Värme, värme.. men kyla då?

Skriv svar
StigR
Späd planta

Värme, värme.. men kyla då?

Inlägg av StigR »

Just nu är det ju varmt ute - och inne också.
Pga detta fick jag en idé. Jag har en källa utanför huset ( på 2m avstånd) som ger KALLT vatten till en brunn (som inte används) och källan finns rinnandes hela året.
Skulle man inte kunna "låna" detta kalla vatten och sedan mha en pump (enkel cirkpump??) leda detta till en fläktförsedd kylare inomhus som en nästan gratis simpel luftkonditionering. Slippa betala för elenergi för kylning. :idea:
Någon som tror att detta skulle funka? Vattentemperaturen i brunnen är ca 4-8 grader lite beroende på var jag mäter.
Jag har inte gjort några värmetekniska kalkyler utan kastar bara ut idén som den är för ev diskussion och åsikter.
Senast redigerad av StigR den sön 18 jun, 2006 09:31, redigerad totalt 1 gånger.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

bara du tänker på att det kommer att bildas kondensvatten om du ska köra kyla
du kan ju ta ett bilvärmepaket/kylare ifrån skroten & testa med
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Skulle man inte kunna använda en kylare (modell bil) och köra den fast tvärtom så att säga.

Pumpa det kalla vattnet genom kylaren och blås varmluften genom kylaren med en fläkt så bör ju luften kylas en del, dessutom så bör man slippa kondensvatten så länge fläkten är igång, risken är att luftfuktigheten blir hög i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
StigR
Späd planta

Ung så..

Inlägg av StigR »

En bilkylare var min första tanke, den innehåller ju redan från början en rejäl fläkt..
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Skriv svar