Automix 20 stänger inte shunten helt

Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd

Automix 20 stänger inte shunten helt

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Har i några dagar försökt att reda ut varför det kommer småljummet vatten till mina radiatorer trots att givarpanelen på min Automix 20 indikerar att den vill sänka temperaturen.

Upptäckte efter lite fixande att det inte är möjligt att montera shuntmotorn på shunten på min Combifire så att shuntmotorn kan stänga shunten helt. :? Om jag sätter shunt och shuntmotor i sina stängda lägen kan man inte montera shuntmotorn på shunten, man måste ha shunten lite, lite öppen.

Någon som har liknade, eller motsatta erfarenheter? Kan det helt enkelt vara så att man inte vill att motorn skall stöta på hinder innan den nått sitt normala ändläge?
Kanske inte ens tänkt att Automix 20 skall användas ute i ändlägena.

/Magnus
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Låter skumt....

Bilder ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus Olofsson
Fröträd

Visst är det mysko.

Pratade precis med tillverkaren och visst skall shuntmotorn stänga shunten helt.

När jag kollade på deras hemsida såg jag dessutom att shunten som sitter på min panna troligtvis också kommer från Acaso så då borde ju motorn passa perfekt på shunten kan man tycka. Kanske detta problem är relaterat till ett annat inlägg http://www.www.pellets.info/viewtopic.p ... 7f49d58636

Acaso skulle kolla med sina tekniker och återkomma på Måndag.

Om det behövs kan jag försöka ta lite bilder senare, kan dock bli lite klurigt. Ev. får jag rita en snygg skiss.
Magnus Olofsson
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Även om shunten stänger helt finns det värmeförluster över shunten. Man kan säga att den fungerar som en värmare, vattnet som passerar i shunten värmsupp.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Magnus Olofsson
Fröträd

kenhje skrev:Även om shunten stänger helt finns det värmeförluster över shunten. Man kan säga att den fungerar som en värmare, vattnet som passerar i shunten värmsupp.
Kan vara så att enda lösningen är att stänga av cirk.pumpen på sommaren. Dessvärre måste man ju i så fall sätta på den under regnperioder.

Dessutom kommer självcirkulationen att göra att vattnet cirkulerar ändå, om än långsammare.
Magnus Olofsson
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om du nu ska stänga crik pumpen så kan du även stänga en ventil vid pumpen om du nu har nån där
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Magnus Olofsson
Fröträd

Har tyvärr ingen ventil efter (eller före) cirk.pumpen. Eller har jag det? Kanske finns något inbyggt i anslutningarna för cirk.pumpen. Skall kolla ikväll. Nackdelen är att det blir en större procedur att dra igång systemet igen om vi skulle få en 17-graderssommar.

Måste säga att jag blev positivt överaskad av att representanten från Acaso faktiskt hörde av sig igår som avtalat. Han står dessutom på sig när det gäller att shuntmotorn skall stänga shunten helt.

Vad som är felet återstår dock att reda ut. Skulle tydligen vara lättare att felsöka om jag befann mig i pannrummet för att kunna testa saker.
Magnus Olofsson
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Om man tittar på karaktärsdiagram för t.ex esbes shuntar så öppnar de inte förrän strax innan "1" så det finns några grader som shunten är stängd.
Och detta stämmer med när jag första vintern vred på shunten men det kom inget varmvatten förrän vid "1".
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar