Tjena!!
Ska bygga ett bulkförråd o kan få en nästan helt ny skruv av en polares föräldrar funkar det att ha i bottnen eller mal den ner pelletsen så man får problem i brännaren? Har läst det ngn stans men hittade det inte nu.
Ngn som har erfarenhet av detta??
Tack!!
Spannmålsskruv till pellets??
Spannmålsskruv till pellets??
Nibe City 100VX Från 1997 Janfire NH.
spannmålskruv.
Det är storleken på pellets som avgör vad man skall ha för ø på spiral.
ø6mm fungerar bra i en standard spannmålskruv ø8mm bör du ha en klenare ø på spiralen för att minska friktionen mellan spiral-ytterrör
Har du en skruv med 100mm ytterrör så är spiralen för spannmål ø85-90mm. för större pellets samt mindre flis så har spiralen en ø55-70mm.
Spiralerna finns också med olika stigning, detta är viktigt att kolla då man skall förlänga en befintlig skruv.
ø6mm fungerar bra i en standard spannmålskruv ø8mm bör du ha en klenare ø på spiralen för att minska friktionen mellan spiral-ytterrör
Har du en skruv med 100mm ytterrör så är spiralen för spannmål ø85-90mm. för större pellets samt mindre flis så har spiralen en ø55-70mm.
Spiralerna finns också med olika stigning, detta är viktigt att kolla då man skall förlänga en befintlig skruv.
Jag är i planerna att göra precis samma sak.
Jag tänkte använda en plan spanmålsskruv med öppen översida i botten på förrådet. Den kommer att hänga "utanför" så jag hela tiden ser den i sin fulla längd och även då kan öppna luckor för att inte få all pellets på en gång.
Detta kommer att mata till ett liten tratt där jag tänkte suga upp pelletsen. Genom detta kommer den att gå mycket långsamt.
Jag hoppas inte jag tänkt fel här ?
Jag tänkte använda en plan spanmålsskruv med öppen översida i botten på förrådet. Den kommer att hänga "utanför" så jag hela tiden ser den i sin fulla längd och även då kan öppna luckor för att inte få all pellets på en gång.
Detta kommer att mata till ett liten tratt där jag tänkte suga upp pelletsen. Genom detta kommer den att gå mycket långsamt.
Jag hoppas inte jag tänkt fel här ?
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Har tidigare haft Pelex
-
- Gallringsobjekt
Man måste ju ha den "snabbaste" matningen närmast brännaren (eller vart det ska).En kompis har testat att förlänga sin janfire skruv med en spannmålskruv o de gick inget vidare då pelletsen kilade fast med stopp i skruven som följd..
Annars får man ju trafikstockning med pellets i skarven mellan de olika delarna av matningen.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.