Installera insatsrör själv?

Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nu har jag fått mitt första "anbud". :shock:

Det är då själva f*n att det bara tycks finnas skojarfirmor. :evil:

Jag begärde uttryckligen en offert och fick priset på telefon efter att de varit och tittat och de frågade om de skulle skicka ett papper, okej sa jag.
Igår fick jag en orderbekräftelse, det är ju själva f..... Nu måste jag sitta och skriva till dem istället för att strunta i offertens rövarpris på nära 19000 för 10 meter 110 rör.

:evil: :evil: :evil:
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Hurra! :) Skönt att det inte bara är jag som sitter här, ung och redan bitter av alla skojare som finns inom det här området (och de flesta andra som berör hantverkare)... 19 lök låter mycket även om de 5 firmor jag kollat upp i Malmö ligger på runt 16-1700 kr metern.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
MagnusM
Ungskog

Inlägg av MagnusM »

Jag hittade snabbt 11m metallslang (D110 mm) för 525 kr/m (skorten.nu) och installerade den enkelt själv med en kompis.

Det "underliga" var att alla jag kontaktade ville ha samma 1200 kr/m + moms.
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Inte alls särskilt underligt... hantverkare skapar gärna karteller på små orter, sätter orimliga priser och levererar undermålig kvalitet ;-)
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Man bör uppmärksamma att det är skillnad i materialkvalitet mellan olika rör. Både legeringen och väggen skiljer. När NSP fick se mitt gamla rör var den ena förskräckt när han trodde det var deras produkt, men den andre sa bara nej nej titta vilken skit en del andra firmor levererar.
ama3282
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av ama3282 »

Jag vill inte avråda någon att göra arbetet själv men det behöver inte alltid gå smidigt.

Vår skorsten var riktigt dålig. Det läckte in rök i alla rummen på båda planen. Vi valde att anlita en lokal firma. Viss, det blev dyrt. 2 murare arbetade i ca 1 vecka med att först tömma 4 kanaler från skatbo och sedan gick rördragningen på ett nafs. Murarna tog upp ca 7 hål i olika kanaler för att komma in och rengöra.

Totalt fixade vi 5 kanaler vilket blev ca 40 m slang. Det kostade 57.000 men då ingick även jobb som:

- Putsning av murstock i vardagsrum
- Ny krona på skorstenen.
- Putsning av skorsten ovan nock.

Efter lite diskussion med de förra ägarna fick vi hälften av dem. Nu är hela skorstenen tipp topp.

Tips: Kolla först med en full PET-flaska att kanalerna verkar ok.
ama3282
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av ama3282 »

Jag vill inte avråda någon att göra arbetet själv men det behöver inte alltid gå smidigt.

Vår skorsten var riktigt dålig. Det läckte in rök i alla rummen på båda planen. Vi valde att anlita en lokal firma. Viss, det blev dyrt. 2 murare arbetade i ca 1 vecka med att först tömma 4 kanaler från skatbo och sedan gick rördragningen på ett nafs. Murarna tog upp ca 7 hål i olika kanaler för att komma in och rengöra.

Totalt fixade vi 5 kanaler vilket blev ca 40 m slang. Det kostade 57.000 men då ingick även jobb som:

- Putsning av murstock i vardagsrum
- Ny krona på skorstenen.
- Putsning av skorsten ovan nock.

Efter lite diskussion med de förra ägarna fick vi hälften av dem. Nu är hela skorstenen tipp topp.

Tips: Kolla först med en full PET-flaska att kanalerna verkar ok.
Mel
Frö

Pris insatsrör

Inlägg av Mel »

Jag fick pris på 1250kr/metern av en firma och faktiskt dyrare av en annan. Kollade på nätet efter information och råkade då hitta en skorstensbutik (www.soliduct.com)där det fanns både instruktioner hur man går till väga och priset på samma insatsrör som firmorna erbjöd mig låg på 520kr/metern. Jag fick hem alla grejor på 3 dagar och jobbet var ganska enkelt (ganska rak skorsten). Allt blev godkännt av sotaren och min totalkostnad blev faktiskt mindre än 1/3. Så ni som själv vågar gå upp till skorstenen var inte rädda för att göra jobbet själva. Jag fick hjälp av en kompis och allt tog ca 3,5 timmar. :-)
Tomas N
Prima virke

Inlägg av Tomas N »

Hej!
Jag håller med ama3282. Det kan vara väldigt krångligt att få i ett rör, och är skorstenen någorlunda rak så är det inte så svårt. Jag anlitade en lokal firma och det tog ca 10 timmar totalt. Vi fick ta upp flera hål i skorstenen för att överhuvudtaget få ner röret. Jag har nu 10 m rör och allt fungerar bra. Men jag fick rådet om att tala om för sotaren att vara försiktig med viskan/kulan, för släpper man ner den med full fart så finns det risk att man slår sönder röret i skarpa svängar. Nu har jag tillstånd att sota själv så jag har inte det problemet :lol: . Det kostade mig 10500:- att få dit röret.
Mvh Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
Skriv svar