Kokning.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Jesper@Fordson

Kokning.

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Jo, visst kan det bli lite ljummet...

Mitt gamla system är trycksatt, vilket ger högre kokpunkt. Då temperaturen stiger alltför högt är isoleringen beräknad så, att värmeförlusterna blir lika stora som inflödet av energi, "stagnationstemperatur".
Dessutom sitter det en säkerhetsventil på expansionskärlet som löser ut då trycket/temperaturen går upp för högt.

Men så här års sköljer jag disken under rinnande varmvatten, sådär som man alltid ser lägenhetsboende göra på TV när aktuellt skall filma "Svensson i vardagsmiljö".
Mamma Scans köttbullar recept: Spetsa på gaffel. 3minuter under varmvattenkranen.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jo visst kan det gå i kok. Min anläggning gjorde det i tisdags. Hela acken hade en temp över 97º och då stannade cirkulationspumpen....

När jag kom hem på eftermiddagen så hade säkerhetsventilen (9 bar) fyllt mitt uppsamlingskärl på strax över 5 liter (vet nu att det är för litet...) och minst 1,3 liter till på golvet (jag vet eftersom jag samlade upp vätskan i ett kärl).

Nu är frågan vad man skall hitta på för att undvika sådana här saker i fortsättningen. Har fått lite olika förslag.

1) Sätta ett expkärl med "blåsa" efter c-pumpen.

2) Mitt egna: Öka det redan befintliga kärlet med mera volym.

3) Sätta in en syrventil som skulle "dumpa" varmvatten i avloppet om acken överskrider 95º vid syrventilens givare.

Täcka solfångarna är ju också en idé, men att behöva ta av och på täckningen känns som en sämre lösning.

Vad skulle ni andra råda mig till?

Det lutar åt syrventil även om det bjuder emot att "dumpa" varmvatten i avloppet :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
3) Sätta in en syrventil som skulle "dumpa" varmvatten i avloppet om acken överskrider 95º vid syrventilens givare.

Vad skulle ni andra råda mig till?

Det lutar åt syrventil även om det bjuder emot att "dumpa" varmvatten i avloppet :cry:
Öka tempen mer.. :wink:

När jag eldade ved så kokade de inte med 1,2 bars tryck o 105° i acktanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:

Nu kan jag inte få högre tryck i acken än ungf. 0,65 bar eftersom jag har ett öppet exp.kärl på vinden. Men lite mer än 97º skulle man ju kunna ha på pumpstoppet men inte speciellt mycket........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:

Nu kan jag inte få högre tryck i acken än ungf. 0,65 bar eftersom jag har ett öppet exp.kärl på vinden. Men lite mer än 97º skulle man ju kunna ha på pumpstoppet men inte speciellt mycket........
Aha men då får du väl testa hur hög temp du kan ha.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar