Installera insatsrör själv?

xabre
Entusiast!

Installera insatsrör själv?

Inlägg av xabre »

Är det något som kräver någon större kunskap eller är det så enkelt som det verkar på: http://www.skorsten.org/installation_av ... rsten.html ?

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Har just avslutat insatsrör projektet, drog igenom en 110mm slang i min raka 140x260mm pipa som är 10m lång. det gick hur smidigt som helst.
Se bara till att dra en dragplugg igenom pipan först med rep åt båda håll så du kan backa i fall den fastnar.
Ett par justa kompisar är oxå nödvändigt!! :P
Glöm inte att sota pipan innan ( jag stod nere och drog och ändrade hudfärg rätt fort :lol: )
Spara isolerings jobbet till en dag då det inte blåser för vermeculiten är grymt flyktigt. tillverka oxå en tratt till pipan att hälla culiten i så går det lättare.

Ctc ecoflex är på gång att i installeras!
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

ville bara ge tips.
Ta tomma coca cola 2 liter eller 1,5 liter flask och fylla lite sand så att det väger lite tung och med knyt rep.
Så släpp ner så att se om kanal är hel innan man in med insats.

Klart om man är händiga så gör det själv. men sen måste kalla hit sotare för besiktig och intyg, pga gäller försäkring.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Om pipan är rak och inte behöver någon "annan" typ av underhåll så är det enkelt.
Klura bara innan på hur infästningen vid pannan ska göras och att du kommer åt ordentligt (kan kräva arkrobatik... :lol: )
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Hur många behöver man vara?
Och hur många på taket?

10 meter slang, 120 mm
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag fixade det själv förra sommaren tillsammans med en normalhändig polare och inga problem med något allt gick på drygt 6 timmar inkl lunch och fika ..jag valde att mura in en inmurningsstos och visst var det lite av akrobatik med att mura in den (snåla inte med bruk för bruk är billigt i det stora hela) ..tipps kom i håg att poppnita fast slangen /röret med inmurningsstosen och även toppstos minnst 2 rostfria nitar på varje och när du häller i värmikuliten så sträcker du på slangen och skakar något på den ..och som sagt så var vi två man ..polarn på taket matade och rätade ut slangen medan jag drog lite sakta.

Jag kollade lite runt med olika firmor som fixade sånna jobb och den som var billigast tog betalt för 8 timmars arbete och den som var dyrast ville ha 16 timmar för två man :shock: .humm 32 mantimmar för jobb som jag hemmafixaren grejade med polarn på drygt 6 timmar (ca:12 amatör mantimmar).

ps:jo det var en 9-10 meter slang
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Tackar för svar.

Är det något speciellt man skall tänka på nere vid stosen? Jag har inte valt pelletspanna ännu men hoppades eventuellt lösa det här själv först. Kopplas pannan till murstocken eller måste själva stosen sammankopplas med pannans utluftsrör?

Mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Tja, dra inte ner slangen förlångt.

Om du funderar på en sådandär österikisk panna, så vete fan om inte den ska anlutas direkt till slangen. Kanske med en kondensfälla.
Annars så ansluts väl pelletspannor in i skorstenen under bottenkonan.

Lite lustigt det dar med slangdiameter rekomendationerna varierar mellan 100-120 mm. Thermia vill ha 120 mm och CTC 100 mm.
Gissar de eller? Det är ju samma brännare.
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Som vanligt har hantverkare/installatörer ingen koll... :evil: varannan förordar glidgjutning och övriga vill sätta insatsrör. Vissa säger att 120 mm är absolut minimum och andra 100 mm. En del tycker att kondens är livsfarligt och andra menar att det inte alls spelar någon roll då skorstenen snart "mättas" av fukten... tar man in fem "experter" får man fem olika svar... Lösningen verkar vara att söka sig fram och leta efter empiriska trådar på sådana här forum. När man väl bestämt sig letar man upp den som vill utföra det på det sätt du vill till bästa pris (eller ännu bättre, man gör det själv).
Wille
Prima virke

Inlägg av Wille »

Skum bransch det där med skorstenslagning; samma priser överallt (1200kr/meter för glidgjutning och något mer för insatsrör) Dessutom många personer/firmor som pratar om att de har "si och så många år i skorstensbranschen..." Firman som jag anlitade i katrinholm var värdelös; sotarn provtryckte 7 (!) gånger :twisted: innan allt blir godkänt, tror jag tar en annan firma nästa gång (eller hoppas det inte blir nån annan gång...)
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Air
Gallringsobjekt

Inlägg av Air »

Och för att toppa det ytterligare så kan även sotaren utföra arbetet med glidgjutning och installation av insatsrör, vitt eller svart. För att sedan inspektera och provtrycka sitt egna arbete.
Nibe City med en Viking Bio
Wille
Prima virke

Inlägg av Wille »

Kanske låter man som en gnällig person men:::

Sotaren i Strängnäs som nu innehar Katrineholms kommun provtrycker på ett viss sätt och Sotaren i Vingåkers kommun provtrycker på ett annat; så det som den ena Sotaren underkänner godkänner kanske den andra... Vem skall man lita på?:?

har fått eldningsförbud i kakelugnen av Sotaren i Strängnäs; kostar upp till 16 tkr för att laga denna. Om två veckor kommer sotaren i Vingåker för att provtrycka kakelugnen; skall bli intressant att se vad han kommer fram till.

Det kanske blir baddräkter till gumman för 16 000 kr istället och en fin Whisky till mig... (om jag har tur...) :roll:
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Någon som har erfarenhet av NSP's (www.nspab.se) "Superflex"-rör?

"NSP Superflex har slät insida och veckad utsida och tillverkas av syrafast rostfritt stål i två lager. Konstruktionen är mycket tät – röret tål övertryck även under kontinuerlig belastning av 700º C. Produkten är CE-märkt och klassad i temperaturklass T600 och i täthetsklass P1."
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Låter som overkill.

Prata med NSP, de säljer till privatp. lite olika med vem man får på tråden så svarar de riktigt bra.
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Kanske? ... men det var vad den billigaste firman i Malmö ville sätta in...
Skriv svar