Pannrum i garage??

Skriv svar
ason
Entusiast!
Kontakt:

Pannrum i garage??

Inlägg av ason »

Jag ska rusta garaget under våren och det slog mej att varför inte ha pannrummet där... slippa en massa bök att forsla in pellets till det idiotiskt placerade pannrum som jag har idag..
men det är en del som jag funderar över, har en acctank på 1000L med solslinga och 2 slingor för tappvatten som jag inte har kopplat in,
om man flyttar pannrummet ut i garaget i framtiden då min nuvarade panna har gett upp, är det vettigt att köra biona brännaren mott denna tank?
Och i sånna fall vart ska man placera den i garaget eller i huset? har c:a 2 meter mellan garage och boningshus och ett par meter inomhus för att koppla på mej.
sen har jag golvvärme som ska kopplas på
i garaget finns det inte golvbrunn, är det nödvändigt, eller går det att skvimpa ut på gräs mattan .. :wink:
vad att tänka på??
om det går att få till en bra lösning så måste jag förberada redan nu med kulvert m.m. för framtiden..
Markus Andersson

Inlägg av NubbeGubben »

Hej! ason!

Mitt namn är Tony, en göteborgare i Herrljunga:

Vänligen tag del av det svar jag fick av "min" sotis inom Herrljunga Sotningsdistrikt då jag sände han ett email med de "krav" som jag hade skrivit ned under ett längre samtal med han - de BÖR kunna hjälpa Dig i Din planering!

>1) HELT avskiljt pannrum från verkstaden i övrigt med en dörr ENDAST i fasaden för t/r pannrummet
>2) B30 (= 2 x 13 mm gips) på väggar/i tak
>3) Dörr = ett lager 13 mm gips alt. plåtbeklätt dörrblad
>4) Metall-reglar krävs EJ inne i väggarna
>5) Tilluftventil mellan atmosfären > pannrummet = samma area som skorstenen har
>6) "Bygganmälan" kan krävas!
>7) Pannan skall rekommenderas att EJ ha en inbyggd shuntgrupp eller en VV-beredare
>8) Murad ISOKERN-skorsten framför en i plåt för livslängden!

De bästa hälsningar & lycka till! :D
Tony
NubbeGubben
Gallringsobjekt

Inlägg av NubbeGubben »

ason,

PS:
Han ställde inga som helst krav alls på plåt i varken tak eller på väggar i pannrummet! BIG :D

Mvh
Tony
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

NubbeGubben skrev:>8) Murad ISOKERN-skorsten framför en i plåt för livslängden!
Synd att sotare inte är opartiska... Många sotare hänvisar till skorstenfolket och deras Schiedel-produkter (Isokern är Schiedels varumärke). Det är inget fel på produkterna, men de ligger oftast högst i pris. :?
snillet
Pannrumstomte!

stål e inte så...

Inlägg av snillet »

Schiedels stålskorstenar är inte fasligt dyra dock.

Det är väl mest isokern som är ganska dyra, fast dom e bra har jag för mig.... väldigt lite läckage genom väggarna på dom, alltså kan man ha låg rökgastemp utan att riskera kondens i toppen.

Men det är bara det jag "hört" och inget jag har belägg för...

Däremot tittade jag runt lite på olika stålrörskorstenar ifall jag skulle behöva byta min som är 31 år gammal. Schiedel var inte bland de dyrare på den produkten.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Priset kan skilja en hel del på samma produkt (+arbetskostnad) hos olika ÅF. Vad jag egentligen ville ha sagt är att du aldrig ska lita på att din sotare föreslår den billigaste / bästa produkten / fabrikatet. Gör alltså som Snillet, titta runt!
Skriv svar