Janfire och Vestmarka.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Janfire och Vestmarka.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Med tanke på viewtopic.php?t=4211
så undrar jag vad ni som kör vestmarka på era janfire har för inställningar för att det skall fungera.

StartVolt? (min är inställd på 80 av en servicekille)
Läge 1?
Läge 2?

Har ni sänkt matningen.

Provade i höstas, och då fick jag det aldrig att funka tills jag sänkte matningen. Sen jag fick min styrbox utbytt har jag nu inte den möjligheten längre.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Ja, har efter en lång paus börjat titta på pannan idag igen. Har skaffat en ordentlig Multimeter (dvs ej Biltema) och kör nu med grundinställningar på styrboxen.

Idag har 2 av 3 tändförsök misslyckas. och här är lite frågor efter vad som hänt.

Startvolten har varit 80v. vilket de första pulserna uppmäts till, sedan ökar volten på de sista pulserna med fläkten till 90v. (Om man börjar på 90 så blir de senare 100v). Janfire rekommenderar 90v, Men var skall man mäta (i början eller slutet)

Den matar in VÄLDIGT mycket pellets som startdos, så jag förstår om det inte tänder ibland.

När den senare tände så var precis i slutet av tändfasen.

Dessutom skall den ju försöka 3 ggr om flamvakten inte löser ut. men eftersom den inte fungerar så har hjälper ju inte det.

(Ngn som vet om den matar in nya pellets vid de extra startförsöken i de uppgraderade brännarna?)

/Eric
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Bilder på mängden pellets i en startdos. Jag tycker det verkar var mycket.

Bild
Bild
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Jag förstår inte varför du inte har möjligheten att ställa matningen med din nya styrbox??

Vad menar du med att "den skall försöka 3 ggr om flamvakten inte löser ut..."

Tänder brännaren inte, så skall väl flamvakten lösa ut, inte skall brännaren försöka tända tre gånger?
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Janfire uppgraderar gamla boxar, Och äldra boxar (innan 2001??) hade inte möjligheten att ställa pelletsframmatningen om jag förstår rätt. Min originalbox hade det 5:e ställdonet. Men min "nya" box hade bara 4.

Enligt JanFire's representant som installerade den nya styrboxen samt flamvakten så skall den försöka 3 ggr om den inte lyckas tände innan den larmar. Min Flamvakt löser inte ens ut, så den uppgraderingen verkar ju varit meningslös. Jag har kontaktat återförsäljaren. Han sa han skulle prata med JanFire.

/Eric
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Eric Hjalmarsson skrev:Janfire uppgraderar gamla boxar, Och äldra boxar (innan 2001??) hade inte möjligheten att ställa pelletsframmatningen om jag förstår rätt. Min originalbox hade det 5:e ställdonet. Men min "nya" box hade bara 4.

Enligt JanFire's representant som installerade den nya styrboxen samt flamvakten så skall den försöka 3 ggr om den inte lyckas tände innan den larmar. Min Flamvakt löser inte ens ut, så den uppgraderingen verkar ju varit meningslös. Jag har kontaktat återförsäljaren. Han sa han skulle prata med JanFire.

/Eric
Nu har jag fått en utbytesbox av JanFire. Pratade med Kenneth Larsson som är regionsansvarig på janfire i Småland. Han trodde jag fått fel box. Den nya boxen damp ner 2 dagar senare med DHL och Kenneth hörde av sig samma dag för att höra om installationen gick bra (Stor eloge för kundbemötandet) Tyvärr har jag inte haft tid att starta upp brännare, men jag hoppas kunna göra det i eftermiddag)

/Eric
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Startvolten har varit 80v. vilket de första pulserna uppmäts till, sedan ökar volten på de sista pulserna med fläkten till 90v. (Om man börjar på 90 så blir de senare 100v). Janfire rekommenderar 90v, Men var skall man mäta (i början eller slutet)
Spänningen är nog den samma men instrumentet hinner inte fatta det. De första pulserna är kortare och de sista längre. Mät därför på de sista och undvik att gå över 85 volt är min erfarenhet.
Jag har provat med olika multimetrar och fått oilka värden så det är viktigt att använda samma instrument hela tiden.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar