skorstens huv

Skriv svar
Ralf
Ungskog

skorstens huv

Inlägg av Ralf »

Jag har nu varit användare av pellets i ett par månader. och då är frågan om jag skall beställa en skortstens huv för kondensen skull när det regnar.
Jag har i för sig varit ved eldare i ett flertal år. och sotaren har inte anmärkt något på min murstock och kanaler.
jag är bara lite rädd för när jag nu har installerat ett så effektivt system att jag lättare kan få frost skador på min skorsten. och att skorstenen så att säga torkar ut.
har ni funderat någon gång ang mitt ämne.
jag sotar vid 200 grader och vid nysotad är graderna 150.
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: skorstens huv

Inlägg av Olle45 »

Ralf skrev:Jag har nu varit användare av pellets i ett par månader. och då är frågan om jag skall beställa en skortstens huv för kondensen skull när det regnar.
Jag har i för sig varit ved eldare i ett flertal år. och sotaren har inte anmärkt något på min murstock och kanaler.
jag är bara lite rädd för när jag nu har installerat ett så effektivt system att jag lättare kan få frost skador på min skorsten. och att skorstenen så att säga torkar ut.
har ni funderat någon gång ang mitt ämne.
jag sotar vid 200 grader och vid nysotad är graderna 150.
Hej
Har också haft funderingar på varför skostenar oftast lämnas utan
tak...fungerar ju som regnmätare med all den skada som det vatten kan
göra sommar som vinter.. annat var det förr ,, flat sten på runda stenar
som täkte skorstens hålen ,,
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad jag har förstådd är den skadliga fukten INTE regn, det är den vattenånga som finns i röken! Det finns ganska mycket till o med.

Sett i det ljus är det alltså viktigare att ha bra flöde och allt som stoppar är ett ondo vilket borde leda till att "hatten" skulle medföra MER kondensering och återdropp.

Jag vill därför inte ha hatt på skorstenen....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elbe
Gallringsobjekt

Inlägg av elbe »

Jag tog hem en sotare som tryckprovade skorstenen när jag skulle sätta in pelletsbrännare för några månader sedan. Jag frågade då om han rekommenderade att jag skulle skaffa en huv till min skorsten. Han rekommenderade inte det, pga risk för sämre drag och därmed risk för ökad kondens.
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Skriv svar