i det avseendet alltså.André skrev:Det är bara slingan som plockas bort så den har fortfarande 150 liter vatten i sej mot economens 55 liter..teg skrev:Unon går att få utan inbyggd varmvattenhantering, så i det avseendet är det nog ingen större skillnad.
Det gör att det är mycket vatten som ska värmas/kallna varje gång tanken ska laddas..
750 mm bred är den. Vissa av dörrarna den skall igenom är smalare än så...snillet skrev:Men SÅ stor är ju inte en 750L tank ?
Vi får se var det slutar. Huset slukar förmodligen ganska mycket energi. Trots allt föredrar jag nog 750 liter.